HOME FORUM Materiaal en techniek Tyvek bivakzak maken

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Af en toe krijg ik eens een vraag.
    Met de toestemming van de vraagsteller plaats ik onze conversatie op het forum.
    (her en der wat zinnen veranderd om ze leesbaarder te maken)
    Het is een goed voorbeeld hoe je je van alles zit af te vragen in de aanloop van een project.
    Ik herken mij erin maar ook het feit dat je de stoffen die je wil gebruiken niet kan betasten of simpel testen is een handicap bij het online aankopen.
    Misschien heeft iemand nog een goede aanvullingen of kan hij uit ervaring spreken.

Met mailverkeer verliep als volgt:

Hallo Ivo,
    ik kijk al eens op jou site in het zelfbouw katern en ik was op je workshop op After summer.
    Nu had ik eens een vraag ivm Tyvek.
    Ik zou graag een bivakzak maken in dit materiaal maar heb een beetje mijn twijfels over het ademend vermogen.
    Ik moet niet een 100% waterdichte zak hebben aangezien ik onder een trailstar slaap, maar vooral een outer shell om de wind buiten te houden. Ik transpireer redelijk veel. Is het verstandig om in dit materiaal een zak te maken?

Terug geantwoord dat:
    Mijn eerste gedacht was dat als je zweet, je slaapzak of kleding ed niet is aangepast aan de temperatuur.
    In dat geval is het niet erg moest door de wind warmte verdwijnen door de buitenstof van de slaapzak.
    Voordeel is dat je niet snel in de problemen komt doordat door de opbouw van vocht in het dons de slaapzak er wat op achteruit gaat.
    Geen idee of je ook in de winter zweet of als het kouder is want dat moet je proberen te verhinderen om inwendige condensatie in de slaapzak te vermijden.
    “Geen zak ” ademt natuurlijk altijd beter.
    Ik heb nog eens proberen op te zoeken hoe tyvek 1443 zich verhoudt tot bv gtx qua ademend vermogen maar vindt er niets over.
    Tyvek zal beter scoren vermoed ik
    Nylon stof die gewoonlijk voor goede bivakzakken wordt gebruikt daarentegen zal vermoedelijk beter ademen dan tyvek
    In vergelijking met de klassieke binnententstof is het verschil nog groter zie bv reactie van nisley (op 2/5)
    http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/forums/thread_display.html?forum_thread_id=18510
    Anders moet je een combinatie toepassen van een “tyvek doos” met een nylon deksel als dat je vrees is.
    http://www.extremtextil.de
    Ripstop-Nylon, impregnated inner tent, 40 g/sqm, 2nd choice
    Product no.: 71130
    (goedkoop maar ‘spuuglelijk’ fluo groen anders de klassieke gele binnententstof van 10 euro/m)
    Bij combineren kan je beter misschien een klassiek pu nylon grondzeil gebruiken
    http://www.extremtextil.de
    Groundsheet, Nylon, PU-coated, 90 g/sqm
    Product no.: 70154
    Dat schuift wat minder dan silnylon en is ook wat steviger.

Ivo,
    Bedankt voor de reactie.
    Ik moet het stellen met 1 slaapzak (+/- +4graden), en als het warmer is dan lig ik meer onder mijn slaapzak ipv erin.
    Ik zou de zak redelijk groot maken zodat er genoeg luchtcirculatie mogelijk is.
    Ben jij tevreden van jou Tyvek bivy zak?
    Ik ga het gewoon eens proberen, voor de prijs moet ik het niet laten en later mss iets stevigers en degelijker maken.

Geantwoord dat ik zou hem niet kunnen missen.
    Het heeft niet zoveel zin om hem groter dan nodig te maken.
    Het zal de luchtcirculatie niet verbeteren.
    De tyvek zal toch als een deken over de slaapzak hangen.
    succes ermee,

Hey Ivo,
    nog een vraagje (technisch dan), als ik je goed begrijp dan is dit materiaal http://www.extremtextil.de
    Ripstop-Nylon, impregnated inner tent, 40 g/sqm, 2nd choice
    Product no.: 71130
    waterafstotend en goed ademend? Ik ben aan het twijfelen om voor de combinatie te gaan ipv tyvek.

Pieter,
    niet teveel twijfelen 😉
    Het ademt veel beter dan tyvek maar jouw oorspronkelijk plan was om een tweede laag te hebben om de wind inslag op de slaapzak extra te blokkeren.
    Zo’n binnenzeil stof kan ik niet echt een windstopper noemen.
    De waterafstotende eigenschappen zijn dan ook weer een stuk minder.
    Het is zoeken naar een evenwicht tussen die twee eigenschappen omdat ze eigenlijk tegengestelde belangen dienen
    Condensdruppels langs de binnenkant van het silnylon buitenzeil zullen wel worden tegengehouden door deze stof wanneer ze toch vallen liggend in een tent maar ik zou er niet op gokken dat, als die laag op je slaapzak ligt de druppels niet worden doorgelaten.
    Maar daar zou je in principe niet al te veel last van hebben onder een trailstar.
    Ik zou hem gewoon in tyvek maken en als hij niet bevalt maakt je toch gewoon een ander type of je snijdt een stuk uit het bovendek dat je dan weer bekleedt met een meer ademende stof.

Tot zover.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Een oude draad maar ik zet er volgende info bij omdat die wat aanvullende info geeft over het deksel van een bivakzak en tyvek 1443R in het bijzonder omdat ook voor mij nieuwe info is.

Geert De
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Dag Ivo,

Ik ga overstappen van een tentje naar een tarp met bivakzak. De ganse discussie over de Trailstar en andere tarps heb ik al gelezen: razend interessant! Nu heb ik het plan om zelf een bivakzak te gaan maken. De bedoeling is om die groot genoeg te maken om er met slaapmatje en al in te kunnen.

Voor de bodem zou ik een stuk gebruiken uit het grondzeil van een afgedankte Lowland Icecap. Daarme maak ik dan een soort kuipje, zoals in een tent. Dat lijkt me stevig en waterdicht genoeg. De bodem moet toch niet echt ademen, denk ik. Verbeter me als ik me vergis. Voor de bovenkant wil ik Tyvek gebruiken. Daar zit mijn probleem.

Ik vind Tyvek, zoals ze in de bouw gebruiken, alleen op rollen van 50 m. Dat kost enorm veel geld. Dan kan ik beter een bivakzak kopen. Ben al op zoek gegaan naar restjes Tyvek op tweedehandssites maar niet gevonden. Waar heb jij zoiets gevonden? Met enkele metertjes kom ik ruim toe.

Een tweede optie is om lichtere Tyvek te kopen. Die vind je blijkbaar wel op vliegersites aan de lopende meter. Maar is die stof dan stevig genoeg? Ik vind het wat riskant om zoiets onbekend via internet te kopen.

Of heeft er iemand die dit leest nog een restje op de rol over, genoeg om één (of twee) bivakzakken te maken?

Bedankt! Geert

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Geert,

De zelfbouwhiker koopt zijn stoffen meestal online aan. Extremtextil.de waarnaar Ivo hierboven meermaals verwijst is zowat de online shop waar ze vrijwel alles hebben.

De tyvek die je nodig hebt voor je bivakzak is deze.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.