HOME FORUM Materiaal en techniek Trekkingsbenodigdheden tips

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Volgend jaar zou ik naar noorwegen/zweden gaan.(2 personen).
    Ik heb tot nu toe nog geen trekking gedaan, wel al meerdere wandeltochten met dagrugzak.
    Bedoeling is om met de auto naar daar te rijden, en op bepaalde punten te stoppen en een trekking te doen van 4/5/6/7 dagen.
    Als voorbereiding/test zou ik binnen enkele weken naar de ardennen gaan voor een dag of 5
    Het gaat om een trekking met tent.
    Dit is wat ik al heb:

Tent: Nordisk Oppland 2p SI (2.9kg)
    Slaapmatje: Thermarest prolite plus

Wat ik nog moet aanschaffen:
    Osprey atmos 65 / eather 60
    Slaapzak / lakenzak
    Vuurtje + pan/pannen
    Waterfilter sawyer
    osprey waterzak 3l

Waar ik het meest over twijfel is de backpack.
    Ik heb zowel de atmos 65 als de eather 60 liggen die ik mag uittesten, maar vind deze beide goed.

Alsook het brandertje
    moet een kwalitatief brandertje zijn dat toch ook wel tegen wat wind kan. (voor 2p)

Iemand advies over deze backpacks alsook de vuurtjes.

Alvast bedankt

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Omdat een rugzak zo persoonlijk is zou ik er een kiezen waarvan je zelf vind dat hij het gewicht wat je wil vervoeren comfortabel kan vervoeren. Als je geen synthetische slaapzak gaat kopen en niet van plan bent om een compleet pannenset mee te nemen zal dat volume wel volstaan voor een 5 daagse (zeker als je reisgenoot een deel van de tent draagt) maar misschien moet je hem als laatste aanschaffen als je al de rest hebt aangekocht, kwestie een idee te hebben van het volume.

Iedereen heeft zijn eigen kookstijl. Er zijn er die genoeg hebben aan een kookpotje van 500ml en anderen willen een hele pannenset. Ik weet niet wat jou stijl is.

Als het over branders gaat, moet je eerst voor jezelf uitmaken welke brandstof je wil gebruiken en of je enkel water warm wil maken of wil gaan koken (in dit laatste geval kan de branderkop misschien beter een wat breder basis hebben om aanbranden te voorkomen (wat dan ook weer samenhangt met soort kookpot). Met een lage brander op gas kan je alle kanten uit daar zijn al wat topics over geweest. https://forum.hikingadvisor.be/forum/topic/lichte-staande-brander/

De windgevoeligheid hangt vooral af van het soort brandstof waarbij alcoholbranders en esbit gevoeliger zijn voor wind dan gas en benzinebranders maar alles valt of staat met een goed windscherm wanneer je in open veld moet gaan koken.

zo’n filter is niet de eerste aankoop die je moet doen. Ook zonder kan je op trekking gaan. Veel van onze rivieren in de ardennen zijn zo vervuild dat een filter toch niet werkt (omdat hij de chemische verontreiniging niet bestrijdt) en je beter gewoon aanbelt voor drinkbaar water of gebruik maakt van bronnen her en der of de wat veiliger kleine stroompjes kort bij de bron. In noorwegen/zweden is een filter meestal niet nodig. daar zijn ook ander alternatieven die ontsmettend werken. bv micropur forte

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Hoelang zouden jullie gaan ?

tomaxbe
    Deelnemer

Ardennen dag of 4-5.

Noorwegen met de auto 3 weken, eens we daar zijn vanop 2 punten of mss 3  auto parkeren en 3-4-5 dagen weg.

tomaxbe
    Deelnemer

Ivm materiaal;
    Ik had gedacht aan de jetboil ofwel de msr pocketrocket in combinatie met een pannensetje.
    Is een tent footprint een goeie investering?
    Ik had ook graag een kwalitatieve lakenzak aangeschaft, zodat ik deze kan combineren met slaapzak is koudere omstandigheden. op de lakenzak staat er bv +15 graden extra.
    Als ik enkel een lakenzak gebruik van bv +15 graden extra, is dit dan niet te warm voor een zomer trekken wanneer het 15 graden buiten is snachts?

ivovm
    Sleutelbeheerder

Je zal op voorhand na moeten denken op welke manier je wil koken. Een jetboil is vooral bedoeld voor het produceren van kokend water terwijl, als je aan een pannenset denkt, ik ervan uit ga dat je wil gaan koken onderweg. Zoals eerder gezegd. Ik blijf een brander die wat lager bij de grond blijft en omgezet kan worden in een winterbrander een betere investering op langere termijn. Als je nu al weet dat je nooit geen wintertochten gaat doen is dat natuurlijk een overbodig voordeel.

Een footprint beschermt de bodem van de tent wat beter bij stenige ondergrond maar dat kan je zelf uit een of ander beschermend materiaal maken. Dat zal de kost niet zijn.

Laat je niets wijs maken als het rond lakenzakken gaat die een bestaande slaapzak stevig opwaarderen. Een lakenzak heeft mi vooral zin om de slaapzak wat langer proper te houden (al valt dat ook mee wanneer je een aparte “slaapkledij” gebruikt aangevuld met wat sokken en evt iets over het hoofd). Ik weet niet waar je op termijn naar toe wil gaan maar 15°C ’s nachts in de zomer, dan zit je waarschijnlijk niet in de bergen. Welke slaapzak heb je?

Woubeir
    Deelnemer

En naar waar in Noorwegen zou je gaan ?

Want 3 weken kan veel lijken, maar in realiteit dan toch eigenlijk weinig.

Bvb.

• dag 1 en 2: reden naar daar en waren zo 2 dagen onderweg
    • dag 3: dagwandeling
    • dag 4: terug een dagje in de auto voor amper een paar honderd km (in Noorwegen rijdt je trager dan je hebt ingeschat)
    • dag 5: dagwandeling
    • dag 6: terug de auto in voor paar honderd km
    • dag 7-11: verplaatsing met bus naar startpunt + 5-daagse tocht
    • dag 12: terug de auto in voor paar honderd km
    • dag 13: begeleide gletsjerwandeling
    • dag 14: terug de auto in voor paar honderd km
    • dag 15-19: 5-daagse tocht
    • dag 19 nog: verplaatsing naar Oslo
    • dag 20: dagje Oslo + verplaatsing naar Noors-Zweedse grens waar we kampeerden op een camping te midden van een kasteelruine
    • dag 21-22: terug 2 dagen naar huis

Dus 22 dagen waarvan slechts 12 à 13 wandeldagen

tomaxbe
    Deelnemer

Waar in Noorwegen weet ik nog niet. Dit is maar voor volgend jaar en moet ik nog plannen.
    Van vuurtje heb ik beslist om te kiezen voor de MSR whisperlite universal, lage brander zowel op gas als op benzine mogelijk.
    Alsook panset: MSR Trail Lite Duo Cook Set
    Slaapzak: MILLET BAIKAL 750 LONG

Tom Claessens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Een late reactie maar misschien zag je mijn topic toevallig. Mijn vrouw en ik + kids zouden ook in komende jaar / jaren richting Schotland en Noorwegen trekken.

Wij hebben ook de Oppland 2 SI als tent. Qua slaapmat zitten we ook op dezelfde golflengte.

Het vuurtje dat wij gebruiken is de Primus EtaPower MF maar dit is zeer vergelijkbaar. Heeft wel een ingebouwd windscherm en bevat al meteen een pot en pan / deksel.

Als slaapzak staat / stond de Baikal 750 ook op onze lijst. Na bezoek aan AS Adventure neigen wij meer richting dons zoals de Millet Dreamer Composite 1100 of een Gold Kazoo van TNF maar die is qua aankoop wel een stuk duurder. De Baikal, is qua pakvolume interessant maar gebruik je deze met liner of niet? Want de reden waarom wij naar dons neigen in plaats van de synthetische baikal is omwille van het temperatuurbereik. De Baikal heeft 10/6/-6 en de Dreamer Composite 6/1/-14. De verschillen zijn gering maar kan je even je keuze voor de Baikal toelichten? Wij hebben voor onszelf namelijk nog geen beslissing genomen qua slaapzak.

ivovm
    Sleutelbeheerder

tomaxbe,

de andere tom heeft mi een betere keuze gemaakt voor zijn vuur, kookpot combinatie.

Ik vind de keuze van kookpot niet goed gecombineerd met de brander. Veel te smal van basis. Je kan beter een bredere minder hoge pot kopen. Zo’n duoset, dat is misschien goed als je beiden onder hetzelfde dak woont.  ik weet niet wie die tweede persoon is. Het is niet ongebruikelijk dat iedere persoon zijn eigen beker, bord en bestek heeft maar dat alleen de kookpot gezamenlijk is.

Qua slaapzak: voor mij is dat weggegooid geld omdat hij te beperkt inzetbaar is tenzij je je gaat beperken tot de zomermaanden op het platte land

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Ik heb hier de Gold Kazoo (geen “Long”, de normale versie), en van mij mag die weg. Ik gebruik al even een quilt, die Gold kazoo is niet veel gebruikt geweest. Maximum 10 nachten in de Ardennen, en ook in de winter bij sneeuw voldeed deze. Het is de versie die, dacht ik, tot vorig jaar verkocht werd. Indien interesse, contacteer me even.

tomaxbe
    Deelnemer

De 2de persoon is mijn vriendin.
    Kwa slaapzak heb ik deze gekocht omdat ik iemand ben die het altijd te warm heeft.
    Vooral het gewicht en het compacte hieraan vind ik wel goed, ik zou deze ook combineren met een liner.
    Het kiezen van een slaapzak vind ik best wel een moeilijke keus, omdat deze niet overal te gebruiken valt .

tomaxbe
    Deelnemer

HIer een lijst van wat ik allemaal heb/nog moet aanschaffen.
    Iemand nog toevoegingen of opmerkingen.
    Is voorlopig enkel voor een trekking in de Ardennen.
    – tent: Nordisk oppland 2 si + footprint.
    – Slaapmatje: Thermarest prolite plus
    – Slaapzak: Millet baikal 750 long met eventuele lakenzak/liner
    – Rugzak: Osprey atmos 65L + regenhoes
    – Drinken: 1 x Osprey waterzak 3L + drinkfles 1L
    – Koken: MSR whisperlite universeel + pan/potset + 2 sporks en doekje/sponsje/zoutpepervat
    – 2 a 3 x ondergoed. + 1 a 2 paar reservekousen (1 aan)
    – 1 tshirt aan + 1 reserve.
    – 1 korte broek
    – verschillende maaltijden trek n eat + extras
    – 1 victorinox zakmes + survivalmes + stuk parakoord.
    – 1 x vuurstaal
    – Wandelgps + kaart
    – lichte regenjas
    – gsm/portefeuille/sleutels + enkele ziploc zakjes
    – hoofdlamp tikka xp + led lenser t7
    -…

Woubeir
    Deelnemer

Ik ben vooral benieuwd hoe lang die slaapzak warm genoeg zal blijven. Want al na 1 of 2 jaar kan die een stuk minder gaan isoleren (dat is nog altijd eigen zeg maar aan synthetische isolatie).

Het kiezen van de gepaste slaapzak is inderdaad niet eenvoudig, maar met de juiste keuze kan het temperatuursbereik zelf met 1 slaapzak van + XX °C tot -10 °C gaan. Die ene, dure slaapzak kan zo ineens een heel ruim bereik krijgen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.