HOME FORUM Materiaal en techniek Twijfel over aankoop bepaalde materialen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Ik zou nog een paar dingen nodig hebben om een eventuele meerdaagse te doen. Sowiso een tent (liefst 2 personen en redelijk licht). het probleem is dat ik een zeer klein budget heb maar wel iets wil die deftig genoeg is om mee te trekken voor een paar dagen.

Over volgende zaken twijfel ik of k ze zou kopen:

-gasvuurtje: aangezien ik waarschijnlijk niet alleen op meerdaagse zou gaan en eventueel vragen aan iemand anders om vuur te gebruiken.

-kompas: zelfde reden,omdat de meeste tochten toch GR zijn vraag ik me af of ik deze ooit nodig zou hebben. Natuurlijk wel met een topokaart in andere gebieden

Dan heb ik nog een (domme vraag). Ik heb een ehbokit maar daar zitten geen naalden in,bij de apotheker willen ze mij deze niet geven.. (Zie ik eruit als een druggebruiker mss? :-P) Waar zou je die eventeel ook kunnen vinden?

Als er nog iets bijkomt post ik het wel ๐Ÿ™‚

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Wat wil je doen met die naalden? Ik heb die gewoon niet in mijn EHBO-kit zitten, tenzij om mijn knoop terug aan te naaien. ๐Ÿ™‚

Even terugdenkend aan mijn beginnerstijd. Nooit kopen als je het niet van plan bent te gebruiken. Aan de andere kant mag het gebrek van materiaal je nooit tegenhouden om op stap te gaan.

Stel dat je dus eens in je eentje in de Ardennen wilt gaan stappen en kamperen (waarom niet?), dan is een vuurtje handig als je zelf wilt kopen. Tenzij je gewoon brood meepakt en koud eet natuurlijk. Een vuurtje van campingaz is goedkoop en gaat enkele jaren mee, maar is enkel te gebruiken op gaspatronen van campingaz. De duurdere van MSR zijn daarom handiger en ook lichter, maar bon, daar kan je nog wat mee wachten.

Een kompas heeft weinig zin als je er niet mee kan werken. Jarenlang in mijn rugzak meegedragen zonder enig benul van wat er mee te doen. Concentreer voorlopig op het leren lezen van een kaart (ook als je een GR volgt: zeker doen!) want dan leer je je al in 99% van de gevallen je plan trekken.

Lucius1988
    Deelnemer

De naalden zijn om mn blaren open te prikken,ik heb elke keer opnieuw terug verschrikkelijke blaren.. Het ligt aan mn voeten want met gewone schoenen heb ik dit meestal ook na enkele km stappen.

Dat vuurtje en die tent zijn dan idd iets waar ik zeker moet voor kijken. Dat kaartlezen is ook redelijk moeilijk voor mij(ik heb niet echt een goed besef van afstanden…). Misschien toch eens een cursus komen volgen bij u :-).

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Sluitspelden kunnen al volstaan voor blaren. In het blauwe deel van een vlam van een bricket houden en ze zijn ontsmet. Maar doodgewone naalden om de naaien zijn ook goed en multifunctioneel. Hoef je dus niet in de apotheek om.

Gewone schoenen zijn niet echt een referentie. Zelf ook nooit helemaal blaarvrij maar mijn ervaring leert dat de ene paar bergschoenen de andere niet zijn, ook met trailrunners kan ik het zelfs voorhebben. Als ik iets te veel beweeg in mijn schoenen, heb ik last van blaren. Twee paar kousen aandoen kan helpen. Heb je ook last van sportschoenen? Die sluiten vaak nauwer aan en bewegen ook beter mee met je voet. Niet dat je die moet aandoen voor een trekking maar misschien heb je hetzelfde probleem als mezelf (en misschien ook niet). Ook overmatig zweten kan een oorzaak zijn.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Over het kompas: niet dat ik een gigantisch gedetailleerde kompasgebruiker ben maar heb er altijd 1 (soms gewoon maar kleintje – zie artikel van Joery op zijn blog) bij. Komt steeds van pas, al was het maar om mijn kaart goed te oriรซnteren en te checken of ik nog steeds de goede richting uitga.
    Ook bij GR’s komt dit van pas, soms kruisen GR’s elkaar zonder duidelijke indicatie en dan ben je snel eens de verkeerde rood-witte strepen aant volgen.

Een tijdje terug zelfs Brussel met de auto doorkruist door op de richting van mijn kompas (bevestigd aan polsband) te kijken (kwam toen van een trekking en was de files beu).Wist dat ik naar ‘de nord’ moest om op de A12 te geraken. Was eens iets anders ๐Ÿ™‚

BrMo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

Je kan ook een paar nylon sokjes (even dik als nylon kousen) dragen als eerste laag op je voeten. De nylon plakt tegen je voet en de sok schuurt tegen het nylon en niet tegen je vel ๐Ÿ™‚

Lucius1988
    Deelnemer

Debbie: ik heb dit ook met sportschoenen inderdaad. Maar ik draag ook steunzolen en heb holvoeten.

Met die naainaalden zal mijn moeder niet blij zijn als ik er eentje pik,alhoewel ze zal wel niet weten hoeveel ze er heeft denk ik :-). Hoe kan ik die dan best bewaren in mn kit?

Zweten doe ik niet echt aan mn voeten,ze hebben het eerder koeltjes. Met dit weer natuurlijk niet maar ik zweet dus niet echt aan de voetjes. Met 2 kousen denk ik niet dat dat zo goed is voor de doorbloeding,en het zal wat krap zitten in mn schoenen vrees ik.

BrMO: dat kan ik idd eens proberen met een nylon kousje. het zou leuk zijn mocht het mn eeuwige probleem van blaren oplossen. Ik ga er toch iets moeten op vinden als ik meedoe in de dodentocht.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1015

Lucie,
    blaren, dat kan een heel hardnekkig probleem zijn dat soms veel kopzorgen bezorgd.
    Maakt ook dat je extra aandacht moet schenken aan je EHBO tasje
    Ik hoop voor jou dat je ooit een antwoord gaat vinden.
    Ook een onderwerp dat een artikel waard zou kunnen zijn
    De draad is al teveel opgeschoten om te gaan splitsen maar de volgende keer moet je, als je verschillende vragen hebt die best in aparte topic’s zetten.
    Dat maakt later opzoeken binnen het forum gemakkelijker

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.