HOME FORUM Wandelgebieden Vervoer naar Sarek

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Hallo,

We willen jaar in augustus/september naar Sarek trekken. Maar nu zijn we onze opties van vervoer eens aan het nakijken. We vliegen sowieso al tot in Stockholm. Maar nu zijn we nog aan het twijfelen wat het beste is om dan te doen. Je kan namelijk de lange treinrit maken tot in Gällivare. Maar deze duurt toch al gauw 17 uur ofzo denk ik. We hadden ook eens gekeken om de vlieger te nemen tot in Kiruna, dit zou voor 2 personen op een 250 euro uitkomen. Kan iemand me vertellen hoeveel je ongeveer betaald heen en terug met de trein naar Sarek voor 2 personen. En hoeveel keer moet je gemiddeld overstappen op deze treinrit. Ik vond op dit moment maar 1 rit en hier zou je 5 keer moeten overstappen. Ik overweeg om de vlieger te nemen tot in Kiruna omdat ik totaal niet makkelijk slaap in in trein en ik dan toch in een slaapwagon zou moeten liggen wat de treinrit waarschijnlijk een stuk duurder maakt.

En geraak je vanuit Kiruna eigenlijk makelijk tot in Suorva? Kent er iemand een handige site waarop je je route kan berekenen van bus en trein enzo?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Mijn route in augustus ging van zaventem met het vliegtuig naar Bromma.
    Dan met de bus naar het centrum om dan de nachttrein tot Gällivare te nemen.
    Hierbij heb je de keuze om in een zetel te slapen of in een bed (vergelijkbaar met de bedden op de nachttreinen in frankrijk).
    Vanaf daar ging het richting Ritsem met een afstap aan de dam
    Probleem is dat je de juiste uurregeling voor de zomer nog niet op kan roepen.
    Maar door een simulatie te doen voor de komende maanden geraak je al heel ver om een idee te krijgen van de prijzen
    Alle tickets, zowel voor de trein als de bus kan je via http://www.sj.se/
    bestellen.
    Met http://www.ltnbd.se/ kan je de busverbindingen opzoeken en tegelijk de prijs krijgen.
    De juiste schrijfwijze van de plaatsen is belangrijk om tot resultaat te komen
    Vlieg je op Kiruna dan moet je volgens mij met de bus eerst terug naar Gällivare om dan de bus richting ritsem te nemen wil je naar de dam bij Suorva gaan.
    Busverbindingen vind je in volgende overzicht
    http://www.ltnbd.se/timetables/61/0/
    aanvulling:
    De kans is groot dat ondanks het vliegtuig, je toch nog een overnachting moet organiseren eer je bij de dam bent. Dat kost ook geld en tijd.

Kasper
    Deelnemer

Ik was de site http://wandelenindewereld.wordpress.com/ tegengekomen.
    Zij hebben gevlogen op Gällivare, ons leek dit een duurdere optie gaan te zijn.
    Maar omdat we beide nog maar 24 en 25 zijn op het moment van het vliegen kunnen we nog voordelige tickets boeken. 🙂 Dan moeten we alleen nog zoeken waar we gas kunnen kopen in Gällivare. Maar de vlieger zou wel stukken sneller gaan, en dan nog eens tegen een voordeliger tarief.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Bepaal eerst langs welke aanlooproute je Sarek wil binnen wandelen en weer wil verlaten om te eindigen. Dat bepaalt je vervoersopties.

Voor een aanlooproute via het noorden en oosten (Ritsem, Suorva, Kebnats) vlieg je op Stockholm en heb je dan de keuze tussen:
    – Nachttrein naar Narvik en uitstappen te Gällivare.
    – Vliegen met NextJet op Gällivare.
    – Vliegen met SAS/Norwegian op Lulea en van daaruit de trein en/of bus naar Gällivare.
    Vanuit Gällivare is er bus naar Ritsem. Met de laatste twee opties zal je wellicht ergens een overnachting moeten zien geregeld krijgen. Vliegen op Kiruna is hier trouwens niet de handigste optie. Je zit dan veel te ver naar het noorden en moet een heel stuk terug zuidwaarts reizen met de trein.

Voor een aanlooproute via het zuiden (Kvikkjokk, Tjamotis) vlieg je op Stockholm en heb je dan de keuze tussen:
    – Nachttrein naar Narvik en uitstappen te Murjek. Van daaruit bus naar Jokkmokk.
    – Vliegen met SAS/Norwegian op Lulea en van daaruit rechtstreekse bus naar Jokkmokk of de trein naar Murjek gevolgd door de bus naar Jokkmokk.
    – Vliegen met NextJet op Gällivare en van daaruit bus naar Jokkmokk.
    Vanuit Jokkmokk neem je dan de bus naar Kvikkjokk/Tjamotis.

Voor een wat langere aanlooproute via het westen (Sulitjelma) vlieg je met SAS/Norwegian via Oslo naar Bodo in Noorwegen. Daar neem je de bus naar Sulitjelma (nabij de Zweedse grens). Je wandelt dan door Padjelanta naar Sarek. Dit is de simpelste aanlooproute wat betreft vervoer vooraf.

Hou er rekening mee dat wanneer je kiest voor een vlucht ipv de nachttrein je telkens ook nog (dure) vervoerstickets voor bus of taxi nodig hebt van en naar elke luchthaven. Je moet dan ook nog eens wachten tot de bus de volgende dag. Om maar te zeggen, de nachttrein bespaart je stress en komt meestal goedkoper uit.

Om die vervoerstickets te regelen ga je nog moeten wachten tot een stuk in 2014. Dus maak je niet druk als je nu niet alles deftig in de online systemen kunt terug vinden.

Kasper
    Deelnemer

Hallo Dzjow,

We starten in Suorva en we eindigen in Kvikkjokk.
    Dus als ik dan naar jouw opties kijk lijkt mij ofwel het vliegen met NextJet ofwel de nachttrein het beste.

De vlieger heeft dan als nadeel ook wel weer dat je met het in checken van de bagage enzo zit. Bij de trein kan ik eventueel tickets nemen die omboekbaar zijn.

We zijn gewoon al wat aan het plannen omdat we onze tickets naar Stockholm al willen boeken. Dit gaat lang op voorrand dus waarom zou je het niet doen he.

Kasper
    Deelnemer

En welke luchthaven kan je het beste nemen om op te vliegen.
    Arlanda Airport of Bromma Airport, op Arlanda vliegt SAS en op Bromma vliegt Brussel Airlines. Moet je deze nachttreinen nemen vanuit Stockholm Centrum of is dit vanaf luchthaven Arlanda?

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Wij zijn van Ritsem naar Kwikkjokk gewandeld.

Brussel – Stockholm Bromma met SN Brussels airlines

Oorspronkelijk waren we van plan om dan naar Gallivare te vliegen maar tegen de tijd dat we wilden boeken waren die vluchten vol dus zijn we uitgeweken naar Kiruna. We moesten in Stockholm dan wel een bus van Bromma naar centraal station nemen om van daaruit een half uur de sneltrein naar Arlanda te nemen.

Bus tickets kan je meestal op de bus zelf ook kopen trouwens.
    Doordat we in kiruna terecht kwamen moesten we daar wel nog overnachten (we hebben ons gewoon op de camping gezet daar). Echter, als we op Gallivare gevlogen hadden zaten we met hetzelfde probleem, omdat de bus naar Ritsem ’s morgens (en misschien ook ’s middags) rijdt.
    Vanuit kiruna hebben we dan een trein genomen ’s morgens rond 7 uur zodat we rond 9 uur de bus konden nemen naar Ritsem. Er was wel nog een latere trein die op tijd aankwam, maar we wilden dat risico toch maar liefst even uitsluiten. Die bus vertrekt trouwens gewoon aan het station in Gallivare.
    Alles samen was de trip via Kiruna heel vlot zonder veel tijdverlies.

Als je via Suorva Sarek binnentrekt heb je dit probleem niet, maar via Ritsem zit je nog met een bootje dat je moet nemen om het meer over te steken.
    Het bootje rond de middag hadden we net gemist waardoor we moesten wachten op de volgende (rond 18 uur of zoiets). Gelukkig hing er aan de hut een papiertje met een telefoonnummer voor mensen die wilden oversteken. Iemand anders had daarnaar gebeld en we konden met hen mee oversteken. Hierdoor konden we toch iets sneller vertrekken.

Wij zijn in Kwikkjokk een dag te vroeg aangekomen. We hebben daar in de hut geslapen en de bus naar Jokkmokk genomen. We hebben daar ook nog een overnachting gedaan maar dat was niet echt de moeite. Uiteindelijk daar de bus genomen naar Murjek om daar dan 4 of 5 uur in dat half verlaten dorp vast te zitten (er is 1 theehuisje) om te wachten op de trein die dan nog wat vertraging had. Dan nog heel de nacht op de trein naar Stockholm (niet echt comfortabel als je enkel een zetel hebt).

De terugtocht met de trein was goedkoper, maar door de slechte aansluitingen en het lange wachten en proberen slapen op de trein zou ik volgende keer denk ik toch terug vliegen.
    Een bus naar Gallivare (of nog een ritje naar Kiruna) en je staat zonder veel tijdverlies op het gemak terug in stockholm.

het is dus een beetje afwegen tussen kost, reistijd, comfort en point-of-entry/exit.

Zoals Dzjow ook al aanhaalde zijn er ook die via Noorwegen vliegen: Oslo – Bodø en dan de bus naar Sulitjelma, maar van daar is het nog een paar dagen wandelen naar Sarek.

Ook iets waar je eventueel rekening mee moet houden is aanschaffen van gas voor campingvuurtje. Geen probleem in Kiruna in de Intersport. In gallivare kan dat wel een probleem zijn omdat de bus vertrekt wanneer de winkel opengaat (voor zover ik kon nagaan). Als je met de trein gaat kan je dat in stockholm normaal ook vlot vinden.

Als ik nog even naar onze afrekening ga kijken van in het jaar 2011 (voor 3 personen):
    * Shuttle Bromma – Centraal station: 237 SEK (26EUR)
    * Camping Kiruna: 310 SEK (33EUR)
    * Arlanda express (sneltrein): 540 SEK (61EUR)
    * Kwikkjokk Fjallstation: overnachting + maaltijd + enkele dure pintjes: 1440 SEK (160EUR) – De douche was wel een pluspunt om nadien op de bus en trein te zitten.

Prijzen van de andere bussen vind ik niet direct meer terug.
    Andere prijzen:
    * vliegtuig Brussel – Stockholm Bromma en terug: 207EUR per persoon
    * vliegtuig Stockholm Arlanda – Kiruna: 109EUR per persoon (vlucht via gallivare was vergelijkbare prijs)
    * trein Murjek – Stockholm centraal station: 63EUR per persoon
    Maar deze prijzen veranderen natuurlijk naargelang beschikbaarheid en moment van boeking.

Een ander voordeel van vliegtuig naar Sarek is het feit dat je goed uitgeslapen aan de tocht kan beginnen. Als je vlot heel de wagon bij elkaar snurkt is dat echter minder een argument 🙂

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Kasper, ik zie dat je tijdens het schrijven van mijn verhaal nog wat toegevoegd hebt 🙂

Bagage inchecken is op zich geen probleem met die beperking dan met SN maximum 20kg meekan (maar je kan desnoods enkele zwaardere dingen als handbagage meenemen). We hadden onze rugzak in zo een plastiek folie laten inpakken in brussel. Daardoor ook geen zorgen voor schade door ruw personeel of nieuwsgierige mensen.
    Bij SAS is het 23kg als ik me niet vergis.
    Nachttrein is in centraal station in stockholm. Geen idee of die ook in Arlanda stopt.

Ik weet niet meer waarom we via bromma gevlogen zijn, ik vermoed dat het goedkoper uitkwam dan met SAS op arlanda te vliegen of omdat we met de trein terug kwamen.

veel opties alleszins 🙂

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Voor vervoer vanaf luchthavens Bromma, Arlanda of Skavsta, zie: http://www.visitsweden.com/zweden/reisgids/vervoer-in-zweden/vervoer-vanaf-de-luchthaven/stockholm/

(Skavsta is de luchthaven van Ryanair, vertrek vanuit Charleroi)

Kasper
    Deelnemer

Ondertussen is onze vlucht naar Stockholm geboekt. We vliegen naar Bromma en nemen dan de shuttle naar Stockholm centrum. We kunnen ons daar dan nog op ons gemak een gaspatroon gaan halen. Want we landen om kwart voor 12 en rond 17 uur vertrekt de trein pas richting Gällivare. Dan zullen wel al lang een gaspatroon gevonden hebben hoop ik. Want ik hoorde ook al dat de busuren nog al slecht uitkomen met de openingsuren van de winkel in Gällivare.

@ Peter
    Wij hebben ook gekozen voor te vliegen naar Bromma Airport omdat dit toch wel in prijs scheelt. En we kunnen makkelijker aan gas geraken dan dat we de trein in Arlanda Airport zouden moeten nemen. Want dan moesten we wel gas in Gällivare aanschaffen.

Kasper
    Deelnemer

Iemand een idee hoelang op voorhand je de nachttrein naar Sarek kunt boeken. Ik kan de slaaptrein aanklikken maar ik kan geen optie nemen voor een slaapcabine te nemen. Betekent dit dat ze dan allemaal al bezet zijn?

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Kasper,

Als ik het mij goed herinner kan je vanaf drie maanden op voorhand boeken. Maar toen wij (in 2010) wilden boeken, waren ze ook een paar dagen te laat met de opening van de verkoop. De komende dagen nog proberen, zou ik zeggen. De aanhouder wint 🙂

Edit: Daarnet even geprobeerd… Het lijkt er op dat ik gewoon kan boeken, zelfs tot midden december…

Edit2: Ik meen mij te herinneren ergens gelezen te hebben dat er in dezelfde periode als de Fjällräven classic dit jaar geen nachttreinen rijden… Misschien dat je net in die periode probeert te boeken?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Even eens gekeken,
    zie dat ik ook voor 1 september een boeking zou kunnen doen.
    Over welke dag heb je het?

Kasper
    Deelnemer

Ja nu lukt het ook, ik moest blijkbaar de optie “best price” aanklikken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.