HOME FORUM Wandelgebieden Trekkings in Ijsland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • Eric
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Hallo,

    Ik ben Eric 45 jaar en woonachtig te Antwerpen.

    Deze zomer ben ik van plan naar IJsland te gaan om het natuurschoon daar gaan te verkennen.

    Initieel was ik van plan aan te sluiten bij een georganiseerde tocht, maar na rondvraag (bij Erik op de wandelbeurs te Mechelen – dank trouwens voor de goede uitleg en info) en het een en het ander op te zoeken op het internet een aankoop van de wandelgids van Cicerone ‘Walking and Trekking in Iceland’ ondertussen reeds gepromoveerd tot mijn nieuwe Ijslandbijbel ben ik van plan om dit grotendeels autonoom te doen. Het lijkt me goed doenbaar en het prijskaartje van georganiseerde trekkings is natuurlijk veel hoger en biedt voor zover ik kan zien weinig of geen meerwaarde.

    Zoals velen en ook op dit forum, lijkt mij trek 2 van de Cicerone gids van Hellismannalieo naar Skogar van 9 dagen, mij een beetje de beste optie, aangevuld met een andere trekking (zie verder).

    Ik heb gezien in het verslag van Kasper dat hij deze trekking deed maar in omgekeerde richting, en de laatste dag niet bewandelde. Heeft dit een meerwaarde om de trekking in omgekeerde volgorde te doen ? Kasper sprak van een bus in Afangagil (wie verzint die namen 🙂 , maar ik dan enkel een verbinding vinden in Rjupnavellir ?

    Het enigste waar ik ook een beetje bedenking bij heb is de drukte en de commercialiteit van route, maar volgens de commentaren valt dit nog mee en is de route zeker een ‘must-do’ voor elke Ijslandreiziger, maar meestal zulke argumenten maken dat ik zulke routes meestal niet doe, maar in dit geval lijkt het me toch meer dan de moeite.

    De tips om in sommige etappes enkele dagtochten te maken lijken me ook nuttig, maar is het niet haalbaar om bv in de etappe naar Landmannalaugar de Suourmamur top ineens op de route mee pakken door een kleine detour te doen in de benadering van het eindpunt ?

    Ik zou de route dan willen doen met overnachting in de hutten, zijn deze niet te druk en is het doenbaar om je eigen potje daar te koken of breng je best een eigen brander mee ? Ik heb immers weinig ervaring om te trekken met de tent (zou ook moeten investeren in een degelijke tent, heb immers alleen een Coleman tentje met pvc-stokken, die gaat het niet overleven als ik de verslagen lees). In een tent zit je natuurlijk rustiger als het drukker is in de hutten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee ?

    Voeding : ik veronderstel het best is alles van België mee te nemen en in een buitensportzaak hier te zeggen hoeveel dagen je nodig hebt in droogvriesvoeding of heeft er iemand andere suggesties. Heb langs de andere kant ook geen zin om alles nog bijeen te gaan zoeken in Reykjavik, waarschijnlijk ook duurder.

    Verder zou ik misschien nog in Skaftafell de dagtocht naar Kristinartindar top willen doen en in Jokulsarlon de Zodiac toerist gaan uithangen. Ook wel vrij commercieel maar ook weeral toch hoog gewaardeerd en de moeite.

    Als afsluiter en indien combineerbaar zou ik nog een georganiseerde trekking willen doen ten oosten van het Vatnajokull gebied Snaefell and Lonsoraefi via mountainguides is : http://www.mountainguides.is/overnight-tours/backpacking-tours/in-the-shadow-of-vatnajoekull/ .

    Een 5-daagse trekking in hutten , niet goedkoop maar toch moeilijker volgens de wandelgids om dit alleen te avonturen, iemand ervaring in dit gebied ?

    Alvast bedankt iedereen voor tips, advies, raadgevingen ….

    p.s. ik ben van plan te gaan de laatste week van juni 2014 en dit voor +- 2,5 weken … moest er iemand zijn die zin zou hebben om aan te sluiten is dit altijd bespreekbaar ….

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    In afwachting van het antwoord  van onze IJslandspecialist Erik, alvast mijn bescheiden bijdrage. Hij heeft overigens ervaring in het gebied rond Snaefell.

    Qua voeding, de eerste keer dat we naar IJsland trokken hadden we  voor 3 weken eten bij. Dat zat quasi allemaal in onze hoofdbagage (die enkel kilo’s boven de 20kg ging, gelukkig geen meerprijs moeten betalen) en een deel van onze gewoon gerief namen we in handbagage mee (om te compenseren). De tweede keer kochten we ter plaatse in Reykjavik rijst, pasta en nog wat tussendoortjes. Prijs viel best mee. Dat deden we in de ochtend, in de namiddag namen we dan de bus naar Skogar vanwaar we de volgende ochtend vertrokken via de Laugevegur.

    Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

    Hallo Eric,

    Ik kan je ook wat proberen te helpen. Je hebt het om te beginnen over mijn verslag. Ik heb de bus genomen inderdaad genomen op de splitsing van de weg naar Afangagil en de baan naar Landmannalaugar. Ik heb BSI de dag zelf gebeld om te vragen of ze me konden oppikken. Dit was geen probleem indien ik me goed zichtbaar klaar zetten.

    Normaal gingen we ook wandelen tot aan Rjupnavellir maar door een blessure zijn we een dag eerder gestopt. Dus moest je dit willen doen kan je best altijd zorgen dat je het nummer van BSI bij je hebt.

    Van de hutten weet ik alleen dat je ze op voorrand moet reserveren, wat het wat minder interessant maakt omdat je dan toch iets minder vrijheid hebt. Ik zou persoonlijk zeggen zie je het zitten om een tent aan te schaffen en ze mee te nemen. Zeker doen je hebt fantastische mooie plekjes om te wildbivakkeren.

    De hutten moeten ook goed op voorrand worden geboekt anders zijn ze al volzet. Ik meende dat Erik zei dat ze vorig jaar vrij snel bezet waren.

    Indien ik je nog kan helpen met iets laat je het maar weten.

    Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

    Debbie, 3 weken aan eten mee? Ik ben onder de indruk! Hoeveel liter rugzak had je daarvoor nodig?

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    Sven, het waren twee aparte tochten van resp. 8 en 11 dagen. Al hadden we wel voor resp. 10 en 12 dagen eten mee in een rugzak van 65 + 20l. Een deel van het voedsel hebben we achtergelaten. Nog nooit 3 weken eten meegenomen. 🙂

    In IJsland kan je trouwens makkelijk voedselpakketten meesturen met de bus, zo hebben we dit op onze 2de reis geregeld.

    Eric
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Hallo Debby en Kasper,

    Bedankt voor jullie info over de voeding en overnachtingen.

    Wat heeft jullie doen besluiten om te beginnen in Skogar, ik zou dit doen omdat de meeste mensen het in de andere richting zullen doen of is er nog een andere reden ? Op de ‘verzamelpunten’ of hutovernachtingen komt het in principe op hetzelfde neer.

    Is jullie indruk nu dat de route niet te commercieel is, want dat is mijn grootste bezorgdheid, over het landschappelijk karakter ben ik overtuigd, dat het meer dan de moeite is.

    Ik zou ook starten omstreeks 26/06/2014 dit om de grootste ‘drukte’ te vermijden

    Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

    Hallo Eric,

    Een IJslander had het me aangeraden via Skógar te vertrekken. Het leek mij ook mooiste manier, de eerste wandeldag kom je tientallen watervallen tegen. En dit maakt het wel leuk omdat je er naartoe wandelt en de kustlijn achter je laat als je vertrekt in Skógar. En je hebt een warm waterbad om naar uit te kijken. 😉 En de reden die je aanhaalt klopt zeker ook wel. De meeste mensen doen hem vanuit Landmannalaugar.

    De drukte vonden wij al bij al nog goed meevallen. We hadden natuurlijk wel onze tent bij dus de drukke hutten hebben we kunnen negeren. Maar over het algemeen heb ik nooit een druk gevoel gehad. Buiten in Landmannalaugar hier voelde ik me even op een festivalweide qua drukte.

    Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

    We hebben de Laugevegur gedaan als ‘opwarming’ en in een hoefijzer gewandeld rondom de Myrdallsjökull om terug aan de zee te eindigen. Ons verslag vind je op http://debbiestochten.wordpress.com/2011/12/30/rond-de-myrdallsjokull/. Ik vond het een logischer begin om aan de zee te starten en zo naar het binnenland te trekken. De landschappen worden steeds vulkanischer en het warmwaterbad staat te wachten op het eind in Landmannalaugar. Toen wij de tocht deden in 2010 viel de drukte heel goed mee, het was toen eind augustus. Op een bepaald moment kwamen we iedereen tegen maar daarvoor en daarna hadden we het landschap voor ons alleen. Ik schat dat we toen per dag een 20 à 30 hikers per dag tegenkwamen, waarvan een deel binnen overnacht en een deel buiten. Wij maakten gebruik van de bivakplaatsen bij de hutten omdat wildbivakkeren op de Laugavegur in principe niet toegelaten, elders in IJsland uiteraard wel. Vermoedelijk  is er wel een drukkere periode midden in de zomer (juli?), maar dan nog betwijfel ik of je dit echt storend zal vinden als je vb. de Alpen gewend bent.

    DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

    Wij hebben in September de tocht Skogar – Landmannalaugar gedaan.

    Ook op aanraden in de omgekeerde richting. De reden bij ons was zoals aangehaald omdat je dan naar de warmwaterbaden toewandelt en omdat je dan naar de watervallen kijkt (je wandelt namelijk weg van de zee). Anders moet je je heel de tijd eens omdraaien terwijl je er nu op af loopt.

    Wij zijn met de tent gegaan en hebben meestal gewoon de tent op de campings rond de hutten opgezet. 1 keer na de eerste dag op de top bij de gletsjer hebben we in een hut moeten slapen wegens een sneeuwstorm.

    Qua volk viel het in september goed mee. De hut waar we toen in kwamen zat een 8 tal man al en blijkbaar zat er in de noodhut iets terug ook al een 6 tal man (sneeuwstorm).

    Verder kwamen we op de trail zelf niet zoveel mensen tegen. Hoe dichter bij Landmannalaugar hoe toeristischer dat het werd. Afgebakend wandelpadje vrijgehouden van stenen etc. Veel dagjes wandelaars ook.

    Als je minder volk wilt tegenkomen moet je vanaf skogar gewoon eerst de rivier volgen en daarna de rode route. Deze is moeilijker, maar om een jeep trail te volgen ga je niet hiken in Ijsland 😉

    DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

    De foto die daar staat is btw na een paar uur vanaf Skogar genomen 😉

    Eric
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Hallo ‘allen’,

    Heb ondertussen de eerste 9 dagen kunne vastleggen van mijn reis in Ijsland.

    Ga dus de volledige 9 dagen wandelen van Rjupnavellir naar Skogar wandelen en heb mijn boekingen al in de hutten kunnen maken.

    Bedankt Kasper en de anderen die me aangeraden hadden om ze in omgekeerde volgorde te doen, maar heb toch om organisatorische reden de ‘normale’ richting’ genomen, wou nog op het laatste veranderen omdat ik de voordelen inderdaad zie vanuit Skogar te vertrekken maar had toen al mijn hutten al gereserveerd, en wou niet terug van het begin beginnen.

    Ik had nog een paar praktische vraagjes :

    ivm voedsel meenemen voor de hutten, waar kan men het best trekkingvoedsel kopen, in buitensportzaken zoals a.s. – adventure en K2 veronderstel ik, maar zijn er dikwijls andere meer economische oplossingen, wat is jullie ervaring hiermee ? Het voedsel via de bussen laten droppen in het midden van de trekking lijkt me aangewezen, maar blijkbaar een risico wegens niet altijd op het afgesproken tijdstip en plaats aanwezig zijn, en dan ben je mijns inziens wel gezien.

    Ik weet niet of een gewone klassieke slaapzak (type silkbag), in de hutten voldoende is of best een volwaardige slaapzak meenemen wegen gebrek aan dekens daar ?

    Welk kaartmateriaal heb ik nodig om de volledige 9 dagen te wandelen ?

    Ik heb nog 9 dagen na mijn trekking beschikbaar en twijfel nog om naar het Hornastrandir te trekken (heb al contact met Westours genomen, die vliegtuig en boot kunnen reserveren).

    Die raden me wel aan om zeker een gps mee te nemen, maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee, dus dat gaat geen meerwaarde geven ?

    Een tweede optie zou zijn om in  Snaefell and Lonsoefi een georganiseerde trekking te doen, maar die is vrij duur.

    Denk ook dat de Hornstrandir trekking vrij desolaat is en iets apart, wat me wel aanspreekt !

    Vraagje aan Debby, kan Erik hier nog meer over vertellen over deze trekkings, want ik heb nog niets van hem vernomen via dit forum ?

    Alvast bedankt voor jullie bekomende info en hulp !

    Groetjes,

    Eric.

    Erik
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

    Dag Erik,

    Na inlogproblemen hoop ik dat het antwoord er staat:

    – voedsel: bij een trektocht met tent ga ik voor vriesdroogmaaltijden, bij een huttentocht is er gas en keukengerief, en kan je al wat anders koken,  meer water gebruiken, langer op gas bakken. Op de vorige tocht vulde ik Spaghetteria aan met verse broccoli, of spekjes. En qua met de bus meegeven: als je zelf in BSI opstapt, en uitstapt bij je startpunt dan kan je aan de chauffeur ook vragen het pakket uit te laden in Landmannalaugar.  Ik heb daar nooit een meerprijs voor betaald.

    Voor Hornstrandir bestel je best vriesdroog en gaspatronen vooraf, en maak je eventueel één pakket dat de boot (tegen betaling) dropt bij een parkwachter.

    – In een hut volstaat een gewone slaapzak, maar hou er rekening mee dat de verwarming ’s nacht uit gaat, en dan is een huttenzak (silk liner) m.i. niet genoeg. Voor je tocht naar Hornstrandir heb je tocht een betere slaapzak nodig.

    – één kaart voor de Laugavegur volstaat, of het boek van F.I.

    En ja Hornstrandir, doen!   🙂

    Als alles vlot verloopt heb je geen GPS of kaart nodig, maar bij mist, regenwolken rond passen, storm, sneeuw… dan moet je voorbereid zijn op trekken in subarctisch gebied.

    Een optie is trekken in groep, en op de veerboot tochtgenoten zoeken, een andere optie is op de grote paden blijven, en in geen zijvallei trekken. Maak anders tijd voor een eerste nacht bij één van de kampplaatsen van de parkwachter (Hornvik of Hesteyri) en bespreek met hen je tocht. En doe je hen mijn groeten.

    Eric, als het weer tegenvalt zorg dan dat je gewoon ter plaatse blijft zonder GPS, en memoriseer de plaatsen met een noodhut met radio. De parkwachters zelf doen ook de meeste paden.

    Tot je dienst, Erik

    Kasper
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

    Jammer dat je hutten al vast liggen, maar zeker en vast gaat het in die richting ook een hele mooie tocht worden. Mij lijken er in die richting wel enkele pittige klimmetjes bij te zitten.

    Bedoel je met de economischere voeding zakjes van Knorr en dergelijke? Want deze bevatten toch wel niet genoeg voedingsstoffen vrees ik. Wij nemen persoonlijk meestal een mengeling van Real Turmat, Trek ’n Eat en Mountain House. Het huismerk van As Adventure zijn wij niet echt over te spreken. Maar dit is natuurlijk ieder zijn mening op gebied van smaken.

    Inderdaad zoals Erik al zegt met deze kaart kom je er. De gps hebben wij één keertje gebruikt en dit was op de Fimmvörðuháls pas toen we in de extreme mist zaten. We zijn toen ook een Slovaaks koppel tegen gekomen, zij waren de weg totaal kwijt.

    En verder Hornstrandir staat ook zeker op ons To Do lijstje dus moest je er komen. Maar maar een verslagje zou ik zeggen dan lezen we het met veel plezier. 😉

    Moest je nog vragen hebben, je laat ze maar weten misschien kan ik je wel verder helpen.

    Groeten,

    Kasper

    Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

    Dag Eric,

    Mooi programma! Ik zou ook niet twijfelen om de Laugavegur te combineren met Hornstrandir. Bij goed weer is dit een prachtig gebied met mooie vergezichten en tal van rustieke baaien. Wij waren er in 2006 en zagen er ook veel poolvossen. Er is een goede kaart van Hornstrandir in omloop waarop de paden en suggestieroutes staan ingetekend. Wel vooraf goede afspraken maken, want wij misten ei zo na de boot terug. En genoeg eten meenemen!

    Zie ons verslag

    DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

    Zelf droeg ik gewoon het eten tijdens die hike. En vermits je de tocht doet zonder tent in je rugzak of kookmateriaal moet het ook nog doenbaar zijn om een groot deel ervan te dragen.

    Je kan altijd wat opsturen met de bus al, maar dan heb je toch al bij voor als de planning anders mocht lopen.

    Zelf vind ik de adventure food van AS adventure echt wel lekker. Maar ik vergelijk dan bijvoorbeeld ook wel met decathlon eten (that’s a no go ).

    In hutten kan je inderdaad wel wat uitgebreider koken dan dit adventure food. Als je met de tent bent is dit handiger.

    We aten dan ook wel ’s middags warm ipv ’s avonds. Kwestie van de kcal binnen te krijgen op het moment dat je lichaam ze het meeste nodig heeft en zo een warm iets om te eten als je stil zit is in IJsland ook geen overbodige luxe

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.