HOME FORUM Materiaal en techniek Verbruik Gasbrander

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Elke keer opnieuw vergeet ik het te noteren/onthouden: de hoeveelheid gas die ik consumeer bij het koken. En elke keer opnieuw sta ik in de winkel, net voor het aanvangen van een tocht, te twijfelen hoeveel gas ik deze keer ga kopen.

Bestaan er eigenlijk ‘gemiddelden’ om je hoeveelheid gas op een tocht te berekenen? En hoeveel reken je extra als je op wintertocht ook sneeuw moet smelten om aan water te raken? En hoeveel verschil zit er op de ‘gewone’ gasmengsels, en deze specifiek bedoelt voor winterse temperaturen?

En hoeveel impact heeft de container waarin het water zich bevindt op het gasverbruik? Ik heb nu een simpel MSR Stowaway potje (staal). Ik neem dat dat beter kan.

De brander die ik heb, is een MSR Windpro. Tot nu toe al zeer tevreden over. Al een pak efficiënter dan de vorige brander die ik had (MSR dragonfly). En ook aangenamer en veiliger.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Thomas,
    een boeiend algemeen artikel over de verschillende brandstoffen en hun eigenschappen vind je hier
    http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Efficiency.htm
    Ooit, toen hiking-info nog bestond hebben we vrij lang zitten ‘emmeren’ over de variabelen die bepalend zijn voor het verbruik.(mate van open zetten gaskraan, windscherm, branderkop in verhouding met diameter kookpot, materiaal waaruit de pot is gemaakt…)
    Ik zou, als ik jou was gewoon eens een testopstelling maken van jouw installatie waar je met een nauwkeurige keukenweegschaal het gasverbruik meet om van vloeibaar tot het kookpunt te geraken van een liter water.
    Hetzelfde kan je doen om de overgang van vast (ijs) naar vloeibaar te meten.
    Hopelijk verbeteren anderen mij maar met de natte vinger zou ik voor zomerse omstandigheden rekenen op 10 gram per liter water om dit aan de kook te brengen. In de winter op een verbruik van ongeveer 20 gr per liter.(vrij krap berekend en bij efficiënt gebruik van brandstof )
    10 gr om van sneeuw water te maken en nog eens 10 gram voor het koken
    Als een en ander nog moet sudderen eer het gaar is wordt het een enigszins ander verhaal.
    Benieuwd of er nog aanvullingen komen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik doe dit ook eerder met de natte vinger, op basis van ervaring. Voor de zomer reken ik op een grote bus (440 gram gas) voor 2 personen per week. Wij maken wel ons eten gaar al kokend, zeker als het rijst is, al doen we steeds vaker couscous mee.

In de winter gebruiken we benzine, en in het beste geval coleman fuel, en dan reken ik om 1-1,5 liter per week omdat ook de sneeuw eerst gesmolten moet worden.

Sommige hikers komen met veel minder toe, zeker als ze maar voor 1 persoon moeten koken en hun kookopstelling heel efficiënt kunnen maken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Een aanvulling:
    Uit welk materiaal de pot is gemaakt maakt geen verschil in rendement ook al hebben roestvrij staal, aluminium, titanium verschillende thermische eigenschappen. De dunnere potwand compenseert veel. Toch is er een verschil als je echt wil gaan koken en het potje niet enkel dient om water aan de kook te brengen. De warmte zal zich bij roestvrij staal niet zo gemakkelijk verspreiden over de bodem waardoor je een spot krijgt waar het warmer is. Zeker bij gasbranders met een smalle branderkop is er een groter gevaar voor aanbakken van de bodem. Met enig beleid de gaskraan open draaien helpt en tegelijk gaat jouw rendement erop vooruit omdat de warmte de kans krijgt om de overgang te maken naar de inhoud van jouw pot. Het heeft geen zin om de omgeving op te warmen.
    Een windpro heeft een vrij brede vlambasis. Dat is een voordeel om een gelijkmatiger verdeling van de warmte te krijgen. Er schuilt wel een nadeel in als je een pot hebt met een kleine diameter. Hoe zit dat voor jouw kookpot?
    Het komt het rendement niet ten goede als de vlammen langs de zijkant van de pot aan het likken zijn.
    De grootste winst is te halen door te koken met het deksel op de pot, een goed windscherm te hebben, de gas niet meer open te draaien dan nodig. Sommige gerechten (denk aan oplospoeder voor het maken van soep) kan je ook maken met minder water om dat dan als het gerecht klaar is, aan te lengen met koud water. Hoef je ook niet meer te blazen.
    “En zo’n pot met aan de onderkant vinnen om het rendement te verhogen dan?” hoor ik jou vragen.
    Ik wil de cijfers wel eens opzoeken maar zo uit mijn hoofd win je max 4 gram brandstof per liter gekookt water. De rest van het rekenwerk kan je zelf maken als je een pot met en zonder vinnen vergelijkt. Extra gewicht van de vinnen gedeeld door 4 geeft het aantal liter eer er winst wordt gemaakt.

Thomas
    Bijdrager

Alvast al bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ivo,
    Echt koken doe ik niet echt, enkel water opwarmen. De diameter van mijn pot zou geen probleem mogen zijn, is vrij breed, en er komen zeker geen vlammen langs de zijkant. Een deksel gebruik ik uiteraard altijd, alsook windscherm. Alleszins goed om te horen dat ik blijkbaar niet veel rendement kan winnen door een nieuwe pot (dan blijf ik denk ik best bij mijn stalen potje).

ivovm
    Sleutelbeheerder

Nee, op niveau van rendement valt er dan niet veel meer te winnen. Het enige wat je kan doen is het basisgewicht van je installatie verlagen en de windpro enkel maar gebruikt in de winter en in de andere seizoenen overstapt op bv een kleine brander die op de bus wordt geschroefd of overschakelt op alcohol of vaste brandstof zoals esbit (die laatste twee hebben naast een lager gewicht van de brander ook minder dood gewicht om de brandstof in te vervoeren. Per gewicht eenheid bevat de brandstof wel minder calorieën, werkt het wat trager…).
    Samen met een lichter/kleiner? potje kan er nog wat winst worden gemaakt.
    Vermoedelijk is het volgende artikel als inleiding te lezen
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/comparative_fuel_efficiency_and_weight_of_stoves_pt1.html#.UT3hYFfBL6g
    De conclusies zullen onleesbaar zijn als je geen lid bent maar met de reacties in het forum kan je zelf de conclusies trekken
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/comparative_fuel_efficiency_and_weight_of_stoves_pt2.html#.UT3hg1fBL6g

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Het materiaal van de pot maakt geen noemenswaardige verschillen, wel de afmetingen. Een bredere pot wordt bij een brander die de vlammen breed uitsmeert zoals de windpro een stuk efficiënter en als er sneeuw moet gesmolten worden heb je aan een bredere pot nog veel meer voordeel (natuurlijk gaat dit wel niet tot in het oneindig op).

Ik heb zelf 3 titanium potten met diameter van respectievelijk 11, 13 en 15cm. Daarbij heb ik de test ooit uitgevoerd om te kijken hoe lang het duurt om eenzelfde hoeveelheid water tot het kookpunt te brengen bij deze drie potten. De resultaten heb ik niet meer bijgehouden, maar de verschillen waren wel behoorlijk waarbij de breedste pot steeds het voordeligst was. Ook bij een klein alcoholbrandertje (ionstove) leidde dat tot hetzelfde resultaat. Een klein alcoholbrandertje is immers in staat om ook de hele bodem van een brede pot op te warmen. Een brander die meer een puntvlam genereert zoals de MSR pocket rocket, daarbij zou het resultaat misschien anders kunnen zijn, maar vermits ik zelf zo geen brander heb, heb ik dat zelf nog nooit kunnen testen.

In de winter gebruik ik ook een windpro en wanneer al het water dient gesmolten te worden uit sneeuw reken ik met een kleine marge op 55g gasverbruik per dag. Daarbij breng ik dagelijks 0,5l water aan de kook en smelt daarbij nog zo’n 2,0 à 2,5l water uit sneeuw (zonder dat te hard verder te verwarmen). Rond de pot en de windpro bevestig ik wel een reflectiescherm welke de stralingswarmte van de brander terugkaatst naar de pot. Dit zorgt ook nog eens voor een minuscuul voordeel. Voor de rest laat ik de brander altijd zo goed mogelijk met een lage vlam branden. Draai je de gaskraan goed open dan is het gasverbruik al snel buiten de proporties.

Als de Windpro met de vloeibare gasmethode wil voeden gebruik je wel best de grootste maat gasbidons. Deze werken daarvoor het beste.

Thomas
    Bijdrager

Fantastisch! Bedankt voor de info.

Wat is overigens de vloeibare gasmethode? Is dat gewoon wanneer je je gasbidon neerlegt op zijn kant?

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Jep, of zelfs op zijn kop, maar dat moet je altijd voorzichtig doen en niet hoog boven de brander. Persoonlijk heb ik niet zo’n goeie ervaringen met gas in de winter, brandt minder efficiënt, maar anderen hebben daar dan weer minder poblemen mee.

Ik antwoord nu even in de plaats van Joery omdat hij gaan packraften is in de Ardèche.

Thomas
    Bijdrager

En gelijk heeft hij!

Alleszins bedankt

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.