HOME FORUM Wandelgebieden voorstel trektocht TMB met dochter van bijna 7 – graag jullie bedenkingen

Tags: 

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Dag allen,

zie vorige post, het wordt dus stuk TMB. Ik heb een paar vragen bij hetgeen ik uitwerkte… ik tel qua tijd de tijd die in de topo staat dubbel, lijkt me safe enough….bij bergop lopen we meestal de aangeduide tijd, bij bergaf iets trager, bij ‘plat’ en saaie kasseibaan veeeeeeel langer :-)… we doen het ook niet voor de kilometers of het atletische aspect, wel om rustig van hele dagen buiten in de natuur bezig te zijn… ben er ook alleen mee op stap, dus geen risico’s te nemen…

dag 1: van les contamines tot refuge de la balme …. iemand ervaring met de ‘bus’ van les contamines tot de kapel ?¬†het eerste stuk is voor een kind nl nogal saai denk ik.. is ook een inloopdagje ūüôā

dag 2: la balme tot refuge du col du croix de bonhomme¬† .. volgens topo 3u …

dag 3: bonhomme tot les chapieux

dag 4: les chapieux tot les mottets … weerom iemand ervaring met bus of ander vervoer van les chapieux tot la ville des glaciers ? kwestie saaier stuk voor kinderen in te korten.. indien vlot, dan zouden we dag 3 en 4 kunnen samenplakken…

dag 5 mottets- col de seigne – refuge elisabetta…. goeie 3u volgens topo …. Col de seigne te doen voor bijna 7 jarige ?

dag 6: elisabetta tot col checrouit… volgens topo 3u 40 … langere dag dus…. haalbaar ?

dus dat zijn 5 of 6 stapdagen in totaal…

dag 7: checrouit – courmayeur: iemand ervaring met de t√©l√©ph√©rique checrouit ?¬† gaat ie tijdens zomer ? courmayeur…daar zouden we met t√©l√©pherique via pointe hellbronner etc terug oversteek maken naar chamonix is dat te doen voor 7 jarige (hoogte) ? kan je tickets kopen van courmayeur tot cham ? daar vind ik op de websites precies niets van terug …

andere bedenkingen, suggesties steeds welkom…. ook eventuele bedenkingen ivm haalbaarheid in worst-case scenario 7 dagen slecht weer …

supermerci !

sofie

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 73

Dag 1, 2, 3 en 4 lijken me doenbaar voor een sportieve 7 jarige. Er is een shuttle tussen les chapieux richting Mottets, maar er is niet direct veel over te vinden, buiten dat die enkel in Juli en Augustus opereert, het laatste vertrek uur in Les Chapieux zou rond 17:00 hr zijn, dus mischien kan je dag 3 en 4 combineren.

Dag¬†5 is al uitdagender, 800 m omhoog en 250 m dalen en¬†ongeveer 7,8 km. Col de seigne¬†is best doenbaar, er rijden MTB’ers omhoog.

Dag 6 is 11,9 km, 500 htm stijgen en nagenoeg 1000 htm dalen (als je tot plan Checrouit gaat). 10 km als je stopt aan Refugio Maison Vielle (530 htm stijgen en 770 htm zakken).  Om te weten of je dochter dat nog aankan zou ik een een tocht met soortgelijke moeilijkheidsgraag in de ardennen uitproberen. Een alternatief (maar waarschijnlijk minder mooi) is de TMB (letterlijk) rechts laten liggen aan de refugio Combal en de vallei afdalen (RW24 gemarkeerd). Aan de chalet del Miage heb je verschillende opties: afdalen over een geasvalteerde weg  richting Courmayeur (liften ?) of het pad rechts volgen naar refugio Monte Bianco (1660 m) en dan de volgende dag naar Courmayeur (eerst stijgen tot 1900 m en dan dalen tot ca 1200 m, wel vrij steil)

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het al bijna 15 jaar geleden dus geen idee wat er ondertussen veranderd is, maar dag 1 en 2 zouden wel moeten gaan (al herinner ik mij precies wel dat het einde van dag 2 pittiger is). Dag 3 en 4 hebben wij toen niet gedaan (hebben toen op één dag gewandeld van de refuge du col de la Croix de Bonhomme tot refuge Elisabetta via de col des Fours). Dag 5 lijkt me ok, de col de la Seigne is een heel brede col en niet lastig. Dag 6 lijkt me ook ok (voor zover ik het mij goed herinner).

Heeft je dochter al eerder in de bergen gestapt ? Want ik ben bvb. al met een neefje een col gedaan (met de fiets wel) en die begon daar veel te geweldig aan (zodanig dat die na x honderd meter niet meer kon terwijl het een klim was van een kilometer of 5). Dus ik heb die toen echt moeten leren om zo’n klim helemaal anders aan te pakken en veel rustiger te beginnen.

SofieEnLies
    Deelnemer

Hey, allen bedankt voor jullie reacties!

Ze heeft wel stapervaring hoor en vooral de spirit… Voorbije 2 jaar toch ook al stevige tochtjes rond Chamonix gemaakt… Denk ook dat ze haar conditie wel verder zal opbouwen onderweg, mocht dat nodig zijn…. enkel hele dagen regenweer en mist, dat zou denk ik wel lastig kunnen worden.

Ik twijfel nog over dag 3/4 .. combineren of toch een relatieve rustdag inlassen… tweede lijkt me op dit moment het beste, al valt er natuurlijk niet zo heel veel te doen…

Merci !

sofie

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

De 2de optie lijkt me het beste.

Over het weer: tijdens die tocht vertelde iemand ons dat het goede weer daar telkens in een cyclus van 10 dagen zou komen. Of het waar is … ?

SofieEnLies
    Deelnemer

ūüôā t is toch goed om te geloven !! :-).. qua regenkledij moet ik nog uitzoeken wat voor haar (en ook voor mij) het beste zou lopen en minst zou wegen… regenbroek vind ik echt niet fijn om aan te doen, maar met poncho ben je snel een vliegende tent

denk dat ik er ook 2 dagen tevoren ga aanbreien, dan hoeven we ons niet in 6 te plooien vanuit les houches om tot de start te raken

dag 1 met liftje vanuit les houches, dan via col de voza naar bionnasey refuge

dag2 van bionassey naar tresse, daar bus naar chapelle notre dame en zo naar la balme

dag 3 verder zoals boven beschreven

merci !

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste Sofie, geweldig om met je dochter de bergen in te trekken. Dit wordt voor haar een onvergetelijk avontuur. Ik ben enkele jaren met mijn twee dochters de bergen ingetrokken, de jongste was dan wel al 10 jaar de eerste keer, wat wel een verschil maakt, en het was wel met de tent. Hieronder enkele bedenkingen uit de losse pols die misschien van pas kunnen komen.

– ik vond het erg geruststellend om een tent bij te hebben. Flexibiliteit is immers het centrale begrip met kinderen: opties om de tocht in te korten, planB als het weer onverwacht slechter wordt of als je kind vermoeid is. We kampeerden zowat de helft van de tijd in de buurt van een berghut, en dan gingen we daar eten en in de tent slapen. Mijn kookkunsten zijn niet geweldig onderweg… en de ambiance van een berghut is gezellig. Toch ook een keerzijde: een kind kan zich niet zo goed warm houden ’s nachts, dus zeker met een zevenjarige is het opletten lijkt me: niet te hoog bivakkeren, bij voorkeur in de buurt van een berghut en niet bij slecht weer, goede slaapzak en prima materiaal, kortom: er komt heel wat bij kijken. Ik wil hier niet pleiten voor een tent, het hangt er ook van af wat je gewoon bent en graag doet natuurlijk, maar ik vermeld het gewoon even.

– voeding is erg belangrijk, vooral het ontbijt. Ze hebben op die leeftijd nog niet veel reserve en vallen gegarandeerd stil (lage suikerspiegel) als ze niet goed ontbijten of tussendoor niet regelmatig eten. Vergt wat creativiteit om eten te vinden dat ze gemakkelijk binnenspelen. Ik had ook glucose in poeder bij voor noodgeval, heb ik zelden moeten gebruiken maar is toch een paar keer echt een redding geweest. Het is spectaculair hoe een kind bij inspanning plots door de reserves zit en na een drankje met glucose terug snel op de been is (zeker genoeg drinken bij glucose). Nadien heb ik nooit meer moeten aandringen om regelmatig te eten (hoofdzakelijk trage koolhydraten maar wel erg regelmatig) en ze hadden na een tijdje zelf wel door hoe hun lichaam in elkaar zat.

– een tweedaagse in de Ardennen lijkt me een must om voor te bereiden. Zowel voor jou als je dochter zal dat de bergtocht veel comfortabeler maken. Ook een 1-daagse tocht om in de bergen in te lopen vooraleer aan het grote avontuur te beginnen is geen slecht idee lijkt me.

– En nogmaals: mentale flexibiliteit: als je merkt dat het te moeilijk is, niet vasthouden aan het thuis gemaakte schema. Zeker de eerste keer: het is op zich voor een kind al een geweldig avontuur om in de bergen te trekken (tent of berghut), het aantal km of hoogteverschil hebben geen enkel belang, zoals je zelf ook terecht zegt: het is de beleving die centraal staat. Vermoeidheid is ook een belangrijke risicofactor (op vallen, onderkoeling bv), dus te vermijden. Een inspanning is OK, maar met mate.

– planning is geweldig belangrijk: elke dag kende ik de route uit mijn hoofd, wist precies hoeveel tijd we nodig hadden om een col over te raken, onderweg schema bijhouden, weerbericht kennen,¬† etc.¬† Onder volwassenen kan je al eens iets ‘forceren’ maar met kinderen gaat dat niet. Het eerste jaar heb ik een route gelopen die ik al eerder gedaan had (Tour du Queyras, wat een erg toegankelijk deel is van de Franse Alpen).

– gewicht: de mama zal zowat alles moeten dragen! Voor een zevenjarige is het misschien leuk om een rugzakje te hebben, want dat is stoer natuurlijk, maar er mag eigenlijk geen gewicht inzitten (eigen jas en zo maar meer niet).

– kledij: ik zou toch aanraden om een degelijke regenjas + regenbroek te nemen, verder warme wanten, warme muts, goede schoenen. Afkoeling is een echt risico bij kleine kinderen. Eventueel een thermos met warme drank kan onderweg prettig zijn voor als het weer wat minder is.

– extra veiligheid: zowel kaart+kompas als gps, ehbo etc moeten echt wel ok zijn, toch meer dan anders.

– zorg goed voor jezelf, je kind is echt wel op je aangewezen en je bent best in goede conditie vol positieve energie en niet vermoeid.

Geniet ervan. Voor mij waren het bij de mooiste ervaringen die ik ooit met mijn dochters heb mogen beleven. En voor hen zijn het tien jaar later nog altijd fantastische herinneringen die heel wat in hun leven betekend hebben, zoals zelfvertrouwen en eigenwaarde, zaken die ze als jonge vrouw zeker kunnen gebruiken in onze samenleving.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.