HOME FORUM Materiaal en techniek trektocht met scoliose

Tags: ,

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo.

Ik heb scoliose. Dit is een zijdelingse verkromming van de rug (wervelkolom), waardoor één of twee bochten ontstaan. Men onderscheidt een S-vormige scoliose met twee bochten en een C-vormige scoliose met één bocht.  Ik heb een S-vormige scoliose.

Ik heb het niet zo extreem, maar toch heb ik er vaak last van. Ik zoek nog altijd een goeie rugzak voor een 7-daagse trektocht of soms langer/korter. Ik wil zeker een stevige rugzak zodat ik niet al te snel pijn zal hebben. Soms is de pijn echt ondragelijk dat ik gewoon neer moet liggen om het te laten ophouden. Gewoon recht staan kan soms al lijden tot pijn. Maar ik wil het gaan trekken niet opgeven. Daarom zoek ik echt een goeie rugzak voor iemand die lijdt aan scoliose. Heeft iemand hier ervaring mee, weet iemand tips,… ?

Hier is een afbeelding op google van iemand die lijdt aan scoliose:

https://www.google.be/search?q=scoliose&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=GPDDU–5IY314QTWpoHoBA&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=643#q=s+vorm+scoliose&tbm=isch&facrc=_&imgdii=_&imgrc=mAHnzPyrAUGDJM%253A%3BVkkt4J0h_I8bBM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.menselijk-lichaam.com%252Fwp-content%252Fuploads%252Fscoliose-300×300.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.menselijk-lichaam.com%252Falgemeen%252Fscoliose%3B300%3B300

Ward Pof
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hoi Sharona,

Het beste dat ik op dit moment kan bedenken zijn de rugzakken van BACH.

Die hebben een metalen stang in het rugpand zitten dat kan gevormd worden naar de rug van de drager. Het is belangrijk dat dit zeer precies wordt uitgevoerd.
    Dan kan de druk zeer gelijkmatig worden verdeeld op de rug.

Het zal echter wat zoeken zijn want voor sommigen zitten deze rugzakken niet zo goed omwille van de schouderbanden enz.

Ik vraag morgen ook bij men collega’s eens om raad, mss hebben zij een idee.

Gr Ward

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Hallo,

Niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien een tip: ik heb een (zwitserse) vriend die geen rugzak kan dragen omdat hij ook een scoliose heeft. Zijn oplossing is om in de winter te hiken, met skis, en een pulka te trekken. Dan heeft hij weinig last. Hij doet regelmatig kine en krachttraining zodat hij erg sterke rug en buikspieren heeft.

succes!

Erik

nathalie
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

Ik heb ook last van S-vormige scoliose. Telkens ik bij de kinesist op de behandeltafel lig verschiet hij van de bochten die m’n wervelkolom maakt 😉

Ik ga ook vaak op (meerdaagse) trektocht met een goed gevulde rugzak. En eigenlijk gelden de basisregels voor het goed aanpassen van een trekkingrugzak evengoed voor mensen met scoliose, ongeacht het merk of type.  Meer info vind je hier http://www.hiking-site.nl/themas/thema_2005-02-01.php

Draagcomfort is belangrijk, dus de rugzak in de winkel passen met gewicht er in.
    En op de trektocht zelf zo veel mogelijk besparen op het gewicht van je rugzak waar mogelijk.

Ik heb zelf een Deuter Aircontact Pro, maar nogmaals het merk is niet van belang, het is belangrijker dat de rugzak je goed past op jouw rug.

En daarnaast je rug verzorgen en je oefeningen doen, ook op trektocht!

Als je in een tent slaapt is een comfortabel slaapmatje ook niet onbelangrijk. Dus als je investeert in een rugzak zou ik hier ook aandacht aan besteden 🙂

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Hallo Sharona,

ik weet wat scoliose betekent, want ik heb 3 jaar lang mijn dochter begeleid die nog net aan een operatie wist te ontkomen Dat kwam vooral door de adviezen van Dr. Pavlov van de St. Maartenskliniek.

Maar goed , wannneer je veel pijn hebt dan heb je het tamelijk ernstig(hoeveel graden?) Dan is het belangrijk om met weinig gewicht te lopen, zowel van rugzak als van de inhoud ervan. Dus geen grote inhoud nemen. Zoals Ward al opmerkt is het van belang dat er een (aluminium) staaf kan zorgen voor zoveel mogelijk overbrenging van het gewicht naar de heupen. Daarnaast moet deze overbrenging wel bewegelijk worden gerealiseerd, dus een z.g. pivoting hipbelt backpack. Daarvan vind ik er twee die in BE en NL leverbaar zijn:

Berghaus Bioflex Light 40 of 65 Dames

Exped Lightning 45 of 60 Dames

(Deze zijn er natuurlijk ook  in een herenmodel)

Wanneer het allemaal niet lukt, dan kan je ,ijn Aarn Featherlite Freedom lenen, maar die is op het momemt in Europa niet meer te krijgen.

Succes!

Boelo

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Onderaan dit artikel staan contactgegevens van zelfhulpgroepen: http://hulporganisaties.be/artikels/3338/ziektes/Scoliose-is-een-abnormale-bocht-in-de-wervelkolom-en-uit-zich-in-een-scheve-rug.htm. Wie weet, levert dat ook iets op?

boelo
    Deelnemer

Er valt nog een geschikte rugzak te noemen: de Arc’teryx Altra 62 D met de Load Transfer Disc.
    Helaas ligt de prijs ervan op ruim 300 euro.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik heb geen scoliose, maar wel rugklachten. Voor mij is het belangrijk dat de rug niet statisch belast wordt, wat voor jou waarschijnlijk ook het geval is. Ook heb ik graag alle gewicht op de heupen, mijn schouders kunnen niet veel hebben.

Ik merk een enorm verschil tussen rugzakken met en rugzakken zonder frame. Wanneer ze een frame hebben, krijg ik al snel last, omdat de beweging van de rug beperkt wordt door het frame. Wanneer ik een frameloze rugzak draag, en er een schuimmat als frame in plaats voel ik mij helemaal bevrijd. Ik pak ook zo licht mogelijk (hoogstens 7,5 kg.) Om hier meer over te weten te komen moet je eens googelen op “ultralight hiking” of “ultralight backpacking”.

Mijn rugzak is een TNF Verto en mijn matje is voor mijn wervelkolom liefst spartaans (een dun schuimmatje dus) zoals de tafel van de kinesist.

Groetjes,

Sven

Debbie
    Sleutelbeheerder

Sven, op HA vind je ook hoe je gewicht kan besparen en vooral op een slimme manier: https://forum.hikingadvisor.be/paklijsten/. 😉

Sharona
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties en tips!

Ik ga waarschijnlijk gaan voor de osprey ariel pack 65 liter voor vrouwen.

Ik ben naar as. adventure gegaan en een werknemer die zelf vaak gaat trekken heeft mij deze rugzak aangewezen. Hij zegt ook dat het zeer belangrijk is (vooral voor iemand met een rug zoals die van mij) om een stevige en goeie rugzak te vinden. Eerst zou ik voor de deuter aircontact zijn gegaan, maar die is te groot voor mij en hebben het niet in kleinere maat. Ik heb namelijk van de osprey ariel pack 65 voor vrouwen ook al de kleinste maat moeten passen. Deze rugzak kost 219,95 euro.

Groeten en bedankt!

Sharona

Lucius1988
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Beste,

Ik heb ook scoliose en ben ook geholpen door echt lightweight te gaan backpacken ! Ik moet wel zeggen dat ik pijn blijf hebben in mijn rug tijdens de trektocht en zeker op het einde van een lange tocht. Zelf kan ik zeker geen 7 dagen aan een stuk gaan hiken met mijn rug en is het toch wel max 3 dagen. We doen nu meestal dagtochten en gaan dan kamperen op een camping. Minder leuk dan in de wildernis maar je kan ten minste nog gaan hiken 🙂 .

Lucius1988
    Deelnemer
    Aantal berichten: 51

Vergeten te vermelden, op de site van Osprey zie ik dat je ook een versie 55 L hebt!

http://www.ospreyeurope.com/gb_en/pack-selector/ariel-55#.U8a2nZR_vHQ

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

misschien is dit iets ?

boelo
    Deelnemer

Dat hangt er vanaf wat je wil. Ik ben eens op een tocht meegelopen met iemand die zo”n Wheelie had ook al om zijn enorme voedselvoorraad te vervoeren. Toen er er een paar boomwortels op het vlakke zandpad kwamen, schakelde hij over naar het nabijgelegen betonnen fietspad. Het ding kan ongeveer dat doen wat twee vlak naast elkaar rijdende mountainbikes ook kunnen. Klimmen en dalen
    gaat snel te steil worden, mul zand of sneeuw zijn uitgesloten. En het Kerkpad van Rozendaal naar Loenen op de Veluwe mag je vergeten, omdat het soms maar 30 cm breed is . Iets van Ardennen zit er ook niet in, behalve over het asfalt. Mijn conclusie is dus: mooi bedacht, soms nuttig maar prijzig.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Er bestaan ook éénwielige bagagekarren die veel flexibeler zijn qua terrein. ‘k Heb me ooit eens verdiept in deze materie, op vraag van een deelnemer van een start-to-hike-workshop, waarbij ik het in eerste instantie in Keulen hoorde donderen… 😉

Na wat googlen volgende interessante links gezien:

Wandelkarren wegens toch minstens 3kg maar vooral de éénwielmodellen lijken goed bruikbaar in de bergen. Foto’s van de Carrix op https://picasaweb.google.com/112852352135595860303/LeChariotDeRandonneeCarrixEnVoyage#.

Verder heb ik nog via een forum dit fotoalbum gevonden: https://picasaweb.google.com/116116026591418437533/Trailerpacks02?authkey=Gv1sRgCJqWmK2sg_3ORA&feat=directlink. Ze maakten die karretjes met wandelstokken bevestigd aan van het frame van een boodschappenkarretje.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.