HOME FORUM Materiaal en techniek uiteinden wandelstokken vervangen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Heeft er soms iemand ervaring met het vervangen van de uiteinden van wandelstokken?

Ik heb bij de fabrikant (Gabel) nieuwe uiteinden besteld omdat de puntjes afgebroken waren en hij heeft mij via mail gezegd hoe ik ze moet vervangen, maar dat lijkt me behoorlijk ingewikkeld. Kort gezegd moet ik de oude uiteinden eerst verwarmen met een haardroger, lostrekken, dan de nieuwe uiteinden weer verwarmen en vastzetten met speciale lijm voor plastic/metaal. Ik ben een beetje bang dat ik iets mis ga doen en dat m’n stokken dan naar de vaantjes zijn.

Heeft er iemand tips?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Je bedoelt dat je volgende punten moet vervangen?

http://eu.blackdiamondequipment.com/en_BE/trekking-poles/flex-tech-tips-BD1120820000ALL1.html#cgid=trekking-poles&start=30

Het uiteinde van een wandelstok is conisch en die past in een conisch gat in de punt. Dat heeft zonder lijm ed een stevige verbinding. Het zal er een beetje aan liggen hoe stevig de twee delen in elkaar zitten maar in principe moet je die wel uit elkaar krijgen. Soms moet je één of twee tangen/bankschroef gebruiken om een stevige grip te hebben op de twee delen (zorg dat je je stok niet beschadigd door de kartels van de tang). Met wat draai en trekwerk moet dat los komen. De nieuwe punt schuif je gewoon over de aluminium stok en tik er eens stevig mee op de grond. In principe zit alles dan weer muurvast

water.instead
    Deelnemer

Ja, die punten bedoel ik inderdaad. Dus verwarmen met de haardroger en vastlijmen is volgens jou niet nodig? Ik ben een beetje bang dat ik die punten zou doen smelten als ik ze verwarm… Anderzijds, als je begint te wrikken en trekken met een tang, beschadig je dan ook de stok niet?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Steek in eerste instantie de punt die je moet vervangen in de bankschroef of laat iemand anders die stevig in de tang houden (die mag beschadigd worden omdat je hem vervangt).

Zelf grijp je met twee handen het onderste segment van de stok vast en draait en trekt je tegelijk weg van diegene die de punt vast heeft. Het zou me verwonderen als dat niet los geraakt.

water.instead
    Deelnemer

Ok, ik zal het proberen, hoop dat het lukt. Bedankt!

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Het is het kunsstof deel met stalen punt die je volledig wil vervangen?

Dan zal voorwarmen met een haardroger zeker helpen:

– de meeste lijmen kunnen niet tegen een temperatuur van 80°c of meer

– het kunstof zal flexibel worden en makkelijk los komen

Ik heb een draaibank en heb dat kunststof uiteinde er gewoon afgedraaid, maar niet iedereen heeft dat in zijn garage staan.

Vervolgens de lijmresten verwijderen met alcohol, wasbenzine of Tri (opgepast dat de eventuele verf niet oplost)

Dan gewoon Gel secondelijm aan de alu tip doen en het nieuwe uiteinde erop schuiven en direct een licht vast kloppen met een kunststof hamer. Niet warm maken want dan gaat de lijm kapot.

succes.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Waar ik mijn bedenkingen bij heb is het advies om lijm te gebruiken om de twee delen opnieuw te bevestigen. Zo zit je de volgende keer opnieuw in de problemen; dergelijke conische verbindingen geven in principe genoeg klemkracht tussen beiden delen. https://andrewskurka.com/2016/trekking-pole-replacement-tips-buyers-guide-instructions/

Serrel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Als de Conus tussen de nieuwe tip en de wandelstok dezelfde is, is lijmen in principe niet nodig.

Bij mijn nieuwe tippen was dat echter niet het geval. De diameter van de nieuwe tip was kleiner en ik heb met een vilstift (permanent marker) een lijn getrokken op het Aluminium deel van de wandelstok, dan de nieuwe tip er zacht opgeduwd en er mee gedraaid.  De kleur was enkel de eerste centimeter “geschuurd” en aand de onderste 4 cm was niks te zien. Dus de conus was niet gelijk. Daarom heb ik de tip opgewarmd zodat deze zachter wordt en beter “rekt” en er gel secondenlijm opgedaan om er zeker van te zijn dat de tip er onderweg niet terug afvalt.

Gel secondenlijm omdat deze beter “vult”.

Secondenlijm omdat deze bij > 80° “kapot” gaat en de lijmverbinding dus geen probleem is (net zoals schroef verbindingen die met Loctite schroefdraadborging vastgezet zijn, opwarmen tot > 100° en de bout/moer kan je losdraaien). Wel de lijm op de stok verwijderen als je nogmaals de tip zou moeten vervangen.

Lijm moet dus niet als de conussen van de tip en de wandelstok op mekaar afgestemd zijn.

Lijm geeft me een veiliger gevoel, de kans dat ik de tip onderweg kwijt geraak verkleint, maar iedereen doet natuurlijk waar hij zich goed bij voelt.

water.instead
    Deelnemer

Hoera, het is gelukt! We hebben na veel moeite (opwarmen met haardroger, opwarmen in warm water, allemaal zonder effect) uiteindelijk het uiteinde eraf gekregen door het in een soort schroef te klemmen. Het nieuwe uiteinde hebben we er zo op gezet zonder lijm, gewoon een flinke tip op gegeven en dat zat goed vast.

Nog es bedankt voor de tips!

Griet

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.