HOME FORUM Wandelgebieden Vercors begin juni

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Hallo allemaal,

Na enige twijfel heb ik een paar weken geleden toch beslist om er begin juni 5 dagen op uit te trekken. Het is voor mij de eerste keer dat ik er solo met de tent op uittrek. (Ik heb al enkele kampeertrektochten in de Vogezen en huttentochten in Pyreneeën en Aiguilles Rouges achter de kiezen) Na enig opzoek- en leeswerk heb ik gekozen voor de Vercors. (met dank aan de mooie verslagen van Kasper en Charlotte en Debbie). Het wordt een rondje vanuit Gresse-en-Vercors. Kaarten zijn ondertussen besteld, de heerlijke vriesdroogmaaltijden liggen al te glimlachen naar mij, paklijst is gemaakt en al het materiaal past net in mijn rugzak.

Toch enkele vraagjes waar ik niet direct een antwoord op kon vinden:

Ik las dat het enige voorradige water op het plateau van bronnetjes komt. Mag ik er van uitgaan dat deze begin juni nog een behoorlijk debiet hebben? Of moet ik me erop voorbereiden dat ik een mijn eigen watervoorraad ga mee moeten zeulen? Ik neem normaal gezien zo’n twee liter water mee onderweg. Spijtig genoeg heb ik niet echt plaats meer in de rugzak om nog veel extra water mee te nemen.

Is het aangeraden het water te desinfecteren? In Alpen en Pyreneeën nooit problemen gehad met het stromend water dat daar voorradig is.

Hoe zit het met sneeuwvelden in de Vercors in begin juni? De webcambeelden die ik kan vinden, zien er alleszins vrij sneeuwloos uit.

Nog enkele tips van de solo-trekkers waar ik iets aan kan hebben?

Groetjes,

Dries

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Bekijk onderstaande pagina’s eens, daar vind je meer concrete info aangaande de bronnen. Als je water rechtstreeks uit de bron aftapt, denk ik niet dat zuiveren noodzakelijk is.

http://parc-du-vercors.fr/fr_FR/le-territoire-2122/infos-pratiques-2124/info-sources-3623.html

https://www.refuges.info/point/1179/point-d-eau/Vercors/Fontaine-de-Carrette/

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Hoi Dries,

Twee zomers geleden ook een lus gedaan in de vercors en vertrokken uit Gresse En Vercors.

Ik ben eerst noordelijk/west vertrokken om de HRV op te pikken en te volgen. Daar moet je oppassen want bepaalde stukken zijn niet meer toegangkelijk (of zeer gevaarlijk) omdat het pad weggespoeld is en de kabels losgekomen zijn. Je moet dan een heel eind terug naar beneden. Als je noordelijk vertrekt raad ik je aan in de vallei te blijven. We hebben de “pas Morta” genomen en dan een heel onduidelijk pad naar het noorden tot pas Ernadant. Dat is een kleine 2 km, maar gaat zeer traag door het moeilijk terrein (uitgespoeld karst, permanent kijken waar je stapt of je verzwikt je voet). We hebben voor die route gekozen omdat de pas Ernadant nagenoeg niet te doen is met een rugzak (er staat een mooi filmpje van op youtube).

Water: ik was er begin September en veel bronnen stonden droog (oa die Fontaine de Carrette).

Als er een bron was die water gaf stroomde dat goed en heb ik niet ontsmet. Als het stilstaand water zou zijn zou ik dat wel gedaan hebben. Ik heb ook de link geraadplaagd die Thomas aangeeft, maar de info daar is niet actueel. Ik had 5 liter bij, 3 in de camelback en 2 in een waterfles en dat was nodig in september

Als je van plan bent soms in een hut gaat slapen: Nogal wat hutten hebben last van muizen (oa Jass du Play) en alles omhoog hangen is de enige optie (of ze bijten door je rugzak). Als ze beneden niks vinden komen ze zelfs naar boven.  Hout is ook schaars, dus de kachel aanmaken s’avonds zit er meestal niet in tenzij je overdag hout begint te verzamelen.

driesf
    Bijdrager
    Aantal berichten: 7

Dank voor de reacties.

Dank voor de tip over pas ernadant.

Ik zou via Pas de la Ville het plateau betreden en dan naar het zuiden via de Grand Veymont om dan terug naar het Noorden te trekken via de GR en dan via Pas Morta terug het dal richting Gresse-en-Vercors te betreden. Maar ben nog een beetje aan het uitpluizen.

De link naar de info naar de bronnen is inderdaad gedateerd. Maar gezien het feit ik begin juni in de Vercors zal vertoeven, ga ik ervan uit dat de meeste bronnen nog een normaal debiet hebben. Voor alle zekerheid neem ik ook camelback mee om als het nodig is extra water mee te hebben voor onderweg.

Bijkomend vraagje: Als ik er de weerberichten op nasla dan wordt er voor de periode 3/6 tot.. “voorlopig” veel regen en ook onweer voorspeld. Nu ben ik niet bang van een beetje regen, maar 5 dagen rondlopen in de regen lijkt me wat veel om gelukkig van te blijven – het is immers nog steeds vakantie en goed weer is altijd een pak leuker. Zouden jullie eventueel aanraden om de tocht af te lasten? Ik heb verlof ingepland op het werk, maar ik kan ook gerust die week nog gaan werken. Om eventueel op een later tijdstip nog eens te proberen.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Ik heb morgen een feest voor mijn dochter en vorige week was ging het volgens de weerman regenen vanaf vandaag… en kijk morgen stralende zon. Lange termijn weersverwachtingen zijn altijd een beetje Madame Soleil spelen, zeker in de bergen.

Misschien nog even aankijken en zo laat mogelijk annuleren als je die mogelijkheid hebt. Heb ook eens gietende regen gehad in de Alpen op een huttentocht en dat vond ik niet aangenaam (soms zelfs gevaarlijk).

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Pas de la Ville is één van de makkelijker passen. De bron “fontaine de chau” gaf ook in September. Er zijn er daar tween eentje voor de schapen en eentje voor de mens. Dan hoef je al geen 5 liter mee omhoog mee te nemen als je vertrekt in Gresse.

De bron in de buurt van Cabane Pré Peyret gaf ook water, maar een pak minder dan Fontaine de Chau.

Mijn ervaring is dat voor het grootste deel van de alpen, inclusief de Vercors, enkel de weervoorspellingen voor de komende 2 dagen min of meer betrouwbaar zijn. Het weer verandert daar te snel. Je zal moeten afwachten tot een paar dagen voor je vertrek en dan beslissen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.