HOME FORUM Materiaal en techniek UL Rugzak voor zwaardere bepakking

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 183

Voor wintertochten, langere autonome solo zomertochten en tochten waarbij veel water of materiaal voor anderen gedragen moet worden ben ik op zoek naar een rugzak waar ik meer kilo’s mee kan dragen dan mijn GoLite Jam. De GoLite Jam is voor mij een fantastische rugzak en hoewel het tot een kilo of 15 nog wel te doen is, ben ik voor boven de 12-13 kilo op zoek naar een andere rugzak.

Vooral de grote zijvakken op de Golite Jam vind ik fantastisch, hierdoor kan ik altijd makkelijk bij mijn waterflessen en er gemakzuchtig een brillenkoker, pet, stafkaart, regenhoes, afval, whatever bijsteken zonder te hoeven stoppen met lopen en de rugzak af te doen. Deze feature is voor mij eigenlijk een must geworden. Verder geen tierelantijntjes of teveel vakken en bij voorkeur zo licht mogelijk. Zelf maken is voor mij geen optie.

Ik weet dat er hier een aantal hikers zijn die dergelijke rugzakken gebruiken en ben benieuwd wat de bevindingen en uitblinkers zijn. Alvast bedankt!

Koen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 120

Ik ben erg tevreden over mijn ULA Circuit. Deze zou een maximaal draagvermogen hebben tot +/- 16 kg. Ik ben hier niet overheen gegaan maar bij 16 kg draagt hij zeker nog goed. Als je iets meer stevig zoekt kan je voor de ULA Catalyst gaan. Deze gaat tot 18 kg.
    De rugzak heeft ook ontiegelijk grote flessenhouders (die ze enigszins dubieus meerekenen in het volume) en vakken op de heupband. Daarnaast kan je veel materiaal kwijt in het net achterop en onder de spanbandjes overal op de rugzak.
    Ik ben er tevreden over en hij lijkt aan je eisen van waterflessen en extra vakken te voldoen. Ik weet niet in hoeverre hij presteert in vergelijking met andere rugzakken.

Luuk
    Bijdrager
    Aantal berichten: 83

Granite gear is misschien ook wel een optie, misschien net iets zwaarder UL, maar zeker niet zwaar. Bijvoorbeeld deze:

http://www.granitegear.com/outdoor/backpacks/multi-day-backpacks/men-s-backpacks/blaze-a-c-60-packbody-only.html

Ik heb zelf deze:

http://www.granitegear.com/outdoor/backpacks/multi-day-backpacks/men-s-backpacks/leopard-a-c-58.html

Heerlijke rugzak, maar ik denk, voor jou, misschien net te zwaar? Daarom is de blaze, met ongeveer hetzelfde rugpand, voor jou een betere optie.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Ik ga akkoord dat de Golite Jam maximaal 15kg aankan, vooral mijn schouders voelen dan wat pijnlijker aan, maar ik heb ze uiteraard nog niet specifiek getraind. 🙂

De ULA Epic heeft een goed draagcomfort bij een hoger gewicht en je kan hem ook nog eens gebruiken bij packrafttochten. Willem schreef er een review over: http://willemvandoorne.wordpress.com/2013/01/21/gear-review-ula-epic-backpack-sea-to-summit-big-river-dry-bag/.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Elemental Horizons Kalais

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Ik ben erg tevreden over de Exped Lightning 60.

Gewicht 1150 g

Laadvermogen 24 kg

Goed draagcomfort door dikke heupband

Naar tevredenheid gedragen tot 22 kg

Zijvakken voor drinkfles etc

Woubeir
    Bijdrager

Oh, en  natuurlijk de Six Moon Desings Fusion-reeks.

wim_depondt
    Bijdrager
    Aantal berichten: 65

Een van mijn beste aankopen de voorbije jaren: Zpack Arc Blast. Belangrijk voordeel: een frame. Meer info op hun website zpacks.com.

Niet te koop in de EU, dus je zal importkosten dragen (maar die vallen wel mee: Zpack verstuurt via USPS (lees: afhandeling van de douaneformaliteiten door BPost, die best wel schappelijk zijn in vgl met koerrierbedrijven). Daarenboven was Zpack enigszins ‘creatief’ met de gedeclareerde waarde van mijn pakket 🙂

Wim

Woubeir
    Bijdrager

@Wim

Zpacks geeft zelf voor de Arc Blast een maximaal comfort gewicht van 14 kg.Juist of te weinig ?

wim_depondt
    Bijdrager

Dag Tom. Gewichtadvies van Zpack had ik niet opgemerkt.

Ik moet al occasioneel iets van max. 18 kg meegesleurd hebben (meer zal waarschijnlijk überhaupt moeilijk zijn omwille van het rugzsakvolume). Maar ik blijf meestal onder/op 14 kg, dus ietwat gewaagd om een voldoende onderbouwd waardeoordeel te vellen over +15kg-gewicht.

Nu, die enkele keren dat ik boven de 14kg ging ervaarde ik geen noemenswaardig comfortverlies, uiteraard abstractie makend van het discomfort van het extra gewicht.

Wim

Woubeir
    Bijdrager

Dag Wim,

de TS heeft het wel over een rugzak die boven 13 kg nog comfortabel is en 14 kg is maar Ă©Ă©n kg extra dus … 🙂

wim_depondt
    Bijdrager

Ondanks die kritische noot blijf ik de rugzak adviseren als mogelijke optie voor de vraagsteller.

DaemonAngel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 186

Persoonlijk de beste uitleg die ik ooit gezien heb voor het meten van je lichaamsafmetingen voor iets

Lol ULA xD

Sven
    Bijdrager
    Aantal berichten: 322

Ik probeerde ooit de ULA Epic van Debbie herself, met flink wat gewicht in. Ik was zwaar onder de indruk van het draagcomfort. Volgens de fabrikant goed voor tot 18 kg.

Willem
    Moderator
    Aantal berichten: 42

Heb zelf ook een ULA Epic, die ik intussen zowat 250 dagen heb gebruikt met een rugzakgewicht tot 28kg. Algemeen ben ik zeer tevreden. Draagcomfort is voor mij zeer hoog. Pas bij gewichten boven de 18-20kg begin ik een wezenlijk verschil te merken met klassieke, zware trekkingrugzakken. De rugzak draagt vrij laag, zeker als je nog iets onderaan vastgespt (bvb een packraft). De Epic is uitzonderlijk stevig en betrouwbaar, intussen dus al zeer veel gebruikt en ook met gewichten (ver) boven deze die als maximum worden opgegeven door de fabrikant, maar eigelijk is nergens nog zware gebruiksschade zichtbaar, en ik denk dat ik er nog wel enkele zomers mee verder kan.

Het vergt een beetje oefening om alles mooi in te pakken in de drybag. Bij (smallere) zakken met een volume tot pakweg 65L is dat nog redelijk eenvoudig, maar wanneer je naar grotere en bredere drybags evolueert vind ik het erg moeilijk om een degelijke ‘stapeling’ te maken. Indien slecht gepakt vermindert meteen ook het draagcomfort een heel stuk aangezien het rugpaneel van het draagstel erg dun in.

De bijgeleverde Drybag van Sea to Summit ben ik minder content van. Schuurvastheid is goed, maar mijn eerste exemplaar begon al na een paar weken te lekken bij heviger regenweer. In garantie een nieuwe gekregen, maar die vertoont intussen exact hetzelfde probleem. Lijkt me dus iets structureel mis te zijn met het coating/laminatiesysteem dat Sea to Summit gebruikt voor drybags van de Big River serie.

Een tijdje geleden heb ik deze review gepost op mijn blog: http://willemvandoorne.wordpress.com/2013/01/21/gear-review-ula-epic-backpack-sea-to-summit-big-river-dry-bag/

Ik kan zelf wel niet vergelijken met andere UL rugzakken.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.