HOME FORUM Wandelgebieden Trektocht langs de vulkanen van de Auvergne, op zoek naar suggesties…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Tijdens deze korte dagen zijn sommigen onder ons wellicht bezig met het plannen van enkele tochten voor in 2016.
    Wij gaan onze zomer doorbrengen in de Allier (FR) bij mijn schoonouders. Maar aangezien ik mezelf geen twee weken daar kan bezig houden 😉 heb ik een tochtje in de Auvergne zitten voorbereiden.
    Deze loopt van Volvic tot Mont Dore, langs de GR441, GR4 en een stukje langs de GR30.
    Maar dit is uiteraard nog voor wijzigingen vatbaar, mijn vraag is eigenlijk of er mensen zijn met ervaring in de regio, en eventueel suggesties hebben op de route.
    Alles is welkom.
    De gpx track kan je tijdelijk (48u) via onderstaande link bekijken.
    http://www.visugpx.com/?i=6yNLfIa94c

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Het gebied is, zeker voor Frankrijk in de zomer, niet echt warm te noemen. In de hogere stukken kan de ochtendmist blijven hangen en dan is het extra koud.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Lang geleden heb ik min of meer exact de tocht gelopen die je hier voorstelt, wel nog met enkele extra lussen erin als zijsprongen van de GR vandaan. Misschien brengt mijn fotoalbum van die tocht je nog wat bij.

Je zult zeker veel water moeten voorzien voor het eerste deel door de Chaîne des Puys gezien hier niks water te vinden is (poreuze lavaondergrond). Het is hier zeker de moeite om enkele vulkanen te beklimmen die de GR niet aandoet. De grot op de flank van Grand Sacroui is er een fantastische bivakplek. Verder is de vallei aan de zuidflank van Puy de Sancy mooi om aan te doen (Cirque de la Fontaine Salée). De zuidwestkant van het massief is hier veel ongerepter dan de noordkant en zuidoostkant.

David
    Deelnemer
    Aantal berichten: 8

Super Yoeri,

Hier kan ik zeker mee verder. Heb inmiddels via http://www.refuges.info eveneens de bronnen in kaart gebracht.

De uitbreiding via Cirque de la Fontaine zie ik effectief ook zitten. Al moet ik wel rekening houden met max. 5 à 6 stapdagen. Op zich moet dit te doen zijn, vooral gezien het aantal uren daglicht 😉

Greets

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

De karakteristieke foto”s van den Dzjow riepen bij mij direct allerlei herinneringen op. Ik was indertijd aanwezig bij een grote militaire oefening op het Plateau de Mille Vaches. Het was  de bedoeling om te kijken of wij soldaten 48 uur achter elkaar wakker konden blijven (Koude Oorlog toch!) Eén man hield het niet vol en kroop  -wel perfekt gecamoufleerd met mos, gras en takken- in een ondiepe kuil en viel direct in slaap. Na een uurtje kwam er een ordonnans in een jeep en jawel, een rauwe kreet weerklonk ,  hij crosste met de jeep recht over de kuil met de slapende man.

Gelukkig bleek de slaperige soldaat niets te mankeren temeer omdat de jeeps meestal met behoorlijk lege banden reden. Beide soldaten kregen een straf: de ene wegens slapen op zijn post en de ander wegens roekeloos rijden.

Mijn verontschuldigingen aan de moderatoren voor het off-topic gaan

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.