HOME FORUM Wandelgebieden Vercors in november

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Dag allen,

Is er een plek waar ik informatie kan vinden over de weersomstandigheden / sneeuwval / lawinegevaar in de vercors deze maand? Het is de tweede keer dat ik iets in de winter wil gaan doen, en had al van de vercors gehoord dat het relatief ‘lawineveilig’ is. Kan iemand me daar meer info van voorzien? Ik plan natuurlijk niet te vertrekken als er 2 meter sneeuw per dag valt ;-), vandaar, tips zijn welkom! Aanraders in deze tijd van het jaar met betrekking tot de alpen zijn ook welgekomen!

gr,
    Mathieu

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Hier kan je vast wel wat mee doen:

http://www.mountain-forecast.com/topographic-maps/rhone-alpes?symbols=mountain.forecast.weather.top

Ik ben medio oktober naar de Chartreuse geweest, en het was een mistige & regenachtige tocht. Geen enkel vergezicht in 5 dagen. Het heeft dan ook best wat gesneeuwd.

Nu zag ik een foto van vorige week, genomen op de top van de Chamechaude en het was geheel sneeuwvrij en prachtige vergezichten… Het weer goed in de gaten houden, dus ūüôā

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Of door de gegevens van eerdere jaren op te vragen
    http://www.meteofrance.com/climat/meteo-date-passee
    Verder gaf een google op vercors, neige, novembre, en jaar mij ook een inzicht

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Mathieu,

Het najaar is altijd één groot vraagteken. Het kan nog aangenaam zijn om rond te wandelen maar even goed treed de winter al in. De Vercors is inderdaad lawinegeveiliger (als je op het plateau zit tenminste, niet de weg ernaartoe), maar op sommige plaatsen is er veel karst (vooral oostelijke stuk) en dat is met een dunne sneeuwlaag best gevaarlijk. Eigenlijk ga je er beter wat later op stap als het sneeuwdek dikker is.

Als je trouwens ambities hebt om in de winter rond te stappen, raad ik aan om een lawinecursus te volgen in plaats van te moeten afgaan op wat andere je over het lawinegevaar vertellen, er lopen heel wat onwetende wandelaars rond. Dan ben je meteen wat beter ingelicht. Op het winterontmoetingsweekend gaan we er ook een woordje over zeggen, maar niet zo uitgebreid als op zo’n cursus. Meer info over cursussen en het weekend vind je hier.

Groeten,

Debbie

Mathieu Serruys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Bedankt allen, voor de tips.

We zijn uiteindelijk diep in de alpen geweest en we hebben een lus in de buurt van de mont Buet gedaan. Het was gewoonweg prachtig weer (wel met koude nachten, maar daar waren we op voorzien), er lag weinig sneeuw (hier en daar wel wat verijst) en prachtige vergezichten op de groten der alpen. We hebben ook de cheval blanc overgestoken aan het vieux emosson meer (welke trouwens totaal gedraineert lijkt, er was geen water meer te bespeuren), om erna een lange graatwandeling naar beneden te maken. Kortom prachtig!

Pas gisteren hoorden we het nieuws van Parijs, wat wel voor gemende gevoelens zorgde op de terugreis.

groeten,
    Mathieu

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.