HOME FORUM Wandelgebieden Trekkings in de regio van Tromsø

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hallo iedereen,

In juli trekken Ivo en ik voor 2 weken richting het noorden van Noorwegen, en vliegen naar Tromsø. Bedoeling is om in de brede regio rond het stadje een tweetal tochten te ondernemen. Zijn er mensen die al ervaring in die regio hebben en routes hebben die ze willen aanraden/afraden.

De Lyngen Alpen zijn al in het vizier, daar zouden we van zuid naar noord willen trekken. Het is een woest terrein en ik vraag me af hoe haalbaar dit plan is. Continue door de valleien trekken is niet echt ons ding, we doen graag hoge cols.

Daarnaast lijken de (schier)eilanden Kvaløya, Ringvassøya, Rebennesøya en Nordkvaløya ook de moeite om te combineren in één tocht.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Ah we trekken ook naar Tromso deze zomer :-). Het zal hoogstwaarschijnlijk een combinatie van fietsen en hiken worden. Ik ben dus ook benieuwd naar mogelijke suggesties.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hey!

Ben er enkel in de winter geweest om te skiën (Fastdalen – Lyngstuva). Lyngen is prachtig maar steil, zeker het noordelijk eiland. Met een volledige bepakking over die toppen en ruggen klauteren lijkt me enorm zwaar. De valleien liggen er hoofdzakelijk oost-west, als je dus van zuid naar noord gaat moet je er wel over.

De traditionele route Lyngen på Langs, een skiroute (noordelijke deel ervan heb ik vorige lente gedaan) gaat als volgt:

Nordkjosbotn – Elvevoll
    Elvevoll – Furuflaten
    Furuflaten – Fastdalen
    Fastdalen – Sørlenangsbotn
    Sørlenangsbotn – Vaggas
    Vaggas – Lyngstuva

Deze etappes vertrekken en komen aan bij een hut of dorpje. Jullie zullen dus vrijer zijn als je met de tent gaat. Te voet zijn ze ook best lang, zeker met een volle bepakking maar de routes zijn doenbaar te voet. Enkel de oversteek van stupbreen, tussen fastdalen en Sørlenang is technisch moeilijk. Steile graten, los gesteente en een gletsjer. De gletsjer (zowel stupbreen en lenangsbreen) zijn moeilijk te navigeren. Zelfs in de winter moest je enorm opletten ingebonden zijn.  Ze hebben enorm veel spleten en velen lopen verticaal.
    De gletsjers rond Jiehkevarri (zuidelijke deel) ken ik niet.

De Veidalstinden-rug is schitterend, lijkt wel weggenomen uit de himalaya. Vrij gemakkelijk vanuit Sørlenang tot steinfjellet, daarna een heel technische graat die je kan volgen tot de andere kant van het eiland. Waarschijnlijk te moeilijk maar ook heel mooi te zien vanuit lenangsbotn.

Ik denk wel dat het mogelijk is om een gevariëerde route te vinden door Lyngen, sommige massieven zoals stupbreen zal je waarschijnlijk moeten rondwandelen maar over het algemeen is er wel overal een col te vinden die doenbaar is. Reken wel genoeg dagen.
    De man van een vriendin hier is opgegroeid in Lyngen en kent het als zijn binnenzak, hij trok een bewonderingswaardige gezicht bij het horen van dat plan 🙂

Als je een route in gedachten hebt, kan ik die altijd eens voorleggen aan hem als je wil. Hij weet beter wat welke klim of afdaling haalbaar is.

Van die andere eilanden weet ik niet veel buiten het feit dat kvaløya en ringvassøya op mijn fotografie-lijstje staan na een documentaire ervan gezien te hebben 🙂

Saluut.

Jelle

Kenneth
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Fantástische omgeving Debbie, ik zou er zo terug naartoe willen!

Kvaløya en Ringvassøya deden wij met de fiets en op Ringvassøya maakten we een korte tweedaagse heen en terug naar de charmante hut Ringvassbu. Het is daar erg desolaat en zelfs de Noren kennen het nauwelijks. Volgens mij biedt Ringvassøya wel mogelijkheden voor een korte meerdaagse. Maar veel paden ga je daar zeker niet tegenkomen.

Kvaløya (zeker het noorden) is zeer spectaculair en erg steil terrein, quasi ondoenbaar om daar ‘hoog’ te blijven lopen.

Wat de Lyngen alpen betreft: een zuid-noord op het zuidelijke deel lijkt me wel doenbaar, maar op het noordelijke deel heb ik toch mijn twijfels. Die bergruggen lopen immers allemaal west-oost en zijn bijzonder steil.

In ons album staat een klein plannetje van wat wij daar (maar) te voet gedaan hebben.

Mocht je onze kaarten eens willen lenen, je laat het maar horen.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Moet net lukken dat ik gisterenop TV een aflevering van ‘Monsen på villspor’ zag, in de streek van Troms.
    Dat is een programma waar Lars Monsen (Noorse lange afstand trekker) gedropt wordt op een onbekende plaats en moet zijn weg naar een eindpunt vinden.
    Deze keer werd hij afgezet op zee, in een bootje, iets ten noorden van Vannøya. Al roeiend en wandelend ging hij van het ene eiland naar het andere (Vannøya, Helgøya, Nordkvaløya en Ringvassøya).
    Misschien een idee voor met de packraft 🙂 Wel afhankelijk van een rustige zee. De afstanden tussen de eilanden zijn niet al te groot maar met een wildere zee toch wat te ver lijkt me. 5km met een packraft zal ook aanzienlijk meer tijd kosten dan met bv een zeekayak.

Het zag er alleszins prachtig uit daar. Je komt er waarschijnlijk ook niemand tegen.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Na wat twijfelen zijn de tickets richting Tromsø toch geboekt. Ik heb de kaarten van de Lyngen Alpen kunnen bekijken van Alexia op het winterontmoetingsweekend, en het ziet er naar uit dat er toch wat mogelijk is. En ‘k heb Ivo al wat gewaarschuwd dat het geen simpel terrein zal zijn.

Ik zal de mogelijkheden eens aandachtig bestuderen en terugkomen naar het forum met een mogelijke route en enkele concrete vragen.

We hebben in totaal 14 stapdagen aldaar, die we graag van begin tot einde willen opsouperen. 😉

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Wij zijn ook al paar keer in regio Troms geweest. Zeer wild en soms zeer technisch de Lyngen Alps, al kan je inderdaad in het zuidelijke deel zeker de ene west-oost vallei met de andere verbinden via leuke cols.

Wat nog niet ter sprake kwam hier, en zeker ook een extreme aanrader is, is het eiland Senja. Vergelijkbaar met Lofoten, maar dan zonder toeristen! Speeltuin van de Tromso’ers, of hoe noem je dat 🙂

Kaart Senja

Kenneth
    Deelnemer

Ssst, niet te luid, Steve! 🙂

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Op vraag van Debbie copy paste ik hier even mijn antwoord op vraag die Debbie me per mail stelde.

Hey Debbie,

Op Senja ben ik uiteraard nog niet geweest, maar lijkt me zeker mooi. Er is een route die zowat het hele eiland doorkruist met wellicht Anderdalen NP als hoogtepunt. De bergen rijken er wel niet over 1000m en er zijn veel dalen en ook lager gelegen heuvelland, dus het kent niet de ruwheid als Lofoten of Vesteralen en zeker niet als de Lyngen Alpen. Mijn indruk is dat het terrein hier relatief makkelijk is om door te trekken.

De Lyngen Alpen zijn iets helemaal anders. Tijdens mijn tocht in 2011 ben ik, op paar uitzonderingen na, bijna alle dalen doorgetrokken, wat trouwens enkel te doen is als je packraft meeneemt. Achteraf gezien heb ik daar gemengde gevoelens bij. Voor mij persoonlijk vond ik dat ik niet volop van de Lyngen Alpen heb kunnen genieten (ik had sowieso al erge fysieke ongemakken tijdens die tocht, maar soit) omdat ik mijn route door de Lyngen te zwaar had gemaakt.

Gabbro is het overheersend gesteente wat meestal puin geeft van kleine tot middelgrote blokken. Van die megagrote blokkenvelden zoals je met graniet vaak hebt, vind je niet gemakkelijk, maar ze zijn er wel hier en daar (o.a. Bredalen tussen Kvalvikdalen en Lyngsdalen is compleet zot). Je kan de Lyngen Alpen in grofweg 3 gebieden indelen:

1) Het zuidelijk deel van de Lyngen Alpen tussen Nordkjosbotn en Langdalen is vriendelijk. De gletsjerdalen zijn er relatief breed en groen. Puin van grondmorenen ligt er niet aan de oppervlakte (met uitzondering van enkele zadels tussen de valleien) waardoor je hier relatief aangenaam kunt trekken. De groene dalen contrasteren beetje sprookjesachtig tegenover de kale grijze toppen.

2) Het centrale deel tussen Langdalen Kjosenfjord is meteen veel ruwer. Eenmaal je boven 300-350m uitklimt is er geen groen meer. Alle dalen liggen boven die hoogte vol met grondmorenen (puin in de vorm van stenenvelden, vaak met klei ingebed). Hier loopt het zelden gemakkelijk, tenzij je kunt profiteren van sneeuwvelden. Kenmerkend voor het centrale deel is dat er slechts twee mogelijkheden zijn om tussen west en oost te trekken, dat is doorheen Andersdalen-Veidalen en Fornesdalen-Fugldalen. Beide valleisystemen worden heel smal nabij zadelhoogte en er liggen vele bergmeren ingebed die tot diep in de zomer met ijs bedekt blijven. Langs sommige van deze meren moet je over steile puinhelling trekken en met sneeuw bedekt is pickel hier natuurlijk noodzaak. Als je in het centrale deel noord-zuid wil trekken, zal je je dus deels moeten richten op het uitstippelen van route op de terrassen aan de oostzijde (Riidavarri, Rullebu, Oksefjellet). Langs de westkant is dat terrassysteem niet uitgebreid ontwikkeld (enkel Moskofjellet) zodat het hier niet zo interessant is om noord-zuid te trekken, tenzij met de packraft over het fjord.

3) Het noordelijk deel, alles dus ten noorden van Kjosenfjord. Hier lopen de grondmorenen door de dalen nog tot lagere hoogten door en heb je 5 valleisystemen die de mogelijkheid bieden om west-oost te trekken door het massief. Probleem is echter dat je op de oostkant dood loopt op de Lyngenfjord alwaar er geen mogelijkheid is om verder noord-zuid te trekken te voet. Het enige alternatief hiervoor is je packraft meenemen en over de fjord peddelen, zeehonden en scholen haring die voor je neus opdoemen gegarandeerd. Helaas moet de wind wel goed zitten en dat is dus altijd een risico. Tussen de valleien in heb je geen mogelijkheid om bij problemen van het fjord aan land te gaan. De Lyngen Alpen storten zich hier als een gepolijste bergmuur in de fjord. De baai van Strupen is een geweldige plek en de route over Strupbreen uitdagend (staat beschreven in boek van Jolanda Linschooten). Langs de westkant heb je echter een laagland met daarin het Jaegervatnet en enkele heuvelruggen. Hier zit je in het groen en is de enige mogelijkheid om te voet noord-zuid te geraken. Vanop de heuvelruggen heb je wel geweldig zicht op de bergen. Noordelijker ontsiert de weg en de vakantiewoningen de beleving helaas. Dan de dalen zelf die west-oost doorheen het massief lopen zijn allemaal zwaar terrein met grondmorenen. Soms zit je hier al vanaf 100-200m boven de zeespiegel in het puin te lopen. Reindalen en Vakkasjohka is tegen de Lyngenfjord zwaar bushwhacken door de berkenstruiken (hier kom je natuurlijk alleen als je packraft mee hebt). Helemaal in het noorden heb je dan weer een bergterras (Dalbruna) met mooie uitzichten maar het terrein blijft relatief zwaar.

Dus samengevat, het is moeilijk maar niet onmogelijk om noord-zuid doorheen de Lyngen Alpen te trekken. Met zwaar terrein zal je echter altijd geconfronteerd worden eenmaal je wat hoogte wint. Als je niet opziet tegen wat “vals spelen” als je geen packraft wil meenemen, kan je gedeeltelijk noord-zuid liften en de dalen aandoen die je het interessantst lijken.

Ook even opmerken dat je vanuit Nord Lengangen in het noorden van de Lyngen Alpen ferryverbinding hebt naar de eilanden Arnoya (heb ik zelf aangedaan in 2010) en Vannoya. En vanop Vannoya ben je ook snel op Ringvassoya. Op deze eilanden kan je ook goed ongebaand trekken, terrein is minder zwaar dan de Lyngen en is praktischer te combineren met de Lyngen dan Senja. Is maar een idee.

Ook het schiereiland Tromsromsa (tussen Tromso en de Lyngen Alpen) kent mooie U-dalen om doorheen te trekken en kan een idee zijn om verbinding te maken te voet tussen Tromso en de Lyngen zoals ik deed in zowel winter als zomer 2011.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Kenneth,

Waar lieten jullie jullie fiets en materiaal achter tijdens het trekken op Lyngen?

Kenneth
    Deelnemer

@veerle: de fietsen lieten we gewoon ergens achter waar het kon. Aan een paal ofzo. Onze (waterdichte) bagagetassen verstopten we in het struikgewas en ook eens onder de grond, meen ik mij te herinneren. Nu ja, vrienden van ons op de Lofoten legden zelfs nooit hun fiets vast met een slot. Zelfs de deur van hun huis deden ze nooit op slot. Om maar te zeggen dat de kans dat er iets wordt gestolen niet al te groot is.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Intussen zijn we terug uit de Lyngen Alpen, die we van zuid naar noord doorkruist hebben. Het was toch een belevenis om onze eigen weg te zoeken door rots, heide, bos, sneeuw en water. Het was van onze IJslandreizen geleden dat we dat nog eens dagen achter elkaar gedaan hadden (met uitzondering van onze wintertochten). Paden en markering zijn zo goed als afwezig, en navigatievaardigheden zijn dus cruciaal. De beschaving is nooit ver weg, toch kwamen we geen enkele andere trekker tegen en slechts op bepaalde dagen een handvol dagwandelaars.

Qua weer kon het iets beter, we hebben de ambities toch wat moeten temperen en ons stapritme aangepast aan de condities. Van onze 14 stapdagen, waren er 6 met zon, de anderen waren vrij mistig en nat. Maar dat hoort er natuurlijk allemaal bij, en dan heb je alvast geen last van muggen. Flexibel zijn qua planning, de juiste routekeuzes maken en het basismateriaal droog houden, zijn dan cruciaal.

Foto’s zijn in dit album te zien. Een uitgebreid verslag op mijn blog zal later volgen.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Prachtige foto’s Debbie! Ben benieuwd naar je verslag.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Een overzichtskaartje van onze route is hier te zien:

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Ik wacht het verslag af wat, afgaand of de foto’s een stevig traject moet zijn geweest.
    Vooral benieuwd achter het verhaal dat er toch plots plastiek zakken worden gedragen in de schoenen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.