HOME FORUM Wandelgebieden Trektocht in Georgie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Ik zou graag deze zomer een trektocht doen met mijn vriendin in de Kaukasus.  Het liefst van al zou ik van omalo naar shatili willen wandelen. Als ik echter kijk op de website van de Belgische overheid , dan geldt er een negatief reisadvies voor de regio Zuid Ossetië. Vaak is het echter minder gevaarlijk dan er wordt aangegeven. Heeft iemand ervaring met potentiële veiligheidsrisico’s in de regio? Zijn er bepaalde zaken waar we ons zeker moeten op voorbereiden ?

Lievenv
    Bijdrager
    Aantal berichten: 2

Dag Martijn, ik heb deze tocht gedaan in 2011, toen was Zuid Ossetië ook reeds bezet door de Russen. Voor de beschreven tocht moet je echter niet doorheen deze regio.

Omala bereik je best door een taxi in Tbilissi te bestellen die je brengt naar een verzamelpunt van jeeps, ik geloof dat wij toen vanuit Pshaveli vertrokken zijn.

In Omala is/was en piepklein winkeltje onderaan een huis, waar ze wat basis voedingwaren (brood, bier, conserven) verkochten, het meeste moet je meenemen van elders. Naast de gebruikelijke spullen neem je best een dazer (honden) en een waterfilter.

Stafkaarten kan je wellicht nu reeds online bestellen, wij hadden de eerste versie gekocht in een winkel in Tbilissi. De route wijst veelal zichzelf uit maar de kaart konden we her en der toch goed gebruiken.

De route is niet gevaarlijk. Op 1 plaats moet je even langs rotsen in de rivier lopen (ik geloof dat dat net voor Girevi was), en op weg naar de bergpas die de vallei scheidt van Khevsureti moet je even een rivier doorwaden (maar slechts een tiental meter en in niets te vergelijken met bv. de wandeling in Svanetie, van Mestia naar Ushguli).

Wij hoorden wolven huilen en heb een berenspoor gezien, maar daar hoef je geen schrik van te hebben. De dazer heb je nodig om de honden die de schapenkuddes bewaken op afstand te houden.

Er is weinig bewoning, slechts enkele kleine dorpjes (gehuchten). Niet schrikken wanneer je iemand met een kalasjnikov tegenkomt 🙂 . Ook waren er legerpatrouilles (te paard) maar die waren zeer vriendelijk. Wij moesten toen in het legerkamp van Girevi een doorgangspas halen, ik ben niet zeker of dit nu nog verplicht is.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

In mijn verslag vind je onze reiservaringen en een heleboel praktische info.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.