HOME › FORUM › Wandelgebieden › Vervoer Vogezen
-
AuteurBerichten
-
Heb ik mijn zinnen gezet op een vlakbij-vakantie, naar de Vogezen (Colmar). Blijkt dat het goedkoopste retourtje met de trein 175 euro kost (2x 87). Uche uche!
Die prijs voelt helemaal niet vlakbij…
Met gemak neem ik voor die prijs een retour naar een uithoek van Europa, met het vliegtuig. Moet het echt zoveel kosten om in de achtertuin met vakantie te kunnen gaan?Is het niet mogelijk om goedkoper naar de Vogezen te gaan? Tips?
P.S.: ik beschik niet over een wagen. Huren is wel een optie. Ik reis solo, dus kosten worden niet gedeeld.Dag Sven,
De nachtbus van Eurolines is een tikkeltje goedkoper dan de internationale trein Brussel – Strassbourg – Basel. Natuurlijk wel minder comfortabel en langer qua reisduur , maar je bent ’s ochtends wel heel vroeg op je bestemming. Aan jou om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen.
Heb je al gedacht aan autodelen? Bijvoorbeeld taxistop, blablacar, … En inderdaad, zelfs een auto huren kan soms nog het goedkoopste uitkomen…
Wat het grote prijsverschil betreft met de luchtvaart… Vliegtuig brandstof wordt nergens belast, regio’s subsidiëren luchthavens om de economie/toerisme aan te zwengelen, … Bij de treinen wordt vooral ingezet op hoge-snelheids-lijnen, met als resultaat dat de klassieke internationale treinen en nachttreinen uit de boot vallen… De vraag die je je moet stellen is niet waarom is een treinticket zo duur, maar waarom zijn vliegtickets zo goedkoop… (en die redenering geldt voor bijna alle consumptie goederen)
Ha Arvid, dank voor je antwoord.
De trein naar Colmar is een gewone trein, geen TGV.
Als ik jou volg en mij focus op waarom vliegtickets zo goedkoop zijn, dan ga ik liever niet naar de Vogezen.Aan mijn laatste trip met eurolines heb ik helaas geen goede herinneringen overgehouden. Eigenlijk aan geen enkele busreis. (verkeerd rijden, gevaarlijke maneuvers, oncomfortabel, bijna-accidenten, geen rijbewijs mee en dan politie-controle,… die chauffeurs zijn een categorie op zich).
Taxistop enzo lijkt me weer een heel gepuzzel, weinig spontaan.
Afin ik ga me dan toch maar focussen op een vliegreis ipv naar de vogezen te gaan denk ik.
Ah blablacar is een echt bedrijf? Ik dacht dat er bedoeld werd: “enzovoort, enzovoort, blabla bla, blabla bla”
Grappig 🙂 Even checken!
Gecheckt – Supertip!!
Als ik jou volg en mij focus op waarom vliegtickets zo goedkoop zijn, dan ga ik liever niet naar de Vogezen.
Tot zover mijn poging je een groen geweten te schoppen 🙂
Sorry dat mijn tip i.v.m. blablacar niet duidelijker was. Bedankt Ivo om aan te vullen!
Tot zover mijn poging je een groen geweten te schoppen
Ik ben pro collectief vervoer (dus ook vluchten) en contra persoonlijk gemotoriseerd vervoer (auto). Dat is dus mijn groen geweten, en ik heb daarom bewust geen auto. Ik vind het zeer teleurstellend als collectief vervoer zoals de trein duurder wordt dan met de auto reizen, dàt tast mijn groen geweten aan, niet de goedkope vluchten. Een auto blijft zeer vervuilend.
Sorry dat mijn tip i.v.m. blablacar niet duidelijker was
Kan jij niet aan doen dat die zo’n onnozele naam gekozen hebben he, Arvid 😉 Ze zouden beter de SNCF blabla noemen…
Sven, zonder zelf een toonvoorbeeld van ecologisch reizen te zijn, moet ik toch aangeven dat je redenering niet volledig klopt: http://www.slimopweg.org/bc_groen.php.
Dat lijkt hier een discussie te worden. Debbie, je hebt gelijk als je 1op 1 gaat vergelijken. Maar ik kijk ook op jaarbasis. Als je een auto hebt, ga je er niet alleen mee op reis (boodschappen, werken, bezoek,…). Met een vliegticket wel.
Topic blijft dat ik financieel aantrekkelijk in de achtertuin wil kunnen vertoeven zonder dat een vlucht of auto nodig is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.