HOME FORUM Wandelgebieden Vercors hoogplateau in de sneeuw: paar kleine vragen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Ik stap met een vriend de laatste 4 dagen van maart over het hoogplateau van de Vercors, de GTV, te vertrekken in Villard-de-Lans. Op het plateau ligt op dit moment 1,5m sneeuw.

Ik vraag me nu 3 dingen af:

1) sneeuwraketten: zijn er hier mensen die dat tegen kleine vergoeding uitlenen?

2) ik hoop toch 1 of 2 topjes mee te pikken. Is Le Grand Veymont te doen? Sommet de Malaval? Le Jocou (die ligt niet op het plateau maar wel in ons plan)? Ik twijfel aan de hellinggraad van die bergen en of je er “gewoon” naar de top kunt stappen als ze vol sneeuw liggen, zonder koorden/alpinisme dus.

3) we pakken ons tentje wel mee, maar hopen in die onbemande cabanes te eten en misschien ook te slapen. Is dat realistisch? Welke drukte moet ik me daarbij voorstellen, zo eind maart? In Frankrijk is het dan nog geen paasvakantie, maar hier wel.

Alvast dank voor elke nuttige tip!

PS: ik heb ervaring met winterbivaks in de sneeuw in de hoge venen (en met sneeuw in Nepal) – maar ik ken de Vercors nog niet

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Ik denk niet dat de cabanes een probleem zullen zijn. Daar was in september ook altijd voldoende plaats. Wel iets meenemen om je eten en rugzak omhoog te hangen. Sommige cabanes zijn vergeven van de muizen, oa “Jasse du play”. 1,5 m sneeuw, reken maar op +/- 10 km per dag met die sneeuwschoenen. Le Grand Veymont met 1,5 m sneeuw zal niet evident zijn. De noordflank is behoorlijk stijl, De zuidflank gaat iets beter. In september bij regen was dat behoorlijk glad, met 1,5 m sneeuw, goede sneeuwraketten en een zonnige dag is dat misschien wel doenbaar. Wel niet onderschatten denk ik, van Jasse du Play naar de volgende deftige hut (Pré Peyret) over Le Grand Veymont is 15km en 700 m hoogte verschil.

Sneeuwraketten kan je in diverse buitensportzaken huren

nmeynen
    Deelnemer

Bedankt, Serrel, dat is nuttige informatie. Denk dat we dan maar beter de tent op zetten en enkel eten in die cabanes. Is daar een haardvuur? Veel hout is er op dat hoogplateau niet, denk ik, maar je weet nooit. Als 15km te veel is dan zetten we gewoon ons tentje op. We hebben 4 dagen, zou moeten lukken. We hebben ook stijgijzers bij.

Serrel
    Deelnemer

Hout is er niet in de hutten. In de zomer kan je dat in de buurt vinden maar met 1,5 m sneeuw zal het zeker nat zijn.

In elke hut waar wij geweest zijn staat een kachel, maar ik zou er niet op rekenen dat je vuur kan maken.

Zuidelijk van Le Grand Veymont ligt nog een hut, Cabane des Aiguillettes (1880 m, dusnog hoog), maar dat is echt een kleintje. Alles op het gelijkvloers en geen kachel. In de andere hutten kanje boven slapen.

Info vindt je hier: http://www.refuges.info/point/89/cabane-non-gardee/vercors/cabane-des-aiguillettes/

Lijkt me wel een uitdaging zo in de winter.

nmeynen
    Deelnemer

nogmaals dank, die link is best handig. Zeker uitdaging, is ook de bedoeling 🙂

heb jij kaart 3237OTR soms? ing 1:25000. de 3236OT heb ik maar de 3237OTR vind ik nergens. Misschien kan ik hem van jou overkopen?

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Ik zou dat eerder met ski’s doen dan met raketten. Veel minder vermoeiend voor dezelfde snelheid, en als je wil of als het nodig is, kan je ook een stuk sneller vooruitkomen. En ik vind het gewoon plezanter!

Een gps met de hutten als poi’s kan heel nuttig zijn. Zie https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152629782622724&l=26bfcf13b2 ?

Ken je de site http://www.skirandonneenordique.com/itineraires/la-grande-traversee-du-vercors-gtv/? Best goede site vind ik (je moet wel Frans kennen).

Die beklimmingen zijn geen wandelingetjes in winterse omstandigheden. Denk ook aan de lawinerisico’s als je het plateau verlaat.

Have fun, het is een hele mooie tocht!

Thomas
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

Ik sluit me aan op wat hierboven is gezegd, als ski’s een optie zijn, zou ik daarvoor kiezen. Een tijdje geleden ook een tocht over een winters Vercosplateau gedaan met sneeuwschoenen, en dat was allesbehalve aangenaam. Het had net een week aan een stuk gesneeuwd maar niet echt hard gevroren. Gevolg: elke sta minstens kniediep in de sneeuw, vaak zelf ploeteren tot aan de heup. Veel kilometers kun je dan natuurlijk niet doen, en een flexibele planning aangeraden.

Serrel
    Deelnemer

Ik plan mijn route vooraf, ondermeer via deze site: http://maps.peterrobins.co.uk/f/file.html

Ik heb ook steeds een GPS bij met de tracks per dag uitgewerkt en oa ook al de cabanes/bronnen als POI.

In de zomer heb je die GPS bijna of niet nodig, want de markering is goed genoeg. Met 1,5 m sneeuw zal je echter weinig markeringen zien, dus je goed kunnen orienteren zal nodig zijn.

Met ski’s ga je op het plateau inderdaad veel beter vooruit gaan. maar dan kan je Le Grand Veymont wel vergeten. Waar/hoe denk je het plateau te verlaten? Naar het westen zal wel gaan, naar het oosten kan behoorlijk gevaarlijk zijn. Die oostflanken zijn zeer stijl (bijna loodrecht) de eerste 100 m (lawines). Pas de la Ville is misschien net doenbaar, de cols noordelijker kan je vergeten – veel te gevaarlijk, Pas du Fouillet lijkt me een veiliger optie als je via het oosten het plateau denkt te verlaten.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Toerlanglaufski’s kan je huren bij slow-motion.be. Misschien wel een kanttekening hierbij is dat je bij diepsneeuw ook nog altijd serieus mag sporen (en dat als je graag eens steilere stukken opzoekt, je beter af bent met sneeuwschoenen (zoals Serrel ook al aangaf).

Arvid
    Deelnemer
    Aantal berichten: 87

@Serrel,

Pas du Fouillet? Bedoel je niet Pas de Bachassons of Pas de la Selle? En zelfs deze twee kunnen – bij veel verse sneeuw of dooi – lawine gevoelig zijn, net zoals Pas de l’Aiguille. Zonder tourski ervaring zou ik Pas de la Ville, en ook Pas du Fouillet afraden. De passen meer naar het noorden, daar moet inderdaad niet eens over gedacht worden.
    De enige (bijna zeker) veilige afdaling in het oosten lijkt me Pas de l’Essaure. En naar het zuiden is de Vallon de Combeau natuurlijk 100% veilig.

nmeynen
    Deelnemer

Erph, Thomas, Serrel, Debbie en Arvid, jullie zijn allemaal erg hard bedankt voor de tips. Die komen zeker van pas wanneer het zover is. Helaas blijkt dat niet voor nu te zijn, de griep zet een kruis door onze plannen. 39,5° koorts is geen goede reisgezel. Plan B is een verwarmde plaats in een dorpje in de Vercors en (er van uit gaande dat het tegen dan al wat beter zal gaan) dagtochtjes. De goesting om die tocht een andere winter te doen zal er waarschijnlijk enkel groter mee worden en dan forum zou hier tegen dan nog moeten zijn dus echt bedankt – ik ga dat nog goed kunnen gebruiken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.