HOME FORUM Wandelgebieden Trektochten in het Frans Nationaal Natuurpark Mercantour

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Met enige trots wil ik kwijt dat er onder meer het voorbije weekend naarstig werd verdergewerkt aan mijn website over rugzaktrektochten in het het Franse nationaal natuurpark “Mercantour”. Had deze website reeds flink wat body, dan werd daar ondertussen reeds nog flink wat informatie aan toegevoegd. Interessant zijn onder meer de actuele weersvooruitzichten voor 2 voor de streek belangrijke referentiepunten en daaraan verbonden enkele interessante klimatologische informatie.

(Klik HIER om meer te vernemen over de concrete aanpassingen die aan de website werden uitgevoerd)

Zeker één iemand maakte in het verleden reeds gebruik van de concrete info in deze website terwijl voor komende zomer nog 3 bijkomende van elkaar onafhankelijke personen te kennen hebben gegeven dat ze van deze info willen gebruik maken voor een trektocht volgende zomer.

Misschien biedt deze website dan ook wel inspiratie voor één van jou komende trektochten ?

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

Ons verlof ligt vast half juni.  Aangezien Julische Alpen iets te veel vraagteken is wat sneeuw betreft is het de Mercantour geworden.  Ik heb je website alvast doorgemaild naar mijne maat, want hij mag dit jaar het parcours samenstellen :-).

Bedankt voor de info alvast Nico!

NicoCallens
    Deelnemer

Goeie dag Jef,

Bedankt voor je reactie op mijn post in Hiking Advisor en op mijn website over rugzaktrekken in het natuurpark “Mercantour”. Wanneer ik je met iets van dienst kan zijn, dan mag je steeds contact opnemen met mij. Dat doe je best via die website.

Gelet op het feit dat jullie reeds half juni op stap gaan, wil ik toch ook voor de Mercantour vragen voldoende aandacht te schenken aan het klimaat. Bij een late winter kunnen er namelijk ook daar nog flinke te dwarsen sneeuwplekken ontmoeten.

Zoals op de foto hierna blijkt mochten we zelfs op 15 september 2014 in de omgeving van de Pas du Mont Colomb (op de GR 52, op circa 2500 meter hoogte) kennis maken met enkele fikse sneeuwplekken waarop het gemakkelijk uitglijden was:

Dus ook in juni is het risico op dergelijke sneeuwplekken reëel. Aan Italiaanse kant is dat risico trouwens nog nadrukkelijker aanwezig. Vandaar ook dat de berghutten in Italiaanse kant pas half juni opengaan en reeds half september sluiten.

Of om het klimaat er op een andere manier te illustreren: “Le Lac Vert”, vlakbij de Refuge de Valmasque (op 2233 m hoogte) is in principe gedurende 9 maanden van de 12 bevroren…

Vandaar ook dat ik met enige nadruk de meteo-pagina van mijn website onder de aandacht wil brengen.

In elk geval steeds tot jullie dienst !

Nico Callens

Alick
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

In 2014 ben ik in juli (3de week denk ik) daar geweest en lag ook bvb Pas de la Fous en Baisse du Basto ook nog in de sneeuw. Ook de volledige kant van Baise du Basto tot aan Lac Niré lag toen nog in de sneeuw.

En mijn crampons lagen thuis in de kast … 😉

NicoCallens
    Deelnemer

Jef, hoe was het uiteindelijk met de aanwezigheid van sneeuw tijdens je voorbije tocht in juni ?

Jef Dr
    Deelnemer

hè Nico,

Die viel goed mee.  Heel wat sneeuwpassages maar meeste stelden weinig voor.  Richting pas de mont Coulomb/ ref Nice enkele langere doorsteken maar helemaal ni moeilijk.  Dag erna van ref Nice naar Baisse du Basto was er één wat te steile lange klim.  Het was nog voor 8u s’morgens, alles hard bevroren.  Op 1/3e van die klim beseft dat we beter onze crampons aangedaan hadden :-(.  Uit veiligheid dan maar zijwaarts naar de rotsen gegaan; daar wat klauterwerk en dan rest vh stuk over de rotsen verder naar boven.

In ref Valmasque enkele mensen gezien die van ref Nice kwamen over col des Foules (2900m).  Zij zeiden ook dat het goed doenbaar was zonder crampons.

Nu zijn we bijna twee maanden verder; dus volgens mij moeten de crampons niet mee.

NicoCallens
    Deelnemer

Jef,

Bedankt voor deze info. Vanuit de Refuge de Madonne de Fenestre net voor de  Pas du Mont Colomb is blijkbaar een klassieker (zie ook mijn foto hierboven) en ook ter hoogte van de Baisse de Basto, al is natuurlijk alles afhankelijk van hard de winter er voordien heeft toegeslagen en blijkbaar hebben we op dat vlak ook ginds enkele zachtere winters achter de rug. Zelfs aan de wat koudere Italiaanse zijde zijn de gletsjers blijkbaar niet meer wat ze in het verleden waren en zoals uitgetekend op sommig kaartmateriaal.

Blijkbaar is de route van de Refuge de Nice naar de Refuge de Valmasque via de Pas de la Fous een route die meer wordt bewandeld dan ik vermoedde (en die ik bij mensen met wat beperktere wandelervaring heb afgeraden) maar die ik in de toekomst ook nog wel eens wil uitproberen. Het deeltraject van Pas de la Fous (of toch in de buurt ervan) legden we reeds af toen we vanuit de Rifugio de Pagari naar de Refuge de Valmasque stapten zodat het uiteindelijk het stuk van de Refuge de Nice naar de Pas de la Fous is, die voor ons nog onvertrouwd terrein is.

Deze Pas de la Fous is net ietsje hoger gelegen dan de Pas de Pagari en de Pas de l’Agnel , wat dus ook de sneeuwverwachting wat hoger maakt, maar ook dat blijkt dus nog te zijn meegevallen.

Bij het evalueren van jouw tocht op Google Earth (geconverteerd vanuit Wikiloc) zie ik trouwens dat je die Pas de la Fous (of toch de buurt ervan) hebt proberen te bereiken vanuit de Refuge de Valmasque. Wellicht heb je in de omgeving van de Pas de la Fous kunnen genieten van het fantastisch uitzicht.

En ja: wat crampons betreft denk ik dat de noodzaak daartoe veel afhangt van de gestrengheid van de voorafgaande winter en dat is iets wat bij het vooraf plannen van een tocht niet altijd even goed is in te schatten.

Jef Dr
    Deelnemer

…<span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”> </span><span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”>zie ik trouwens dat je die Pas de la Fous (of toch de buurt ervan) hebt proberen te bereiken</span><span style=”font-family: Poppins, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px;”> …</span>

klopt ja.  Grote rugzak afgegooid in de refuge en met mini rugzakje naar boven gevlamd.  In mijn hevigheid de verkeerde cairns gevolgd; gedacht dat ik wel terug op de route zou geraken door gewoon wat over de rotsen te blijven klimmen.  Helemaal boven op de kam zat ik eigenlijk nog hoger dan de pas zelf.  Ik zag op gps dat ik nog zo’n 150m moest doen om op die pas de Fous te komen, maar dat was veel te gevaarlijk.  Ben dus ni op de pas geweest, wel mooie uitzichten in beide richtingen!  Aangezien de afdaling, zeker da eerste stuk ferm tegenviel, heb ik dat maar uit de track op wikiloc geknipt om niemand op het verkeerde spoor te brengen…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.