HOME FORUM Wandelgebieden Via ferrata in de dolomieten

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

In juni gaan we naar Noord-Italië en we zijn nog op zoek naar één (of enkele) meerdaagse tochten in de dolomieten. Liefst een combinatie van wandelen en via ferrata. Ik heb Debbie’s verslag over Alta Via 4 al gevonden. Dit is een mogelijkheid, maar we zouden liever een lusvormige tocht doen, zodat we terug eindigen bij onze auto (en we niet te veel tijd verliezen door terug te moeten keren met het openbaar vervoer). Iemand nog andere tips, of voorbeelden van routes die hij zelf al gedaan heeft? Dan kan ik van hieruit verder zoeken… Zowel de regio van de Alta via 4 als de Brenta Dolomieten zien we wel zitten. Kort even onze wensen:

– bij voorkeur lusvormig

– 2 tot 6 dagen

– hutten op dag-afstand van elkaar

– niet te technische via ferrata’s (we zijn beginners)

– eind juni sneeuwvrij

Ik kijk al uit naar jullie voorstellen 🙂

Sarah

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Als je de kaarten koopt van de regio, zal je heel veel mogelijkheden zien. Je kan makkelijk zelf iets uitstippelen. Zelf vond ik het erg moeilijk om de moeilijkheidsgraad van de via ferrata’s in te schatten, ook op basis van de wandelgids (wij kochten een Rothergids met een beschrijving van de Höhenwege 4-7). Uiteindelijk viel het veel beter mee dan verwacht want zelf ben ik ook geen grote held in alles dat verticaal is.

Ik zou eens in de reisboekhandels navragen of er boekjes zijn die de via ferrata’s in het gebied zelf beschrijft, ofwel vraag je gewoon aan de huttenwaarden waar je gaat overnachten, of de via’s die je wil doen, haalbaar zijn als je weinig ervaring hebt.

Ik vermoed dat de via’s zelf wel sneeuwvrij zullen zijn, die lopen namelijk vaak over (steile) rotsen. In de aanloop en op de wandelpaden kan je nooit sneeuw uitsluiten in die periode. Kijk goed op de kaart uit voor schaduwrijke flanken en vermijd ze eventueel.

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Zorg dag je zeker een helm draagt tijdens de via ferrata’s. Steenslag in de bergen is altijd mogelijk.
    Ik zou ook denken aan wat reisgidsen. De dolomieten zijn nu eenmaal via ferrata land. Als ik er even op google kom ik (vooral Duitstalige) boekjes tegen. Bijvoorbeeld
    http://www.buecher.de/shop/europa/klettersteigfuehrer-dolomiten-brenta-gardasee/zahel-mark/products_products/detail/prod_id/01613046/
    http://www.buecher.de/shop/europa/klettersteigfuehrer-dolomiten-suedtirol–gardasee/jentzsch-rabl-axel-jentzsch-andreas-wissekal-dieter/products_products/detail/prod_id/33256734/session/e8f4n760s9kdea7244d65u2ka2/

Dries
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

In de “Bergen Magazine” van februari was Via Ferrata het hoofdthema. Kan je nabestellen via http://www.Bergwijzer.nl.

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

In het verleden in de Brenta Dolomiten eens n kleine ronde gedaan:

Camping – Rif. Tuckett – Rif. Alimonta – Rif. Pedrotti – Rif Apostoli – camping.

Hier zat dan ook een en ander aan via ferrata (bochetta alta) bij, niet bijzonder moeilijk in mijn geheugen. Maar dat blijft altijd persoonlijk natuurlijk.

Een en ander is wel te omzeilen als alternatieve (niet-via ferrata) route geloof ik.

Later gebruikten we voor via ferrata’s in de Dolomiten de Kompass gidsjes welke praktisch en handzaam zijn.

Maar genoeg goede andere  gidsen te vinden volgens mij.

Meer dan geweldig, de Dolomiten! Alvast veel (voor) plezier.

boris vandekerckhove
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dag Sarah

ik ben op zoek naar interessante via ferrata’s (niet te moeilijk) eventueel in combinatie met huttentocht voor met het gezin (verantwoorde tieners en een taaie echtgenote). Ik lees dat jij ook al dezelfde oefening hebt gemaakt een aantal jaar geleden.  Wil je deze info delen?

alvast bedankt

Boris

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.