HOME FORUM Materiaal en techniek Voeten verzorgen bij natte condities

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik heb het nu al enkele keren voorgehad, zowel met trailrunners als ‘volwaardige’ bergschoenen (type B/C). Na dagenlang met natte kousen en schoenen rond te lopen, worden mijn voeten zo verrimpeld dat ze pijn beginnen doen. De eerste nachten herstellen ze nog in de slaapzak, maar vanaf dag 4 gaat het bergaf. Dan lijken ze niet meer te recupereren. Ik draag synthetische sokken (type Falke, X-socks).

Mijn vragen:

• Wat zijn jullie ervaringen?
    • Werkt een verzorgende crème en zo ja, dewelke?
    • Helpt het als je (merino)wollen sokken aandoet? En verslijten die niet snel?
    chaplain
    Bijdrager
    Aantal berichten: 20

Debbie,

Ik heb met mijn fivefingers veel ervaring met natte voeten :D.

Mijn voeten doen geen pijn als ze lang nat zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met de sterkte van je voet.

Als je voeten nat zijn worden ze slapper, in de zin dat je huid flexibeler wordt en dus minder bijdraagt aan de stevigheid van je voet. Je zal sneller voelen wanneer je op iets trapt, zelfs in je schoen. Je zool van je voet is vrij dun, we hebben in tegenstelling tot katten en honden geen kussentjes onder onze voeten. Je kan die wel wat trainen door blootvoets te lopen en zo een klein kussentje op te bouwen dat als extra buffer dient wanneer je met natte voeten in je  schoenen zit.

Ik denk dat je met dikkere sokken wel wat vertraging zal hebben maar eens die nat zijn, zit je met hetzelfde probleem.

Vele groeten

Bram

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Is er kans om ze te drogen want zelf al genoeg natte voeten gehad in mijn trailrunners, en de schoenen en kousen drogen snel (snelste was misschien 10 minuten) zodra de externe bron van nattigheid weg is ?

ik heb geen verzorgende crème nodig onderweg (al heb ik er thuis wel).

Wollen sokken zou ik vermijden wegens te traag drogend.

Welke synthetische sokken draag jij want bv. ook in synthetische stoffen zijn er nog maar verschillen qua dikte ?

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Nog niet veel ervaring, maar ik ben tevreden met talkpoeder. Alle natte spullen uit en de voeten droogmasseren met talk. Ik vind het dan aangenaam om niet dadelijk droge sokken aan te doen, maar de voeten ook even te laten luchten en afkoelen. Als ik dadelijk warme sokken aantrek, heb ik het gevoel dat mijn voeten opnieuw beginnnen te zweten. Ze moeten ook even op adem komen na een dag wandelen en willen precies niet dadelijk opnieuw ingepakt worden. Ze mogen ook even genieten van het zicht 🙂

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Voor lange tochten in natte gebieden werkt voor mij een combinatie van 2 sokken het best. Ik draag een fijngeweven, synthetische lage sok (bvb goedkope loopkousjes van de Decathlon) als liner, met daarboven dan een dikke merinowollen wandelsok. Zo’n fijngeweven sok op de huid is ook veel beter voor het vermijden van blaren.

Tijdens de dag als de omstandigheden het toelaten probeer ik mijn voeten toch éénmaal te drogen aan de lucht tijdens een pauze. ’s Avonds indien mogelijk zo snel mogelijk wisselen naar droge kousen (of zonder kousen in je schoenen/sloffen kruipen).

Om schimmels te vermijden gebruik ik preventief Lamisil-zalf.

Op die manier heb ik al weken aan een stuk met kletsnatte voeten rondgelopen zonder problemen te krijgen. Maar ’t schijnt dat ik daarin een gemakkelijke ben 😉

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Ik heb het ook eenmaal voorgehad toen ik verschillende dagen achter elkaar, bij wijze van experiment zowel doorheen de dag als ook s’nachts een VBL droeg.
    Ik heb het snel opgegeven. Eerste symptoom was ook een heel pijnlijke voetzool.
    Ik verbind die ervaring met het begin van een trench foot
    Zelf dit fenomeen niet verder onderzocht of dit een juiste conclusie is. Misschien vind je zelf raakpunten bij verder onderzoek.
    Het zou mij niet verwonderen dat de ene persoon al wat gevoeliger is dan de andere.
    Gebruik nu de strategie van Willem door een syntetische en een wollen sok te combineren en poog eenmaal ter plekke zo snel mogelijke droge sokken aan te doen, evt gecombineerd met een gtx sok als je terug de schoenen aan moet doen om rond het kamp te lopen.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

In het pré-trailrunnertijdperk liep ik ook steeds met 2 paar sokken (een dunne liner en een dikkere sok). Die combinatie pas ik enkel nog in de winter toe, meestal met VBL.

Nu stap ik in mijn trailrunners meestal met een synthetische sok maar wel een van de dikkere soort.

Bij een langere tocht helpt de voetencrème van Gehwol een heel pak. In principe preventief aan te brengen maar is ook verfrissend na de tocht alvorens de droge sokken aan te doen. Dat kwartiertje wachttijd zoals op de site aangegeven, pas ik eigenlijk nooit toe.

http://www.gehwol.nl/de-oplossing-voor-je-voeten-en-benen/verzorgen/voetcreme/

Om in het kamp rond te lopen, zijn de sealskinz misschien zo slecht nog niet. Ze kunnen dan, afhankelijk van de weercondities, als dikke sok dienen.

Woubeir
    Bijdrager

@Willem

doe je dit ook in trailrunners, omdat ik altijd daar maar alleen een dunne synthetische sok draag en ik heb nooit problemen met de voeten ?

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Het valt me op dat er bijna niemand enkel wollen sokken draagt in trailrunners. Is de bovengenoemde droogtijd het enige nadeel? Ik dacht om merino sokken te gebruiken omwille van het feit dat wol beter zijn warmte behoudt wanneer nat.

Liners heb ik nog nooit geprobeerd in trailschoenen, maar in mijn botinnen was dat altijd een garantie op gigantische bleinen.

En synthetische sokken, is dat hetzelfde als de klassieke wandelsok?

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Ik gebruik nochtans al een tijdje Smartwool (Merinowol) Ultralight-sokken in trailrunners. Geen problemen met droogtijd en ik vind ze net duurzamer dan mijn DeFeet Aireator-kousen.

@Thomas
    : hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met een ‘klassieke wandelsok’? Er bestaan klassieke wandelsokken uit zowel volledig merino als volledig synthetisch.

Andere merken maken dan weer een combinatie van zowel synthetische stoffen (bv. polyester) en merinowol.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Ik ben net terug van IJsland op trailrunners en 24 op 24 natte voeten gehad.
    Er lag overal namelijk nog een dikke meter sneeuw en droge voeten houden was dus geen optie. Had ook redelijk open mesh waar de sneeuw te gemakkelijk in kwam.
    In het kamp gewisseld naar een paar liners met daarover de lichste sealskinz waterdichte sokken en voor het wisselen en na het opstaan ’s ochtends mijn voeten ingesmeerd met Gehwol Extra.
    Dit deed enorm deugd. Nooit last gehad eigenlijk. Mijn voeten waren zelfs zachter dan anders :-).
    Ik deed misschien wel geen zotte tochten zoals jij. We deden alleen dachtochten van iets van een 18 km (altijd wel veel hoogtemeters en sneeuw). Wegens de extreem late lente en teveel sneeuw waren meerdaagse tochten uitgesloten.

Ik droeg merino sokken. Merkte geen verschil in droogtijd (ze bleven toch nat) tussen mijn lichte en “zwaardere” of mijn paar synthethische lichte Falkes.

Ik had over de gehwol extra op backpackinglight en sectionhiker (denk ik) gelezen.
    Poeder leek me niet zo nuttig nu door de hoeveelheid water. In de zomer tegen zweetvoeten misschien wel.

roversmountains
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Natte voeten?

Nog nooit gehad….

Voor Santiago, Rome Kungsleden en Padjelantaleden gebruik ik Lowa Renegade (A/B)

Voor technische bergtochten gebruik ik de La Sportiva Trango S Evo Gore-Tex / Lowa Vajolet is bijna identiek.

Voor het echte natte werk: US Army Corcoran 1949

Afbeelding Corcoran 1949

Omdat mijn huidig paar US Army Combat Shoes een nieuwe zool behoefde en de Gore-tex voering ook al wat over haar hoogtepunt heen was, keek ik reeds enige tijd uit naar een nieuw paar. Gezien dit niet lukte via iemand in actieve dienst van het Belgische leger, ben ik op zoek gegaan naar een leverancier in de V.S. Dit werd http://www.workingperson.com , gezien dit de goedkoopste was, die ook bereid was om de schoenen richting België te sturen. Working Person’s Store geeft regelmatig kortingen allerhande, vooral bij feestdagen. Oorspronkelijk kosten de schoenen 210$. Daarop kreeg ik een korting van 50$, zijnde 160$ en diende ik 55$ verzendings- en verpakkingskosten te betalen, zijnde een totaal van = 215$. De betaling aan de leverancier verliep via PayPal.

De Belgische douane vindt het nodig om daar nog eens 21% btw aan toe te voegen en 12€ administratiekosten. Je mag dan nog van geluk spreken dat de kost van de goederen net onder de 150€ blijft, want daarboven stijgen de administratiekosten naar 30€ (en dat voor minder dan 1 minuut werk… goed gerekend Belgische Staat 🙁 )

Uiteindelijk betaalde ik 209,35€ (leverancier) + 44,22€ btw + 12€ administratiekosten = 265,57€.

Wie op het internet nazicht doet naar de reputatie van Working Person’s Store, krijgt vooral opmerkingen over laattijdige leveringen en slechte communicatie. Ikzelf kan niet echt klagen over echt laattijdige levering. Gezien de schoenen in meerdere breedtes verkrijgbaar zijn, is het aanvaardbaar dat Working Person’s Store niet alles op voorraad heeft en de schoenen dus nog van de fabrikant dienden te komen. De communicatie verliep echter wat moeizaam, vooral de bestelling buiten de normale bestelsystemen om verliep, waardoor er mogelijks communicatie die bij een normale bestelling automatisch geleverd wordt, niet spontaan bij mij als klant terecht kwam, maar er specifiek naar deze informatie gevraagd diende te worden.

In verhouding tot mijn vorig paar is het leder van het huidig paar soepeler en de zool vooral veel dikker en meer geprofileerd. Ook de voering verzwaarde iets en de schacht verhoogde met zowat 1cm. Het gewicht nam met 100gr per schoen toe. De toegenomen soepelheid resulteert in een verkorte inlooptijd. Omdat ik smalle voeten heb koost ik bij mijn huidige bestelling voor een smalle leest (N). De standaard veters hebben een kleinere diameter, waardoor je ze dubbel kan doorhalen door een veteroog, wat resulteert in een betere spanningsregeling in het voetgedeelte, zonder dat de schacht daardoor strak hoeft te zitten.

Ik vind ze nog steeds een aanrader voor wie graag met droge voeten loopt in een natte omgeving :-).

P.S.: voor paden als Kungsleden en Padjelantaleden zijn dit type schoenen totaal overbodig. Daar volstaan lichte bergschoenen type Lowa Renegade (A/B, leder met Gore-tex).

Woubeir
    Bijdrager

En doordat de waarde beneden 150 € lag, moesten er ook geen invoerrechten op betaald worden, want anders was het nog duurder geweest.

Trouwens, die 12 € (of die 30 €) heeft niets met Vadertje Staat te maken, maar zijn ‘administratiekosten’ die de paketjesleverancier zelf bepaalt.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Net zoals Daemon Angel heb ik veel baat bij Gehwol Extra (van de drogist). Deze creme doet de voethuid snel herstellen en maakt het geheel een beetje waterafstotend. Erg geslaagde sokken vind ik in de Woolpower 200, eigenlijk een runningsok. Deze drogen erg snel, desnoods als ze in de slaapzak zijn gelegd. De meer kouwelijke types en mensen met zwaardere schoenen zullen wellicht de Woolpower 400 prefereren. Deze zijn inderdaad dubbel zo dik en eveneens van het materiaal dat uit een merino/synthetisch mengsel bestaat.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Bedankt voor de tips. Zo’n legerbotinnes aankopen zie ik toch niet echt zitten. Zo wanhopig ben ik nu ook niet. Met mijn zwarte buitensportkleren die ik hoe dan ook al draag, zou ik er helemaal gothic uitzien. 😉

Natte voeten krijg ik vooral door dagenlang in de sneeuw te lopen (vroeg in het zomerseizoen) of in aanhoudend nat weer. Zelfs de D-schoenen van La Sportiva van mijn man Ivo gingen lekken vorig jaar in de Bosnië-Herzegovina (waar we heel wat plensbuien hebben meegemaakt). Op een bepaald moment valt er gewoon niets meer aan te doen. Vooral als je bivakkeert, heb je geen mogelijkheden om je schoenen te drogen als het te vochtig en koud is. Ik denk dat het voortdurende verzadigde leer uiteindelijk het vocht door het GTX-membraam drukt, zeker als dat membraan niet zo nieuw meer is, maar vermoedelijk kunnen de materiaalexperten dat meer deskundig uitleggen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.