HOME FORUM Wandelgebieden VIA DINARICA Juli/Aug 2017

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

Dag! Ik ga samen met een vriend van me de Via Dinarica lopen van noord naar zuid in Juli. We plannen naar Rijeka te vliegen en vandaar de trail te vervoegen en te lopen tot aan Knin, misschien verder als we het halen. Aangezien de meeste posts hier toch over het zuidelijker deel gingen maak ik toch een nieuw onderwerp aan.

Wat materiaal betreft zijn we goed voorzien, we hebben beiden heel wat tochten gemaakt, ook wat langere. Ik hoef enkel nog een lichtgewicht slaapzak aan te schaffen voor zomerse temperaturen. Maar heb al iets op het oog bij https://trek-king.be. Wel zit ik nog met een paar onopgeloste vragen.

Veruit de belangrijkste is het gebruik van GPS. Tot nu toe heb ik nooit een GPS gebruikt en altijd met gewone kaarten gewandeld. Maar aangezien de Via Dinarica nog niet zo veel is ingelopen en ik in de spaarzame reisverslagen lees dat de markering soms toch te wensen overlaat dacht ik deze keer toch een GPS aan te schaffen. Graag toch wat ondersteuning gekregen om de juiste kaartgegevens hierop te krijgen. Ik heb sowieso al de GPX file van de website gehaald (https://trail.viadinarica.com/en/tour/long-distance-hiking/via-dinarica-white-trail/17291189/). Hopelijk is die accuraat 🙂

Op een blog las ik dat het handig is om de ‘AdriaTOPO v3 PRO’ (https://buy.garmin.com/en-GB/GB/p/566315) te gebruiken als background, maar leek me wel duur ineens. Is dat onvermijdelijk?

Kan je ook aan andere data geraken zoals hutten, watervoorziening? (volgens reiske.nl blog wel, heb haar ook wel mailtje gestuurd hierover). Watervoorziening zal misschien wel een uitdaging zijn.

Dus, even op een rijtje, mijn vragen:

• Wat is een gebruiksvriendelijke GPS voor iemand dit hier nooit heel fanatiek mee aan te slag zal gaan?
    • Wat voor kaartlagen gebruik ik best?
    • Ik heb nog nooit met waterzuivering gewerkt. Enige tips behalve het gebruik van micropur?
    • Kan de brandstoffles van een MSR whisperLite in je hoofdbagage?

Vast komen er nog vragen over de trail later 🙂

Roos Muylaert
    Deelnemer
    Aantal berichten: 47

Linjo,

Verleden jaar heb ik een deel van de Via Dinarica gewandeld, van Prenj tot in Albanië, waarschijnlijk niet het stuk dat jullie gaan doen.

Qua GPS heb ik toen de Suunto Traverse gebruikt in combinatie met de geprinte kaartjes van de Via Dinarica-website. En dat was voldoende. Op de Traverse laad je de GPX-files in, activeer een route en dan is het eenvoudig de pijl volgen, die duidt de richting aan die je moet gaan. En dat is prima gelukt.

Ik ben net terug van Spanje waar ik het grootste deel van de GR1-Sendero Historico gewandeld heb. Die was ook niet altijd goed gemarkeerd en hierbij heb ik de Viewranger-app gebruikt waar je de gpx-files kan in opladen en de LandscapeMap offline kan opslaan. wanneer nodig zocht ik mijn positie, op die manier verbruikt het niet veel energie, en die positiebepaling was heel accuraat. En bijkomend, op die manier hoef je geen extra gewicht van een andere gps mee te sleuren. Een smartphone neem je sowieso toch mee (ga ik van uit).

Qua waterzuivering. Ik heb indien nodig de sawyer minifilter gebruikt, waar ik heel content van ben. Maar meestal dronk ik het water ongezuiverd omdat het toch zuiver genoeg is. Wat niets met zuivering te maken heeft maar wel met water zijn elektrolyten. Aangezien het in de Balkan in juli meer dan warm kan zijn zou ik zeker extra elektrolyten meenemen om het verlies ervan bij het zweten te compenseren. Een kwestie van uitdroging te voorkomen.

In verband met die brandstoffles, dat weet ik niet. Ik neem geen extra brandstof mee. Ik kook met takjes die ik onderweg vind en gebruik daarbij de TrailDesigns Sidewinder stove. Veel hout heb je niet nodig (verbazend weinig eigenlijk) omdat het een heel efficiënt kacheltje is. En ik zit er niet mee in om af en toe eens niet warm te eten wegens regen. Misschien ook een optie.

Een blog die de moeite waard is: http://www.reiske.nl  Zij heeft verleden jaar de volledige route gewandeld van noord naar zuid en heeft daarvan een blog bijgehouden. Daar kan je zeker nog bijkomende info op vinden. Je kan haar misschien vragen welke GPS en kaarten zij heeft gebruikt.

Groetjes, Roos

Linjo
    Deelnemer

Hey bedankt voor je tips. Je hebt inderdaad niet het stuk gelopen dat wij van plan zijn. Wij beginnen veel noordelijker en gaan vooral het Kroatische deel lopen.

Ik ben nu Outdooractive app aan het uitproberen op mijn smartphone. De gpx van de via dinarica zat hier blijkbaar al in. Volgens mij iets vergelijkbaar dan Viewranger neem ik aan. Als dat goed werkt spaart dat kosten uit voor een gps. Dan investeer ik wel in een zonneoplader. Zon zullen we vast genoeg hebben.

Ivm water las ik dat voor het Kroatisch gedeelte we weliswaar zullen moeten afgaan op waterbakken aan de hutten. Dus zal best gefilterd moeten worden. Ik zal eens rondkijken voor zo’n filtersysteem iig. Goede tip ivm elektrolyten, het word idd heel warm daar.

Zo’n stove lijkt wel leuk, maar ik ga het toch proberen met mijn whisperlite. Ik probeer de kosten wat te dekken. En sowieso kook ik vaak op houtvuur s’avonds als het veilig is. Ik hou wel van ‘bourgondisch kokkerellen’  tijdens trektochten en dat lukt niet super met een brander 🙂

Ik had al een mail gestuurd naar de eigenaar van die blog. Als ik nuttige info krijg deel ik ze hier wel.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Mooi plan! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Wat de kaartlagen betreft, ik werk vaak met Freizeitkarte die je gratis kan downloaden. Ook voor Kroatië is er zo’n kaart, ik heb wel geen idee hoe goed ze zijn voor die regio. Het zijn kaarten die gebaseerd zijn op Openstreetmaps en dus geregeld worden bijgewerkt. Je kan deze kaarten downloaden en raadplegen via Basecamp (ook gratis te downloaden). Vervolgens kan je de kaart overzetten naar je GPS.

Ik gebruik om water te zuiveren al jarenlang Micropur Forte, maar tegenwoordig zijn er ook kleine filters op de markt.

Een lege brandstoffles kan perfect in de hoofdbagage, nog nooit problemen mee gehad. Idem voor brander.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Voor de Whisperlight, vergeet niet om naast de fles ook de pomp goed af te wassen/uit te spoelen. Als een snuffelhond benzinegeur oppikt heb je een probleem.

Linjo
    Deelnemer

Hey goede tip ivm whisperlite! Dank je. Ondertussen heel wat info bijmekaar gehaald. Ik maak wel eens een post ervan als ik wat meer tijd heb.

Dank voor de kaartentip Debbie, maar de kaart die ik via  de outdooractive app kreeg had toch wel meer detail in dit geval. Ik ga het dus toch met die proberen.

Claire (van Reiske.nl) ging haar waypoints met waterplekken nog eens bijmekaar zoeken. Misschien niet op tijd voor ons maar weliswaar voor andere nuttig later.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.