HOME FORUM Wandelgebieden Vogezen tips

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi Allen,

Nog volop zomer maar ik denk alweer aan een herfsttocht. Ik ga in oktober een week naar de Vogezen met tentje. Ik ga met eurolines ( bus) naar Mullhouse en dan met de trein naar Thann waar ik zal starten. De rest van de route moet ik nog uitpuzzelen. Ik heb de meeste verslagen gelezen en heb dus al een aardig beeld. Toch zou ik jullie willen vragen welke stukken zeker de moeite waard zijn en nog evt. andere tips die mijn tochtje leuker gaan maken ( leuke abri’s enz.). Kortom, wat tips en tricks van mensen die er al geweest zijn.

Groetjes Saskia

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Dag Saskia,

Mijn favoriete tocht in de Vogezen zou er eentje in lijn zijn van Munster naar Thann. Vanuit Mulhouse zou je dan eerst de trein moeten nemen naar Colmar (trein richting Strassbourg) en daar overstappen naar Munster (trein richting Metzeral).

Hoogtepunten zijn dan Lac Blanc, trappen Rocher Chateau Hans, Gazon du Faing – de Faîte, (afhankelijk van het aantal gewenste hoogtemeters de crête op en af om verschillende meertjes te bezoeken), Hirschsteine kloof, Sentier des Roches, Frankenthal, Hohneck, Wormspel. Lac de Blanchemer heeft een mooie abri.

Een volgend mooi stuk vind ik de kammen tussen Tête de Neufs Bois, Ballon d’Alsace en dan terug naar Thanner Hubel.

Ik ken je tempo natuurlijk niet, maar waarschijnlijk is een week te weinig om beide zones volledig te doen. De kam van le Schweisel (col du Herrenberg) naar Le Grand Ballon vind ik persoonlijk minder omdat de Route des Crêtes nooit ver weg is.

Voor foto’s zie: hier en hier

Saskia
    Deelnemer

Hoi Arvid,

Bedankt voor je antwoord. Ik zit op de kaart mee te kijken. De route vanaf Thann over de GR5 langs Thanner hubel over de Tête de Neufs Bois staat inderdaad op de planning. Mooi dat een aanrader is! Vanaf daar wou ik doorlopen langs de GR531 over het Massif du Ventron ( over de Rothenkoph en Rainkoph) naar Le Hohneck, dan via de Sentier de Roches naar Metzeral. Vandaar uit wil ik de GR5 volgen over Le Grand Ballon, terug naar Thann, maar die autoweg die langs die hele route loopt ziet er inderdaad niet aantrekkelijk uit.

Andere optie is vanaf Le Hohneck doorlopen naar Lac Blanc ( GR5, maar wel onderlangs over de sentier de Roches), en dan afdalen naar Munster ( GR 532). Vandaar uit met de trein weer naar Mullhouse.

Of dit alles past in een week is nog even puzzelen… Ik heb nog niets geboekt, eerst een stappenplan maken ( voorpret!!).

Mooie foto’s!

Saskia
    Deelnemer

Ik denk dat ik de route andersom ga lopen, van Noord naar Zuid.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.