HOME FORUM Wandelgebieden Trollheimen juli (tips)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Beste Hikers,

Een vriend en ik zijn van plan om van 13 tot 22 juli te gaan backpacken in Trollheimen (Noorwegen). Dit gebied is echter meer Noordelijk gelegen en bevat hogere bergen dan de andere Noorse gebieden die we reeds hebben verkend.

Wat ik vooral wou te weten komen is of er in die periode nog veel sneeuw ligt in Trollheimen? Zo ja, is het dan ook nodig om een piolet en dergelijke mee te nemen? Een goede voorbereiding is namelijk het begin van een veilige tocht 🙂

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat dank en mvg,

Steven

Filip Claeys
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Ben zelf nog niet in Trollheimen geweest (staat wel op mijn verlanglijstje).

Denk dat het momenteel moeilijk is om voorspellingen te doen over sneeuwcondities in juli. Elk jaar is anders en veel hangt af van het voorseizoen. Alleszins, op dit moment ligt er in dat gebied minder sneeuw dan gemiddeld. Ook vorig jaar was dit het geval (hoewel vorig jaar voor veel andere gebieden een extreem sneeuwrijk jaar was). Midden juli lag er vorig jaar in Trollheimen dan ook vrijwel geen sneeuw meer (behalve op de Snota). Zie http://www.senorge.no.

Lea en Wim
    Deelnemer
    Aantal berichten: 14

Volg op ” langtidsvarsel ” het actuele weerbericht zou ik zeggen . Voor de rest is het afwachten , inderdaad dit jaar minder sneeuw maar we zijn er ooit geweest eind juli met toch nog wat sneeuw .

Filip Claeys
    Deelnemer

Gewoon even meegeven dat Trollheimen ondertussen van mijn bucket list is. Midden juni deed ik de klassieke trekanten (Gjevilvasshytta / Trollheimshytta / Jøldalshytta / Gjevilvasshytta) op minder dan 48 uur. Uitstekende condities. Veel minder sneeuw dan gemiddeld voor de tijd van het jaar, maar op het Mellomfjellet traject toch nog 80% of zo over sneeuw. Wegens lichte vorst ’s nachts alles mooi hard en geen sneeuwschoenen nodig.

Aan de Snota heb ik mij niet gewaagd. Ik zag ook dat er in het westelijk deel van Trollheimen (Innerdalen etc.) een pak meer sneeuw lag, dus daar ben ik ook maar weggebleven.

StevenV
    Deelnemer
    Aantal berichten: 3

Bedankt voor de tips en bedankt Filip voor de foto’s!

Op dit moment vriest het er nog ’s nachts, dus we zullen ons zeker voorbereiden op de koude nachten. Ik zal nadien zeker enkele van onze foto’s posten.

Voor alle duidelijkheid: ook geen nood aan een piolet?

Vg,

Steven

Filip Claeys
    Deelnemer

Ik had geen piolet bij en had er ook geen nood aan. Wel wandelstokken.

PS: Op het Mellomfjellet traject heb ik ook het extraatje over Riaren gedaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.