HOME FORUM Materiaal en techniek Voeten verzorgen bij natte condities

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik heb het nu al enkele keren voorgehad, zowel met trailrunners als ‘volwaardige’ bergschoenen (type B/C). Na dagenlang met natte kousen en schoenen rond te lopen, worden mijn voeten zo verrimpeld dat ze pijn beginnen doen. De eerste nachten herstellen ze nog in de slaapzak, maar vanaf dag 4 gaat het bergaf. Dan lijken ze niet meer te recupereren. Ik draag synthetische sokken (type Falke, X-socks).

Mijn vragen:

• Wat zijn jullie ervaringen?
    • Werkt een verzorgende crème en zo ja, dewelke?
    • Helpt het als je (merino)wollen sokken aandoet? En verslijten die niet snel?
    chaplain
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Debbie,

Ik heb met mijn fivefingers veel ervaring met natte voeten :D.

Mijn voeten doen geen pijn als ze lang nat zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met de sterkte van je voet.

Als je voeten nat zijn worden ze slapper, in de zin dat je huid flexibeler wordt en dus minder bijdraagt aan de stevigheid van je voet. Je zal sneller voelen wanneer je op iets trapt, zelfs in je schoen. Je zool van je voet is vrij dun, we hebben in tegenstelling tot katten en honden geen kussentjes onder onze voeten. Je kan die wel wat trainen door blootvoets te lopen en zo een klein kussentje op te bouwen dat als extra buffer dient wanneer je met natte voeten in je  schoenen zit.

Ik denk dat je met dikkere sokken wel wat vertraging zal hebben maar eens die nat zijn, zit je met hetzelfde probleem.

Vele groeten

Bram

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Is er kans om ze te drogen want zelf al genoeg natte voeten gehad in mijn trailrunners, en de schoenen en kousen drogen snel (snelste was misschien 10 minuten) zodra de externe bron van nattigheid weg is ?

ik heb geen verzorgende crème nodig onderweg (al heb ik er thuis wel).