HOME FORUM Materiaal en techniek UL Rugzak voor zwaardere bepakking

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

Zelf heb ik de Exped Lightning 60, en ben daar erg tevreden over. Grote zij- en heupzakken en groot draagcomfort door dikke heupband.

Voelt ook echt onverwoestbaar aan. Toprugzak. Het enige spijtige is dat hij niet bepaald goedkoop is…

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties en uitleg!

Laat ik eerst wat zeggen over dat filmpje van ULA voor het opmeten. Ik geloof dat de Vlamingen “plezant” zeggen? 🙂

Misschien ben ik niet specifiek genoeg geweest, maar ik doelde hier specifiek op een gewicht tussen 15 en 25 kilo en als ik het zo lees lijken mij de Exped Lightning 60 en de ULA Epic daar het beste in hun recht.

Vraag over de ULA:
    Als ik het goed begrijp kan je van de ULA dus de gekleurde zak verwisselen voor een grotere?

Vragen over allebei:
    Is het mogelijk om drinkflessen te pakken en terug te steken met de rugzak op de rug?
    Is het mogelijk om sneeuwschoenen hieraan te bevestigen wanneer deze tijdelijk niet gedragen worden?

Voor beiden rugzakken geldt dat ik ze graag zou proberen alvorens te kopen. Met de ULA wordt dat wat lastig, maar van een Exped verwacht ik toch dat deze goed verkrijgbaar zou moeten zijn… Vreemd. Iemand die een adres weet (bij voorkeur in NL) waar deze verkocht wordt? Ik zal eens navraag doen bij de importeur en mijn bevindingen hier delen. Zijn er leden in mijn regio (Arnhem, NL) waar ik een van deze twee eens zou kunnen passen?

Wouter V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Hier ook tevreden van de Exped 60.

De gordel zit geweldig, je kan bijna het volledige gewicht op je heupen zetten.

Het rolsluitsysteem vind ik wel vervelend als je snel even iets uit de rugzak wilt halen.

Flessen pakken lukt goed, er zitten ook kleine heuptasjes aan.  Sneeuwschoenen heb ik helaas nog nooit aan gehad …

Dit merk is in Europa vlot verkrijgbaar. Mocht je toevallig in de buurt van Mechelen (België) zijn, mag je hem hier ook wel eens passen. 🙂

Mocht je deze kopen, let er dan wel op dat je de tweede uitvoering koopt. Daar zitten al wat verbeteringen aan (beter voorzien op drinkzak, betere plaatsing van de compressieriemen).

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Het rolsluitsysteem vind ik wel vervelend als je snel even iets uit de rugzak wilt halen.

Goh, misschien, maar ik gebruik een rolsluiting al jaren en ik heb nooit iets zodanig snel willen nemen dat een rolsluiting echt trager was dan een traditionele sluiting.

… heuptasjes …

Heupgordeltasjes ?

Wouter V
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Heupgordeltasjes dus.

Dat sluitsysteem is gewoon effe wennen, niet onmogelijk. 🙂

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

Daar is in het verleden een hele discussie geweest over de zin en onzin van zijvakken.
    Eigenlijk een beetje onzinnig omdat iedereen zo zijn eigen voorkeur heeft (die mogelijk wel te trainen is in een andere richting maar soms zo diep is opgeslagen in de hersenen als voorkeur dat omschakeling erg moeilijk wordt.)
    Een exped 60 is zo’n ontmantelde rugzak die als je erg houdt van ‘kort bij de hand’ gerief erg frustrerend kan zijn.
    Hyperlite mountain gear heeft dat opgelost om in te spelen op die verschillende voorkeuren.
    Zowel een net bij sommige modellen of een demonteerbaar opbergzakje op de rug
    Een review waar het ook even gaat over het boven geschetst probleem.

Als ik de exped 60 bekijk moet het ook bij die rugzak mogelijk zijn om een opbergzak te maken en degelijk te bevestigen op de rug maar dan hebben we het opnieuw over “zelfbouw”.
    Ook dan zal de rugzak van de rug moeten wil je iets pakken.
    In het andere geval zou een kleine borstzak (“chestpack”)een goede aanvulling zijn.
    Zpacks heeft daar een eigen antwoord op gevonden.
    http://zpacks.com/accessories/backpack_lid.shtml

Woubeir
    Bijdrager

Dat sluitsysteem is gewoon effe wennen, niet onmogelijk

Ik vind het zelfs handiger. eenvoudiger, waterresistenter en een makkelijker comprimeerbare rugzak wanneer die ondervuld is. Zelfs in die mate dat ik geen rugzak met een apart hoofdvak meer wil.

massimo
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Wilde even laten weten dat ik inmiddels de Exped Lightning 60 (2e generatie) heb gekocht. Dit aangezien ik niet tijdig een gelegenheid kon vinden om de ULA Epic te proberen en ik de Exped terug kon sturen wanneer hij niet zou bevallen. Hoewel niet perfect, heb ik hem uiteindelijk wel gehouden.

Inmiddels heb ik de rugzak enkele malen gebruikt en in het kort is mij het volgende opgevallen:

Het eerste dat opvalt aan deze rugzak is het draagcomfort – dit is subliem, zeker voor de 1100 gram dat deze rugzak weegt. Ik heb de rugzak tot een kilo of 19 beladen en deze droeg toen nog erg comfortabel. Nu viel het mij wel op dat deze rugzak daadwerkelijk tot een kilo of 20-25 beladen vrij lastig is – ik vind in ieder geval nergens de ruimte om zoveel materiaal mee te nemen en het volume van de inhoud is dan ook meteen de grootste beperking. Ik houd er zelf niet van om van alles aan de buitenkant van de rugzak te hebben hangen.

Wat mij tegenvalt aan deze rugzak is de bereikbaarheid van drinkflessen aan de zijkant, ik kan er zelf niet prettig bij en bij een volle tas krijg ik de fles al zeker niet teruggestoken.

Al met al een prettige rugzak voor wanneer de Golite Jam net wat tekort schiet, zoals bij solo trekkings in de winter tot een dag of 5 waarbij ik nog met een UL shelter weg kan, of de wat langere autonome zomertrekkings waarbij het voedsel en/of water door kan gaan wegen, maar voor tochten waar pakvolume vereist is heb ik nog wat groters nodig.

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Ik was de Lightning 45 was in het achterhoofd aan het houden als UL-optie voor zomerse (of kortere) trektochten. Alleszins goed te horen dat de 60 je bevalt. Jammer dat ik hem nog nergens in winkels heb zien liggen, ik ben van het ouderwetse type dat in een winkel alles eens wil uitproberen (vb ook een Osprey Exos) vooraleer aan te schaffen.

Arne L.
    Bijdrager
    Aantal berichten: 134

En terecht. Ik weet echter niet onmiddellijk waar ze een Lightning hebben liggen. Een winkel zoeken die Exped verkoopt? Die kunnen normaal gesproken vast aan een Lightning raken…

Tenzij je in de buurt van Oostende woont, dan mag je altijd wel mijn Lightning 60 eens op je rug steken 🙂

Thomas
    Bijdrager
    Aantal berichten: 93

Arne,

Bedankt voor het aanbod! Oostende ligt nu ook niet zo ver van de deur (Gent), maar ga eerst eens proberen of de K2 in Antwerpen aan eentje kan geraken, dan kan ook onmiddellijk vergelijken met een Osprey Exos. Wil die zeker wel proberen gezien ik tot nu toe heel tevreden ben met Osprey (heb al een Aether en Poco baby-drager, waar ik zeer tevreden over ben).

De ULA circuit ziet er ook zeker interessant uit, maar testen is een groot probleem natuurlijk… En naar ik vermoed is de beschikbaarheid ook niet om over naar huis te spreken.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Wim, wat is jouw ervaring met de zPacks Arc Blast? Wat is het draagcomfort en hoe verhoudt de rugzak zich tot andere rugzakken?

Ik plan een nieuwe lichtgewicht en frameloze rugzak te kopen, maar wil eventueel een lichtgewicht frame overwegen.
    Ik heb nu de TNF Verto 32, erg tevreden van tot een 7 kg.

Ik zoek nu een rugzak die wat groter is (40+ liter) en een hoger draagcomfort heeft (tot max 12 kg), zoals rugzakken van zPacks, MLD, Laufbürsche, HMG, etc.
    Ervaringen en tips van mensen op dit forum met “cottage industry” rugzakken zijn zeer welkom!

Woubeir
    Bijdrager

Houd er rekening mee dat veel van dergelijke rugzakken het TOTALE volume beschrijven, dus inclusief een rugvak, zijvakken, gordeltassen, … Wil je een rugzak met alleen al binnenin een bepaald volume, dan ga je dat moeten incalculeren. Neem nu die Arc Blast: de Arc Blast 45 heeft inderdaad een totaal volume van 45 liter, maar heeft binnenin maar 32 liter. Wil je binnenin iets rond de 40 liter dan moet je naar de Arc Blast 52.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

De randopmerking van Woubeir is terecht.

Dat indachtig genomen: ik ben uiterst tevreden over de rugzak. Eén van mijn beste aankopen ooit. Groot voordeel is dat het een – extern – frame kent: pas rond de 15 à 17 kg begin je het verschil te voelen met ‘traditionele’ rugzakken.

Let wel: de binnenkant bestaat uit cuben fiber, dat na een enkele seizoenen hier en daar slijtageverschijnselen begint te vertonen (maar heel gemakkelijk herstelbaar met ‘duck tap’, dat verrassend goed hecht op cuben fiber). Mijn ruwe en arbitraire inschatting is dat rugzak een slordige 10 jaar meegaat mits goed onderhoud.
    Ook: de gespen zijn relatief klein, waardoor vooral de schouderriemen om de paar uren terug aangespannen moeten worden. Maar m.i. is dat geen valabele reden om over de aankoop wel/niet te beslissen.

De fabrikant – bij monde van vooral Joe Valesko – is goed toegankelijk en klantgericht.

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Kan je die Arc Blast ook zonder frame dragen? Draagt het zonder frame als een gewone blast of zero?
    Hoeveel weegt dat frame en het detacheerbare rugpand (mesh) eigenlijk?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.