HOME FORUM Wandelgebieden Vercors in Paasvakantie

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

We hebben op dit forum veel gelezen over de Vercors en dit lijkt een mooie bestemming voor een korte wandelvakantie. We willen graag volgende week een viertal dagen in de Vercors gaan kamperen. We dachten aan een wandeling maken op het plateau, beginnend aan de zuidkant (Vallee de la Combeau, vertekpunt op ongeveer 1450 m).

We zijn er ons van bewust dat er nog vrij veel sneeuw kan liggen. Ik heb via een website info gevonden (meteofrance.com, de link vond ik op dit forum, bedankt!). De sneeuwgrens zou liggen op 1300 m langs de zuidzijde en 1700 m langs noordzijde. Ik weet echter niet wat ik moet verwachten op het plateau zelf. Heeft iemand van jullie een idee waaraan we ons mogen verwachten?

We zijn voorbereid op sneeuw (dikke slaapzak, matjes, sneeuwschoenen, etc). Ik heb een eenvoudige ‘pulka’ gemaakt van een goedkope plastic slee. Indien er nog voldoende sneeuw ligt zou ik die willen gebruiken om extra baggage te dragen.

Koen

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik denk dat zich intussen een snelle overgang aan het voltrekken is naar typische lentecondities op het plateau. Dat wil zeggen op plekken vatbaar voor de wind en op zuid gerichte hellingen helemaal geen sneeuw meer en elders nog een redelijk pak sneeuw dat typisch hard is ’s ochtends en overdag vochtig/zachter wordt. Ik denk dat je nog steeds nood gaat hebben aan sneeuwschoenen. Over één à twee weken ga je waarschijnlijk al zonder over de sneeuw kunnen lopen.

Ik denk dat het nu snel moeilijker gaat worden om een pulka mee te nemen vermits er wellicht niet overal nog sneeuw ligt en dat alleen maar erger wordt, tenzij je weinig gewicht mee hebt in je pulka en je hem gemakkelijk op de rug kunt dragen als het nodig is. Ik moet ook wel zeggen dat de Vercors sowieso minder geschikt zijn om een pulka mee naartoe te nemen. Het terrein is nog steeds redelijk geaccidenteerd en als je geen spoorvinnen op je pulka hebt zal het soms moeilijk zijn om hem altijd recht achter je te houden. Dat is mijn ervaring geweest de eerste keer met pulka zonder spoorvinnen in de Vercors. Een keer later met spoorvinnen ging dat héél wat makkelijker.

Koen en Truus
    Deelnemer

Bedankt voor de tips! Ik vreesde er al voor dat de sneeuw grotendeels gesmolten zou zijn. In dat geval nemen we de sneeuwschoen mee en laten we de pulka thuis.

Mathieu Serruys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Hoi,

ik zou hier graag op inpikken:

ik plan een 5tal dagen te gaan trekken in de week van 20 april. Ik zat eerst aan de vogezen te denken, maar logistiek en budgettair ligt me dat wat dwars (meer eurostop ritten richting de alpen dan dat er naar de vogezen rijden).

Ik dacht dan ook aan de vercors om een tocht te gaan doen. Ik heb echter geen ervaring in een trekking zo vroeg in het seizoen in een hooggebergte. Wel ben ik 2 jaar geleden begin juli naar de pyreneeen geweest. Bleek een harde winter geweest te zijn, overal nog sneeuw boven de 1500 meter. Dus ik ben wel iéts gewend geworden met die reis, maar ik vroeg me af hoe het nu bijvoorbeeld zat met lawinegevaar en dergelijke in de vercors? Ik heb al gelezen dat dat een relatief lawineveilig gebied is, maar ik hoor het graag nog eens van mensen die het zelf ervaren hebben. en als dit nog zo is in de lente.

dank en groeten!
    Mathieu

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Misschien voegt dit Franstalig verslag met foto’s van het afgelopen Paasweekend iets toe?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Arvid,

bedankt voor dat verslag.
    Ik verschiet nog van de hoeveelheid sneeuw
    Een beeld zegt meer dan woorden.
    Eenmaal op het plateau zal het lawinegevaar niet meer de grootste zorg zijn.
    http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-montagne/bulletin-avalanches/isere/avdept38
    Vooral de oriëntatie zal een uitdaging zijn.
    Naast kaart en kompas zou ik nooit zonder (simpele) gps gaan waar de coördinaten van de verschillende hutten in zijn opgeslagen.
    Geo-portal maakt het je gemakkelijk.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

In april kan er nog stevig wat sneeuw liggen én vallen.  Zie kort videoverslag ter zake van Louis-Philippe Loncke

Dzjow
    Moderator

Rond het Paasweekend kenden we net een paar dagen een inval van koude lucht met verse sneeuwval. Intussen is het al een week tussen +5 en +15°c op het plateau en is het sneeuwdek alweer goed verder ingezakt. Komende dagen komt daar nog even wat regen bij op. Het beeld is nu heel wat anders voor de rest van de Paasvakantie. Een inval van koude lucht met weer een pakje verse sneeuw en voor even winterse taferelen is uiteraard later nog altijd weer mogelijk dit voorjaar.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Bedankt voor jullie reacties!

wat doe ik het best? voor ik vertrek even de office du tourisme contacteren ivbm het weer en zo ter plekke? zouden stijgijzers en ijsbijl nog van doen zijn? en ook: de veiligste tocht naar het plateau, moet ik daar iets van weten?

enkele links zijn altijd zeer welgekomen!

bedankt!
    Mathieu

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

Alle dorpen die lager op het plateau liggen vormen een zekere en veilige toegang tot het hoogplateau vanuit het noorden en noordwesten. Deze dorpen zijn veelal met openbaar vervoer te bereiken vanaf Grenoble. Voor het skistation Col de Rousset kan je een taxi verbinding regelen met het Office du Tourisme van Die (taxidienst is/was? gratis wanneer je met de trein in Die aankomt).

Vanuit het zuiden zullen Vallon de Combeau en Tussac (vanaf Benevise) ook wel altijd veilig zijn. GR93 vanuit Archiane kan er verijsd bij liggen; oppassen voor vallende ijspegels bij overhangende rotswanden, sommige delen van de bovenloop van de vallei zijn lawine gevoelig.

In het oosten geldt hetzelfde waarschijnlijk voor de populaire Pas de l’Aiguille, of meer noordelijk de Pas de Bachassons. Pas de l’Essaure zou wel veilig moeten zijn. De andere passen in de oostelijk kam rechtstreeks naar het noordelijke deel van het plateau zou ik vermijden (tenzij alpinisme ervaring en materiaal).

De Balcon de Glandasse en bijhorende zuidwestelijke toegangen kunnen er, net zoals de GR91, verijsd bijliggen. Vanaf de GR91 zou je vanaf Cote de Queyras kunnen mikken op de Col de la Raille in plaats van de GR te volgen naar Baume Rousse. De route tussen de Baraque de Pison en de gelijknamige col zou wel veilig moeten zijn.

Als je de veilige toegangen neemt, heb je genoeg aan de spikes en klauw op je sneeuwrakketen. Ik zou piolet en stijgijzers niet meenemen, tenzij je absoluut op de top van de Veymont wil staan. En zelfs dan is het goed mogelijk dat ze (bij beklimming uit het zuiden) niet nodig zijn. Vanuit het noorden is de kans groot dat de eerste tientallen hoogtemeters vanaf de Pas de la Ville er wel gevaarlijk bijliggen.

Het kan handig zijn een paar trekking en tourski-sites na te pluizen voor routes en recente verslagen:

http://www.camptocamp.org/map

http://www.skitour.fr/topos/dernieres-sorties.php

Dzjow
    Moderator

Mathieu, zoals Arvid aanraadt zou ik ook sneeuwraketten meenemen en pickel/stijgijzers thuis laten. Bij een overgang van niet dragende wintersneeuw naar dragende lentesneeuw kan je steeds vooruit geraken en ben je dus steeds zeker op sneeuwraketten. Als je geen sneeuwraketten mee hebt en de sneeuw draagt nog niet voldoende, dan sta je daar en geraak je niet/nauwelijks verder.

Koen en Truus
    Deelnemer

Wij zijn net terug van een vierdaagse wandeling in de Vercors (14-17 april). Even een kort verslagje.

De link naar het tochtverslag van de week voordien (zie post Arvid deed ons vrezen voor een dik pak sneeuw. Het was de vorige week zeer warm geweest en de dooi was duidelijk ingezet. Bij ons vertrekpunt (Vallee de Combeau) was echter nauwelijks nog sneeuw te zien, ook niet op de noordhellingen. We besloten daarom zonder sneeuwraketten te vertrekken. Dat bleek de juiste keuze. Ook hogerop op het plateau (1800 m) was de sneeuw al flink gesmolten en goed dragend. Sneeuwraketten waren niet nodig. We kwamen later een groep wandelaars tegen met sneeuwraketten in de hand. De winter was duidelijk voorbij: de marmotten waren wakker, de krokussen stonden in bloei en de korhoenen waren aan het knorren.

We hebben een tocht gemaakt van Vallee de Combeau naar Pas de l’Aiguille (dag 1), vandaar naar Fontaine des Serrons (dag 2), vervolgens via GR naar Fontaine des Bachassons (dag 3) om tenslotte van het plateau af te dalen naar Archiane (dag 4). In Archiane hebben we een lift gezocht terug naar onze wagen. Gemiddeld hebben we denk ik driekwart van de tijd op sneeuw gewandeld. De vele sneeuw maakte het vaak lastig stappen en moeilijk om het pad te vinden. Het landschap van de Vercors is echter goed geschikt om zelf je weg door te zoeken, zolang je op het plateau blijft tenminste. De eerste twee dagen hadden we een prachtig lentezonnetje, de laatste twee dagen vrij veel wind en regen. De temperaturen bleven echter boven het vriespunt.

Het was onze eerste kennismaking met kamperen onder een ’trailstar’ tarp (met dank aan Roos!) en dat was een super ervaring. De laatste nacht kamperen we boven op de rand van het plateau in hevige wind en het ding gaf geen kik.

De Vercors is een prachtig gebied, zeker in dit seizoen. We keren zeker nog eens terug naar deze streek, misschien volgende winter.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Bedankt voor de tips allen!

we gaan toch ietsje later vertrekken, waarschijnlijk 14-17 mei. enig idee of die condities dan al sneeuwschoenvrij kunnen zijn? of is dat onmogelijk te voorspellen op dit moment?

groeten!
    M

nmeynen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Mijn vraag is sterk verbonden met dit debat, dat mij al veel verder kon helpen. Waarvoor dank. Ik dacht het hier te posten, om zo rechtstreeks de “Vercors in de winter experts” aan te spreken. Ik stap met een vriend de laatste 4 dagen van maart over het hoogplateau van de Vercors, de GTV, te vertrekken in Villard-de-Lans. Ik vraag me momenteel 3 dingen af:

1) sneeuwraketten: kopen (welke?), huren (waar?) of tegen kleine vergoeding lenen van iemand hier? Je zou ze ook daar kunnen huren, maar we maken geen lus en zijn per openbaar vervoer in Grenoble, dus echt super handig is dat niet (want hoe krijg je ze dan terug in Villard-de-Lans?) Advies?

2) ik hoop toch 1 of 2 topjes mee te pikken. Is Le Grand Veymont te doen? Op dit moment ligt er nog 150cm sneeuw op het plateau – maar ik twijfel aan de hellinggraad van die berg en of je er “gewoon” naar de top kunt stappen, zonder koorden/alpinisme dus.

3) we pakken ons tentje wel mee, maar hopen in die onbemande cabanes te eten en misschien ook slapen. Welke drukte moet ik me daarbij voorstellen, zo eind maart? In Frankrijk is het dan nog geen paasvakantie, maar hier wel.

Alvast dank voor elke nuttige tip

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.