HOME FORUM Tussen pot en pint verzekerd bergsporten

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Nooit geen aandacht aan geschonken maar mijn vrouw stond erop dat ik mij liet verzekeren alvorens op reis te vertrekken.
    Mij lijkt het belangrijkste en grootste risico dat er een reddingsoperatie moet worden opgestart of in het beste geval een team je naar de bewoonde wereld moet brengen voor verzorging.
    Ik ben geen lid van een bergsportvereniging. Schijnt dat velen lid worden omwille van de verzekering die eraan gekoppeld is

Klik om toegang te krijgen tot uniqa_2013_-_2014_-_engels.pdf

maar blijkbaar zijn er hier ook uitsluitingen als ik eens door de polis fiets (bv groenland, arctische gebieden…) hun kostendekking is alvast een stuk groter dan de polis die ik via mijn bank heb afgesloten.
    Gezond terug lees ik dat dit beperkt is tot 6.250 euro maar zonder uitsluiting van gebieden of duur van de expeditie.
    passage:
    “Verzekering Top Bijstand / Gezinsbijstand
    18
    V. BIJSTAND AAN PERSONEN IN HET BUITENLAND
    DE BIJSTANDSMAATSCHAPPIJ vergoedt de opzoekings- en reddingskosten om het leven
    of de fysische integriteit van een verzekerde te redden tot een maximumbedrag van 6.250
    EUR per schadegeval, op voorwaarde dat de redding het gevolg is van een beslissing
    genomen door de bevoegde plaatselijke autoriteiten of officiële
    hulporganisaties.
    Hoe pakken jullie dat aan?
    Of is het een item dat je ook verwaarloost of ben je iemand die, als je alle verzekeringen eens naast elkaar legt die er in jouw portefeuille zitten eigenlijk “oververzekerd” bent.
    Andere vraag gaat over de kosten van een reddingsoperatie. Wat moet ik mijn daar bij voorstellen. Soms worden de kosten verhaald op de pechvogel, soms neemt de overheid ze voor hun rekening. Heeft iemand een overzicht per land?
    Ik had begrepen dat bv voor frankrijk je niet in de kosten zult vallen.

boelo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 139

Hallo Ivo,
    dit probleem ken ik uit eigen ervaring. Toen ik een paar jaar geleden opeens met een groepje mee kon gaan naar de Pyreneeen(hoog en steil enz.), heb ik me haastig verzekerd bij de Nederlandse Klim en Bergsportverzekering. Bij nader inzien begon ik me af te vragen of dit wel nodig was. Die twee keer een halve meter uitglijden op het verijsde pad nabij de Breche de Roland leverde misschien een paar blauwe plekken op. Bij iemand anders misschien iets meer, maar die 5 jaar valtechniek trainen bij de Fight Club betaalt zich nu terug.
    Ik heb vervolgens de vraag voorgelegd aan iemand van mijn verzekering(FBTO, onderdeel van het Achmea concern), wanneer iemand bij hun verzekerd was en wanneer niet tijdens een tocht. Het antwoord luidde “meneer, zolang u op de gebaande paden bent en blijft, is er niet aan de hand.” Vervolgens bleek de omschrijving “gebaande paden”toch iets moeilijker dan gedacht. We werden het tenslotte erover eens dat het pad tenminste op een detailkaart moest staan, al was het maar met stippellijnen. Daarna heb ik mijn NKBV bergsportverzekering weer opgezegd, ook omdat ik in Lapland niet van de stippellijn-routes zou afwijken.
    Toch kijk ik er nu anders tegenaan, het zal blijken waarom.
    In de officiele versie worden helicopter-reddingen zeker verhaald op het slachtoffer, maar in de praktijk viel dat meestal wel mee. Men wilde zo ook helicopter-toeristen afschrikken. Ja, zulke gekken bestaan. Die gaan met opzet geheel ongetraind met teveel uitrusting op pad, omdat een gratis helicoptervluchtje door de bergen hun het summum van avontuur toelijkt.
    Intussen komt er een nieuwe ontwikkeling op gang. In Groot Brittannie kon de Mountain Rescue Service gratis of voor een symbolisch bedrag gebruik maken van de helicopters van de Royal Marines, dan konden de piloten mooi in training blijven. En in Frankrijk zie je o.a. de Gendarmerie Nationale met helicopters vliegen, in Zweden het Bosbeheer en Brandweer enz enz.’
    Echter vanwege de economische crisis en de bijkomende enorme bezuinigingen wil het Ministry of Defense niet meer in de helicopters voor de Mountain Rescue voorzien. Die ontwikkeling ga je overal krijgen.
    In zoverre heeft je vrouw gelijk, de helicopter-reddingen gaan schaarser en duurder worden in de toekomst en zullen dus extra verzekeringen of dekkingen vereisen.
    Er blijft wel een groot probleem over: hoe krijg ik de reddings- of hulpdienst op tijd gewaarschuwd?

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Hi Ivo,

Toevallig heb ik mij hier onlangs ook in verdiept. Zelf ben ik verzekerd bij Aegon en ik was positief verrast met de voorwaarden, deze stellen (mits je het pakket goed samenstelt):

– Dekking in de gehele wereld
    – Reddingsoperaties worden vergoed tegen kostprijs
    – Dekking ook tijdens wintersportactiviteiten of buiten de gebaande paden (nagevraagd bij assurantieadviseur) mits er niet aan een risicovolle sport wordt deelgenomen.
    – Het begrip ‘risicovolle sport’ is net zo ongenuanceerd als ‘een wandeling in de bergen’. Bij navraag bleek sneeuwschoenen of buiten de gebaande paden begeven in desolate gebieden geen probleem te zijn.

Voor deze polis (incl annuleringsverzekering) betaal ik iets van 6 euro per maand voor het hele gezin. (in mijn geval slechts twee mensen, maar dat maakt verder niet uit voor de prijs) Enige beperking is dat annulering tot 3000 euro voor het gezelschap wordt vergoed, tenzij dat ook weer verhoogd wordt tegen een premieverhoging.

Nu ben ik afgelopen tocht geblesseerd geraakt aan mijn enkel een paar dagen na een tocht op de Kungsleden (achillespees onsteking) waardoor ik mijn bergwandelvakantie (opvolgende tweede tocht in Noorwegen) moest afblazen. Ik heb geen evacuatie nodig gehad, maar toen ik uitlegde wat de situatie en oorzaak was werd er niet moeilijk gedaan en werd er op de door mij gekozen dag & tijdstip een vlucht verzorgd naar huis.

Al met al is mijn conclusie dat ik als bergwandelaar hiermee prima geholpen ben en een verzekering van de NKBV niet nodig is.

Mocht ik in de toekomst gaan kletteren of klimmen dan wordt het een ander verhaal.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Destijds heb ik ook een vergelijking gemaakt tussen mijn huidige verzekering (Univé) en de verzekering van de NKBV. Bij mijn huidige verzekering geldt geen maximum bedrag voor reddingsoperaties en zijn hiervoor geen uitsluitingen.

7.1.5 U moet opgespoord of gered worden
    Wij betalen alle kosten die volgens de plaatselijke overheid nodig zijn.

Bij de NKBV is er wel een plafond van € 30.000,- voor reddingskosten en is de verzekerde waarde voor reisbagage ook een stuk lager. Ik heb het idee dat een “speciale” bergsportverzekering niet per definitie beter is dan een normale reisverzekering en zou dus zeker verder kijken dan de verzekeringen van bergsportverenigingen.

Bovenstaande is niet van toepassing als je op zoek bent naar de uitkering van een x bedrag bij overlijden of invaliditeit (ongevallenverzekering). In dat geval sluit Univé bergsporten wel uit en de NKBV niet. Persoonlijk vind ik dit niet belangrijk en dit heb ik dan ook niet meegenomen in mijn overweging.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
    Als ik het zo vlug vlug evalueer komt mijn formule tov de twee andere verzekeringen er wel heel magertjes uit voor het deel kosten van opsporing.
    Nog anderen die eens in hun polis willen kijken?
    Mezelf kennende ligt het voorlopig weer allemaal stil en verliest het mijn aandacht tot weer een en ander concreet gaat worden.
    Tja, hoe worden de opsporingsdiensten wakker gemaakt….is natuurlijk een andere vraag.
    Met de recente ervaring in Sarek ook een niet te verwaarlozen item. Onderweg gemerkt dat mij dat toch wat bezig hield tegen het licht ‘wat indien ik hier alleen liep?’
    Men zou pas ongerust worden als er nog geen bericht is gekomen op de laatste dag. In tussentijd zou je moeten overleven als er niemand anders voorbij komt gewandeld (ervan uitgaand dat je je enigszins in veiligheid hebt kunnen brengen door de tent op te zetten bij een waterplas)

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 41

Hallo Ivo,

Omdat ik altijd alleen op pad ben heb ik mij een SPOT gekocht met bijhorende reddingsverzekering (SAR). Het gedekte bedrag is 100.000 US DOLLAR. Misschien de moeite waard om eens te bekijken. Meer info via deze url: https://www.geosalliance.net/geoslogin/questions.aspx
    Ik betaal slechts 11 euro maar dat is wel bovenop de SPOT.
    Voor de medische kosten kan ik terugvallen op mijn assistance verzekering maar ik overweeg om binnenkort een verzekering “Sport voor allen” te nemen bij mijn maatschappij. Kwestie van een hoger dekkingsbedrag te hebben.

P

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Los van wat er in de polis staat, lijkt mij nog altijd belangrijk wat de praktijk uitwijst hoe je verzekering écht reageert. Een argument als “Na navraag geldt de verzekering ook buiten gebaande paden” vind ik altijd erg delicaat. Vooral het onderdeel “navraag” lijkt me, als je dat niet concreet op papier staan hebt, een serieus risico.Met een verzekering bij een bergsportverzekering heb ik tenminste het gevoel niet alleen te staan tegenover de verzekeringsmaatschappij en kan je ook terugvallen op hun eerdere ervaringen bij het afhandelen van dossiers.

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

Enig cijfermateriaal. Redding met helicopter Oostenrijk. Opgepikt aan de berghut en naar het hospitaal gevlogen. Hoogteziekte en storm met 0 zicht. Ik kon niet meer zelf naar beneden lopen.
    Rekening 3250 euro. 1 week later aangetekend schrijven in mijn bus met uitnodiging tot betaling. Alles opgestuurd naar de KBF. Belleke gedaan naar de KBF of dat inorde was. Nooit niets meer van gehoord.

Peter
    Bijdrager
    Aantal berichten: 31

Voor onze tocht door sarek hadden we een tijdelijke verzekering van VAB.
    Ze hebben ook een aantal uitsluitingsclausules waaronder deze:

beoefenen van volgende sporten: motorsporten, snelheidssporten, alpinisme
    met name alle beklimmingen langs onbegaande paden waarbij specifiek materieel zoals klimijzers, touwen enz. gebruikt worden, alle vechtsporten en luchtsporten (parasailing, deltaplanning, zweefvliegen, parachutespringen…);

In hoeverre hiking onder alpinisme valt is dus een beetje vaag, maar als ik me niet vergis hadden we toen VAB gemaild om te vragen of dit een probleem was en ik denk van niet, anders hadden we die verzekering niet genomen.

Koste ocharme 25 euro of zoiets voor 10 dagen.
    http://www.vab.be/nl/producten/bijstand/tijdelijke/personenbijstand

bergkonijn
    Bijdrager
    Aantal berichten: 188

En dan is er niet alleen de kwestie van de verzekering voor SAR kosten.
    Wie onder jullie heeft een lening lopen? Met schuldsaldo verzekering? Lees daar de kleine lettertjes maar eens na. Alpinisme is niet inbegrepen. Motorsport ook niet.
    Dat betekend dat als je in de bergen een val maakt en dood bent, je wederhelft de volledige lening van het huis op haar/zijn dak krijgt. Vraag je zelf af of je wederhelft dat aankan. Of de bank smijt je gezin uit het huis omdat de lening niet meer afbetaalbaar is. Ik zwans niet.
    Alpinisme gedeeltelijk dekken kost een 200 euro per jaar extra voor een leningbedrag van 30 000 euro.
    Voor piloten is het nog moeilijker. Alleen de KBC wil deze mensen verzekeren.

William
    Bijdrager
    Aantal berichten: 9

dag Ivo,

ivm jouw uitleg (ier ook uitsluitingen als ik eens door de polis fiets (bv groenland, arctische gebieden…)  over de bergsportverzekering  staat dit inderdaad in de heel kleine lettertjes  :   insurance cover extends to all of europe  including the islands of the mediterranean ( EXCLUDIING the islands in the atlantic , iceland, greenland etc    ………Maar dit gaat enkel over de dekking van burgerlijke aansprakelijkheid (item 3: LIABILITY INSURANCE ) welke beperkt is tot europa.

de basisdekking in geval van SAR (tot 25000€ )  ,repatriering & co , is WORLDWIDE zoals in de hoofding staat onder : Insurance Scope – AWS is valid worldwide , with the exceptions that the third-party insurance and legal protection insurance are restricted to europe.

voor de kost van een jaar lidgeld heb je dan continue de ideale dekking voor bergsport en bergwandelen.

het is en blijft sowieso moeilijk keuzes te maken uit de massa producten op de markt en ieder dient voor zichzelf uit te maken wat het beste past.

grts

w

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Misschien belangrijk in de marge te vertellen is dat een verzekering bij een bergsportfederatie ook nog andere voordelen biedt: korting op het overnachten in berghutten (vooral in de Alpen en Pyreneeën handig, in Scandinavië heb je dat niet), korting in buitensportzaken (vb. AS Adventure, Avventura maar in de K2 en De Berghut heb je hoedanook een kortingbon voor de volgende keer) en een mogelijkheid tot het volgen van opleidingen (vb. bergwandelen, lawinekunde). Enfin, ’t is niet dat ik promotie wil maken maar voor 72 euro ben ik het hele jaar door verzekerd voor alle bergsporten en krijg ik er nog andere voordelen bij. Aangezien ik gemiddeld 7 weken per jaar in de bergen ben(en soms nog wat meer), kan dat al tellen.

Bij de Bergstijgers is het goedkoper maar heb je dan ook wat minder nevenvoordelen naast de verzekering.

Voor de Nederlanders is de NKBV vergelijkbaar met de KBF maar wel met een groter aanbod qua opleidingen en tochten én een mogelijkheid tot het uitbreiden van je verzekering met vb. een annulatieverzekering.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Weet iemand hoe het zit als je een normale reisverzekering (inclusief annuleringsverzekering) en bv lid bent van het NKBV met bergsportverzekering? Vullen deze elkaar aan? of juist niet? Vaak is het zo dat verzekeringen het niet fijn vinden als je overlapping hebt, althans dat is wat ik begrepen heb.

Laure
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

Hey Ivo,

Wat goed dat je deze vraag stelt, nu heb ik er tenminste eens ons verzekeringscontract bij genomen en die kritisch bekeken!

Wij hebben een reisverzekering bij Ethias (“Ethias Assistance voor personen”). We betalen 55 per jaar voor het hele gezin.

WAAR ? Hele wereld met uitsluiting van de landen waar oorlog of burgerlijke onlusten heersen en landen waar vrij personenverkeer niet toegelaten is

HOE LANG? Enkel voor verblijf van max 90 opeenvolgende dagen

HOEVEEL? Tussenkomst medische kosten tot 75.000 €

WAT?

–> Wintersporten:  Bij een ongeval op of buiten een skipiste neemt Ethias de afdalingskosten per slee en/of helikopter, evenals de vervoerskosten van de plaats van het ongeval naar een verzorgingsinstelling voor haar rekening.

–> Opzoekings- en reddingskosten: Bij ongeval of verdwijning in het buitenland, neemt Ethias de opzoekings- en reddingskosten ten laste, tot 6 250,00 euro, taksen inbegrepen.

UITSLUITINGEN? enkel voor motorsportcompetities (rallye, wedstrijden)

Hier vind je de algemene voorwaarden: http://www.ethias.be/upload/pdf/nl/particuliers/Algemene%20Voorwaarden/AV%20-%20SA/av_assistance_nl.pdf

Tot nog toe nooit nodig gehad, en hopelijk in de toekomst ook niet!

Wat annulatieverzekering betreft: dit is bij onze mastercard gold (KBC) inbegrepen, op voorwaarde dat met een KBC-kaart werd betaald: https://multimediafiles.kbcgroup.eu/ng/published/KBC/PDF/BETALEN/VK_DBA_algemene_voorwaarden_reisannulering_globe_apr13.pdf?

Dat weten we dan ook weer 🙂

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 115

Even een verduidelijking van de verzekering van het KBF voor trektochten en andere door deze verzekering gedekte activiteiten in het hoge noorden. Recent afgecheckt bij het KBF:
    ‘De verzekering geldt nu wereldwijd, wat betreft medische behandeling.
    Er is wel (nog steeds) een uitzondering op dekking van helikopterredding en repatriëring voor arctische gebieden en Groenland. Dus daar is geen dekking voor helikopterhulp en repatriëring…
    Lapland en Noord-Zweden zijn wel degelijk gedekt.’

Ik veronderstel dus dat arctische gebieden, de poolgebieden zijn.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.