HOME FORUM Wandelgebieden Via Ferrata op de Alta Via 3

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Ik doe binnenkort de Alta Via 3 in de Dolomieten. Is hier iemand die de route reeds heeft gelopen en me kan zeggen of Via Ferrata-materiaal noodzakelijk is.

Ik ben behoorlijk ervaren met bergwandelen en de occasionele klauterpartij, maar heb nog geen Via Ferrata gedaan. Gidsen vermelden korte stukjes op de wandeling waar kabels en ladders voorhanden zijn, maar verder lijkt de tocht me (échte) Via Ferrata-vrij. Klopt dit?

Andere algemene tips over de tocht zijn ook welkom, uiteraard.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Bij alle alta via’s in de Dolomieten moet je hoedanook rekening houden met klettersteigs, weliswaar goed doenbaar, maar je verhoogt uiteraard je eigen veiligheid door degelijke klettersteiguitrusting te gebruiken. Dit kan je overigens huren in buitensportzaken, je hoeft het niet noodzakelijk aan te kopen. Nu, vallen op een klettersteig houdt hoedanook een grote valfactor  in(eigenlijk wil je het gewoon niet meemaken, het is gevaarlijker dan echt rotsklimmen). Maar nergens aan hangen, is uiteraard nog een pak erger.

Dit heb ik gevonden over alta via nr.3:

3. Weg der Gemzen, oostelijke Dolomieten: Dobbiaco – Longarone, 120 km, 10 dagen. Regelmatig IIe graads klimpassages, een klettersteig, lange etappes.

Zelf heb ik enkele jaren terug nr. 4 gedaan en had toen ook moeite om, zelfs op basis van de wandelgids van Rother, in te schatten hoe zwaar de klettersteigs precies waren.  Toen heb ik de kaarten van Tobacco erbij genomen. Het beste is dat je daar achterhaalt wat de namen van de moeilijke passages zijn en dan via google op zoek gaat naar foto’s en ev. filmpjes.

zergaloth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Goeie tip, en ik ging vandaag sowieso om stafkaarten. Wat ik gehoord heb, is dat de AV4,5,6 bezaaid zijn met Via Ferrata stukken, maar datzelfde had ik nog niet over de AV3 gehoord. Nergens in mijn gids over de route wordt het woord gebruikt. Ik vraag me dus af of het wel degelijke over een volle via ferrata gaat, of eerder om een ‘spannend’ stukje waar het even klimmen is op een ladder. Hopelijk maakt de truc met de kaarten me wijzer.

HikingPaul
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Heb je ondertussen de Alta Via 3 gelopen dan kan je ons misschien vertellen of het ‘ijzerwerk’ meeviel. We willen namelijk dit jaar ook deze route afstappen en liefst zonder klettersteigset. Graag dus je bevindingen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.