HOME FORUM Materiaal en techniek Voeding per dag autonomie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 12

800 gr a 900 gr voeding per dag autonomie, zit het gewicht van het vocht om je eten te maken (bv droogvoeding ) inbegrepen in die 800 a 900 gr of komt het gewicht van het vocht (bv water) er extra bij.
    MVG
    Willy

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Dat lijkt me straf moest daar al water bij ingerekend zitten. Als je dagporties begint klaar te maken, zal je zien dat je al snel aan 800gr zit. Probeer sowieso zoveel mogelijk te herverpakken. Niet alleen zal je grammen uitsparen, maar het zal ook de plaats die je eten in je rugzak inneemt ten goede komen.

Overdag kook ik niet. Ik draag enkel een liter water om te drinken. Ik pauzeer op plaatsen waar ik mijn drinkebus kan bijvullen, zodat de zuiveringstabletjes hun werk hebben gedaan tegen een volgende pauze.

Kamperen probeer ik in de buurt van water te doen. Voor wanneer dit niet lukt (je wil ver van water slapen o.w.v. muggen; je wil op het topje van een berg slapen voor het zicht;…), neem ik twee opvouwbare flessen mee, bv.:

http://www.cascadedesigns.com/ie/platypus/bottles-and-storage/platy-bottle/product

Eentje van een liter, eentje van twee liter. De twee samen wegen ongeveer 70gr. Samen met de drinkebus heb ik dan vier liter water waarmee ik dan kan koken, thee zetten, ontbijt fixen, tanden schrobben,…
    Dat zijn dan wel een extra vier kilo voor het laatste stuk wandelen, maar je kan je troosten met de gedachte dat je er bijna bent.

Ik denk dus niet dat bij de 800gr water bij zit, maar het is ook niet dat je er mee moet rondzeulen.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Ik probeer mijn dagrantsoen ook rond de 800 gr te houden. Dat is zonder vocht gerekend om mijn avondmaal te ‘rehydrateren’ of soep te maken enz.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Er zit daar inderdaad geen water bij. Je mag toch rekenen op minimum 3 liter water en liefst wat meer om je vochtvoorraad op peil te houden. Ik bivakkeer quasi altijd bij water.

Jennes
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Bij het samenstellen van droogvoer en scheepsbeschuit kom ik met een dagrantsoen eigenlijk nooit boven de 600 gram. Wandelen op zichzelf maakt me niet hongerig, maar ik moet wel oppassen dat ik op het einde van de rit voldoende calorieën binnen krijg, anders nekt me dat.

Vocht daarentegen vind ik erg belangrijk, 3 liter per dag spoel ik met gemak weg.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

600 gram? Hoe doe je dat?

Bij mij 750 gram en dan heb ik 3500 kcal.

Jennes
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Bij m’n laatste tochten heb ik steeds Adventure Food gebruikt. Een ontbijt en avondmaaltijd wegen ieder ongeveer 150 gram. Een pakje Hartkeks weegt 125 gram. Dat is dus 450 gram en bij elkaar 1750 kcal. Neem daarbij nog hooguit 100 gram chocola en 100 gram noten, ieder ongeveer 500 kcal, en ik zit aan de 650 gram en tegen de 2750 kcal.

Meer krijg ik niet binnen. Vandaar dat ik op het einde van de rit meestal calorieën tekort kom. Voor de tocht zelf is dit meestal voldoende, maar de compensatiedrang na de tocht is vaak erg groot. Bij de terugreis naar huis moet ik dan ook geen Mac of frietkot tegen komen… 🙂

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Zojuist het voedsel gewogen voor 17 dagen:  23,2 kg. Dit is voor 2 personen, volledige autonomie, geen water. Dat is 685 g. p.p. per dag.

De hoeveelheid water die we dragen hangt vooral af van het aanwezige aanbod op de te lopen dag, ook de inspanningen en de eventuele warmte spelen een rol.

WILLY VAN ITTERBEECK
    Bijdrager
    Aantal berichten: 12

1 st droogvoeding experiment: Spaghetti Bolognese  

Cappelini van 150 gr na koken (a dent) weegt 450 gr

Spaghetti saus (ieder zijn recept) portie van  500 gr ( 40% vlees incl)

NA DROGEN: afzonderlijk drogen wegens verschillende droogtijd.

Cappelini weegt  nog135 gr

Spaghetti saus  weegt nog 155 gr

Voor het drogen 950 gr, na het drogen 290 gr, samen vacuum trekken—> + 15 gr vacuumzak

Totaal: 305 grEXP_1_SPAGH

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.