HOME FORUM Tussen pot en pint Veilig voor onweer in een bivacco?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi,

Over vier weken ga ik naar de Alpen. Ik heb een 10-daagse tocht bedacht in NP Gran Paradiso (had eerder op het forum over andere plannen geschreven, maar die zijn gewijzigd). Ik zal, op één nacht na, elke nacht boven de 2500m bivakkeren. Het liefst onder mijn nieuwe trailstar, maar met heel slecht weer (onweer) wil ik overnachten in een bivacco, dit is een soort stalen container ingericht met bedden. Nu vraag ik mij af of je in zo’n metalen constructie wel veilig bent voor onweer? Ik neem aan dat het bedoeld is als schuilplek bij slechte omstandigheden, maar wil toch zeker weten of daar slapen een veilige keus is.

Een foto van zo’n bivacco is hier te vinden.

Ik hoop dat iemand mij hierover wat kan vertellen.

Groetjes, Saskia

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Saskia,

veiliger kan je niet zitten

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Yep, even veilig als de wagen in een onweer. Die is ook van staal.

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Veilig, en als je echt midden in het onweer zit soms ook erg spectaculair. Het lawaai kan oorverdovend zijn, de hele hut kan dan staan daveren en schokken.

Ik hou van dergelijke bivakhutten. Dikwijls prachtig gelegen, je komt er zelden iemand tegen, en als je iemand tegenkomt is er een goede kans dat het een verwante ziel is :-). Wel niet op je weg, maar dit is mijn favoriet: http://www.cas-gruyere.ch/index2.html#!/cabanes/dolent

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Ik had al wel van de kooi van Faraday gehoord m.b.t. auto’s, goed om te weten dat het ook voor de bivacco’s geldt. Ik ben gerustgesteld en wie weet zal ik het onweer vanuit zo’n veilige kooi ook als spectaculair ervaren i.p.v. angstaanjagend.

Iedereen een fijne zomer gewenst! Ik zag op Facebook al geweldige vakantieplannen van HA-leden voorbij komen. Geniet ervan.

Groetjes, Saskia

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.