HOME FORUM Wandelgebieden Tweedaagse Monshau-Spa (GR)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Vrijdagochtend vertrekken we richting Duitsland om onze hopelijk nu wel geslaagde eerste meerdaagse trektocht te doen. Vorige keer hebben we moeten stoppen doordat mijn vriend door zijn knie is gezakt en veel pijn had. Ik had ook al enkele malen mijn voet omgeslagen maar kon wel verder. Ik hoop echt van harte dat het mee gaat zitten en zal dan ook foto’s posten hier. Ik ben alleen wat bang dat ik ijskoud ga hebben ’s nachts in mijn tentje. Ik heb de Gelert slaapzak mee xtra lite van 1200 en zal met dikke fleece slapen. Helaas kan ik me geen duur thermo ondergoed veroorloven en heb ik iets van Kruitvat mee. Denk wel niet dat dit gaat helpen. Hebben jullie eventueel nog tips voor zowel het zo min mogelijk belasten van de knieën als de kou trotseren?

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

Onlangs in Mercantour geweest waar het ’s nachts ook niet meer al te warm was op 2000m. 1 metgezel had ook een slaapzak die niet warm genoeg was en hij heeft daarom een aantal dingen zitten uitproberen om toch warm te hebben.
    Hetgeen voor hem best werkte was zijn thermisch ondergoed (decathlon) combineren met zijn regenjas (stevige 3-laags jas) in zijn slaapzak. De regenjas hielp om de warmte bij te houden.

Het is natuurlijk altijd beter als je met voldoende warm materiaal op wandel bent 😉

Isolatie van de slaapmat is ook belangrijk trouwens. Een antieke luchtmatras zonder vulling is veel kouder dan van die zelfopblazende matjes, exped of andere matjes met vulling of isolatie.(thermarest)

Lucius1988
    Deelnemer

Bedankt voor de tip Peter! Ik heb uiteraard een Thermarest matje mee ook. Het is wel een van de lichtere maar het is zeker nog beter dan niks.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Slaapzak zal inderdaad wat fris worden, heb je geen fleece liner of andere lichte slaapzak liggen? Lijkt me aangenamer dan een regenjas in je slaapzak te moeten aandoen. Er is alvast één voordeel met het slechte weer, omdat het bewolkt is, liggen de temperaturen hoger. :-/

Wat de knieën betreft, enkele mogelijke tips: preventief een steunverband aandoen (een verstelbare met velcro is het handigste), je rugzak zo licht mogelijk maken (en vergeet dan de rugzak zelf niet), aan je staptechniek werken (voet zo weinig mogelijk opheffen, kleine en zachte stappen zetten), wandelstokken actief gebruiken (zeker bij het afdalen, dan kan je je stap meer controleren en niet gewoon je knieën alles laten incasseren).

Peter
    Deelnemer
    Aantal berichten: 31

die regenjas was natuurlijk bij gebrek aan beter en na slapeloos te moeten vaststellen dat de slaapzak niet voldeed 🙂 Ik lag daarentegen te zweten in mijn donzen dreamcatcher.
    Er zijn uiteraard betere oplossingen als je op voorhand al weet dat temperatuur een probleem kan vormen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Peter, het was zeker een nuttige én creatieve tip, eigenlijk gebruik je de regenjas daar als een ietwat beter ademende VBL (Vapor Barrier Line).

Lucius1988
    Deelnemer

De slaapzak zelf zou comforttemperatuur van – 5,4 tot+0.5 °C hebben. Een fleece liner heb ik niet,wel een katoenen liner ùaar die zal niet veel doen vrees ik.. Peter ik vind de tip wel goed,ik heb wel een triclimate van The North Face!

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Misschien is de tip van het dragen van (enigszins ademende) regenkledij (jas en broek) nog de beste.
    Twee aan elkaar geplakte vuilzakken zal voor een nog beter microklimaat zorgen maar zadelt jou gelijk met een dilemma op.
    Wat gaat het meeste effect hebben?
    Alle kledij dragen die je bij hebt om je warm te houden of (enkel) een dunne basislaag (kunnen) dragen om rechtstreeks contact met de plastiek vuilzak te vermijden.
    In een VBL liner kan je namelijk geen andere kledij dragen omdat die dan klammig worden.
    Wat achtergronden ivm deze materie
    http://home.comcast.net/~pinnah/DirtbagPinner/vb.txt
    Als ik de temperatuur bekijk voor het weekend en de slaapzak die je hebt zou ik mij niet teveel zorgen maken. Al bij al is het maar voor een nacht.
    Desnoods moet je maar een fles met warm water vullen die je meeneemt in de slaapzak.

Lucius1988
    Deelnemer

Voila,ik ben terug. De mensen die me op Facebook hebben kunnen mn fotokes bekijken. Het probleem op dit forum is dat ik niet weet hoe ik het best mijn foto’s erop kan zetten? Kan ik via Imageshack werken hier?

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1023

Je kan hier inderdaad alleen maar een link zetten naar een album elders
    (bv flickr,picasa ed)

Lucius1988
    Deelnemer

IMGP0079
    Voila,ik hoop dat het gelukt is!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Goed weer gehad blijkbaar. En ik vermoed dat je warm genoeg had in je slaapzak?

Lucius1988
    Deelnemer

jazeker,ik had 2 fleecen aan,nog een dun pulleke en thermoondergoed van Kruidvat. Als broek had ik een enorm dikke broek, gekocht bij Seyntex in Tielt. Een soort legerbroek voor in koude omstandigheden.

Het jammere was dat we dag 2 niet hebben kunnen doen door Koen zijn heup die even uit en terug in de kom was geschoten volgens hem,zijn ene knie had het ook heel erg lastig en mijn maag had het wat begeven (zit met een maaginfectie). Helaas is dit nu al de 2x dat we een trekking niet hebben kunnen uitdoen en ik voel me er wel wat sad om. We hadden ook teveel km gedaan op een dag (35) met rugzak. Volgende keer(als die er nog komt vanuit Koen zijn kant) houden we het op max 25 km. Het was “s avonds toch niet goed meer,heel veel regen, ’s nachts ook wel, maar dat was dan gezellig in de tent.

BrMo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 24

Ik ken jullie medische achtergrond natuurlijk niet maar…Door een knie zakken, heup uit de kom…misschien is het geen slecht idee om voor toch stevige tochten te doen het lichaam wat beter te trainen? Gaan fietsen bv, allerhande fysieke oefeningen (geen fitness), zoals squats, af en toe gaan zwemmen, etc?

Lucius1988
    Deelnemer

Ik zal het Koen eens doorgeven,zelf had ik enkel last van mn maag en schouders door de rugzak.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.