HOME FORUM Materiaal en techniek Vliegtuighoes voor rugzak

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Hallo iedereen,

Ik heb recent een nieuwe rugzak gekocht (Osprey Aether 60l). Volgende week vertrekken we naar Noorwegen met het vliegtuig. Ik wil graag jullie meningen en ervaringen weten over het gebruik van een vliegtuighoes.  Is het de moeite waard of overbodig gewicht? Het gaat mij voornamelijk om het beschermen van de rugzak tegen beschadigingen.

Groeten,

Arend

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik heb al heel veel gevlogen binnen Europa en nog nooit een vliegtuighoes gebruikt. Wat ik wel doe is alle riempjes zo kort mogelijk zetten, dichtklikken en de uiteinden toeknopen (desnoods driedubbel). Zo zorg ik er voor dat de rugzak compact is en er geen losse uiteinden zijn. Nog nooit een beschadiging gehad. Ik moet er wel bij vertellen dat ik altijd mijn iets stevigere rugzakken meeneem, mijn frameloze rugzak van Golite zou ik nooit durven op de transportband leggen.

Bij een tocht die ik gidste, heb ik wel al iemand gehad waarvan het frame gebroken was. Was wel een Quechua-rugzak waarvan het interne frame deels zichtbaar was aan de buitenkant  en vermoedelijk iets minder sterk dan bij duurdere rugzakken. Ik vermoed dat het met beschermhoes ook gebroken zou zijn geweest. We vlogen toen met Ryanair.

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Hier ook nog nooit een hoes gebruikt, vooral niet omdat we die niet mee willen sjouwen in de rugzak op tocht. Ook wij sluiten de borst- en heupsluiting en snoeren hem zo ver mogelijk aan. We stoppen ook alles in het hoofdvak, niets in de bovenklep of zijvakken. Al het kwetsbare materiaal gaat uiteraard in de handbagage. Eenmaal een MSR brandstoffles retour gekregen met een flinke deuk, verder geen beschadigingen aan inhoud of rugzak gehad.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

De ideale verpakking voor een 60 liter rugzak is de Frakta – tas voor steekwagen – van woonwarenhuis IKEA. De prijs is slechts 2,99 euro. Deze tas is heel licht, sterk en klein op te vouwen. En het is zeker nuttig. Op een reis naar Noorwegen kwam mijn rugzak kletsnat aan omdat ze op Schiphol geen dekzeil over het bagagewagentje hadden gedaan. Vervolgens kwam hij weer nat en vies uit het bagageruim van de Noorse lange-afstandsbus omdat daar koelwater in was gelopen volgens de chauffeur. Op sommige bagagebanden op luchthavens kan je rugzak ook nog eens een portie smeervet of smeerolie oplopen en de buitenliggende draagbanden raken snel vies en beschadigd.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1011

Gebruik zelf ook geen vliegtuighoes.
    Reis zoals Debby.
    Ik hoor wel eens de tip om de rugzak te omwikkelen met (huishoud) cellofaan folie vlak voor hij wordt afgegeven.(of het te laten doen op de luchthaven zelf).
    De terugweg kan op dezelfde manier gebeuren.

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Nu je het noemt Ivo, dit hebben we afgelopen april gedaan op het vliegtuig naar Schotland. Omdat de peddels en de stokken van de packraft niet in de rugzak paste, deden we ze aan de buitenkant. Om te voorkomen dat ze wegschoven hebben we de rugzak net voor vertrek omwikkeld met cellofaan. Dit werkte goed!

Arend
    Bijdrager

Bedankt voor alle reacties. Ik heb besloten de hoes achterwege te laten. Heb er vertrouwen in dat alles goed aantrekken en wegstoppen voldoende moet zijn. Nog één vraag: wat doen jullie met de heupband? Die heb ik in het verleden gewoon dicht geklikt en zo strak mogelijk aangetrokken, maar ik las ergens anders dat sommigen aanraden om die achterlangs vastmaken om de rugzak compacter te maken.

Die tas van de ikea vind ik trouwens wel een hele mooie suggestie. Daar ga ik helaas op korte termijn niet meer aan kunnen komen. Wie weet iets voor de toekomst 🙂

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Wat ik in het verleden nog gedaan heb: twee grote PMD-zakken over de rugzak (vice versa). De zakken zijn superlicht en overleven normaliter net een enkele vlucht. Bij aankomst gaan ze onmiddellijk de vuilbak in. Voor de terugvlucht hetzelfde (wederom, die zakken wegen nagenoeg niets).

Eventueel kan je het pakket aansluitend wat sterker maken met (schilders)tape.

Huishoudfolie heb ik ook al gebruik. Heel stevig maar je bent wel een kwartiertje zoet met het inpakken (en een paar rare blikken op de luchthaven…)

Wim

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Tegenwoordig vind je van die inpakkers ook op de luchthaven zelf, volgens mijn een vrij lucratieve activiteit. Huishoudfolie is dus niet meer zo ongewoon.

Zelf klik ik de heupband normaal vast, maar ik ken er die deze rond de rugzak draaien en dan vastklikken. Ge moogt kiezen! 🙂

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Ik ben één van diegene die de gordel rond de rugzak draait en vastklikt, Ze zijn niet altijd even vriendelijk op luchthavens bij de behandeling van bagage en wij nemen alvast geen risico en de heupgordel kan er tegen. 🙂

Lurhstaap
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

Alles inderdaad zo strak mogelijk tegen de zak binden en aantrekken, inclusief heupband achterlangs. Wat ik nu ook doe, is het riempje waaraan je de rugzak moet ophangen (dat lipje bij het bovenste vak) extra onder de aandacht brengen met een etiket met ‘LIFT HERE’ in dikke koeienletters (etiket + stift kun je vragen aan de stewardess bij het inchecken). Dat riempje is ook niet echt bedoeld om een volle rugzak mee op te tillen, maar als het scheurt, is er nog niks ergs aan de hand. Ik heb het een keer gehad dat die gorilla’s van de bagage mijn zak hadden opgetild/weggesmeten aan de bovenste riempjes van de schouderbanden, waarvan er dus eentje was gescheurd. Gelukkig was het op de terugreis…

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik stop de rugzak gewoon in een vuilniszak met wat lengtes ducttape om voor stevigheid te zorgen. Eventueel kan een draaglus buiten de zak gelaten worden om adreskaartje aan te plakken.
    Voor de terugweg gebruik ik een tweede vuilniszak met wederom wat ducttape die ik tijdens de reis in de tas laat. Dit kan ook dienen als een reserve drybag en tape voor noodreparaties. Ducttape is relatief zwaar en wordt dus zuinig meegenomen.
    Zoals gewoonlijk alle banden aanspannen en de losse touwtjes zodanig opknopen dat er niets in de bagageband kan blijven steken (mocht de zak scheuren).

Deze aanpak kost niets en de materialen voor op de terugweg wegen minder dan 100 gram. Te vaak lees je verhalen over missend materiaal etc. Een slordig ingepakte plastic zak ziet er niet waardevol uit. Als je bij rugzakken enkel een ritsje open hoeft te doen is iets onderweg ‘verliezen’ ook wel erg makkelijk.

philip
    Bijdrager
    Aantal berichten: 49

@arend

Wat laat.

Heb een Vliegtuighoes van Lowland, heel sterk maar bijna 300 gr. Ik kon gelukkig achterlaten in het hostel waar ik een dag verbleef vooraleer ik Kungsleden liep. Ik kwam toch terug via dezelfde luchthaven dus in hetzelfde hostel lag mijn vlieghoes nog.

Volgende keer doe ik 3 cm brede nylon riemen mijn rugzak en maak ik zelf een lus zodat het personeel de zak daarmee manipuleert. Er moet een draaglus zijn anders zijn de bagage behandelaars slecht gezind (heb ik ooit eens in een reportage gezien) en loopt het helemaal fout. Misschien in folie gewikkeld of niet.

Hoe is het afgelopen met de rugzak en het vliegtuig ??

Arend
    Bijdrager

Ben inmiddels terug van een prachtige vakantie in Noorwegen. Mede wegens tijdgebrek heb ik uiteindelijk de rugzak slechts goed aangesnoerd en alle banden goed weggestopt.  Ik heb ervoor gekozen om de band niet achterlangs te binden. Een van de redenen hiervoor was dat de binnenkant van de heupband een stuk kwetsbaarder oogt dan de buitenkant. Mijn Aether is bij beide vluchten volledig ongeschaad van de bagageband gerold.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.