HOME FORUM Wandelgebieden Trekkings in Ijsland

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Zelf zou ik voor de trekking op Hornstrandir steeds de tent meenemen of een tarpcombinatie mocht je daar ervaring mee hebben, en niet enkel rekenen op de noodhutten.

nog wat leesvoer:

http://www.oppad.nl/?bestemming=wandelen-ijsland-hornstrandir

Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

Uiteraard moet de tent mee, en denk daarbij aan een stormvaste 4-seizoenstent bestand tegen subarctische omstandigheden. Een festivaltentje, bivy of tarp voldoet niet bij een storm uit het Noorden (vraag me niet hoe ik dit weet!).

Maar als je weet waar de noodhutten zich bevinden dan heb je ook een idee waar je de anderen kan aantreffen als het weer extreem begint te worden. Iedereen troept er samen, en trekt niet verder.

En toch bestaan er foto-verslagen van meerdaagse tochten met beperkt materiaal in het meest schitterende weer…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Eric, heb je ons verslag over Hornstrandir al gelezen?

Het is een prachtig gebied maar waar je wel meer op jezelf bent aangewezen dan op de Laugavegur.

Enkele tips:

• Check zeker eens over het niet goedkoper is om vliegtuig en boot apart te reserveren. Hoe wij dit gedaan hebben, vind je onderaan ons verslag.
    • Qua voeding drogen wij zelf groeten en vlees/kip/vis. Rijst/pasta kopen wij dan in Reykjavik aan en maken pakketten. Voor een tocht van één week verkiezen we om alles zelf te dragen, dat is nog doenbaar en goedkoper.  Meer info over drogen vind je in dit artikel.
    • Zolang je de noordelijke kustroute volgt, zullen kaart en kompas voldoende zijn. Hou zeker rekening met de getijden want je moet al eens doorwaden. Wil je graag naar de zuidkust trekken, dan ligt het navigeren een stuk moeilijker want er is geen route en er zijn quasi geen steenmannetjes. We hebben dat enkele keren gedaan. Zelf kan ik me niet herinneren dat we een GPS mee hadden, maar het is zeker geen overbodige luxe in mistige condities tenzij je bereid bent om dan op beter weer te wachten. De schaal van de kaarten is wel erg groot dus je bent hoedanook aangewezen op het lezen van het terrein. Je kompas/GPS zal je enkel een algemene richting kunnen aanduiden tenzij je ergens een gedetailleerde GPS-track weet te vinden op internet.
    • Hou er verder rekening mee dat het slapen in noodhutten in principe verboden is tenzij je uiteraard in een echte noodsituatie zit. Een windvaste tent is dus aangewezen. Op IJsland wordt het wel nooit erg koud, vriestemperaturen hebben we er ’s nachts nog niet gehad.
    • Voorzie zeker één of meer reservedagen, zodat je je boot en je terugvlucht niet mist.
    Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

http://icelandreview.com/news/2014/03/10/no-weather-camping

Dus best geen tarp….

Maar wie begon er over slapen in noodhutten?  🙂

4 berichten aan het bekijken - 16 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.