HOME FORUM Wandelgebieden Trekking met kinderen in de Pyreneeën rond Lescun

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hallo,

we zijn een gezin met twee kinderen (8 en 10 jaar oud). We willen graag voor het eerst een trekking doen in de Pyreneeën. Ik las dat het gebied rond Lescun wel aan te raden valt?

We hadden een route uitgestippeld: Lescun – cabane d’ansabère – refuge d’arlet – borce – lescun

Maar… ik las op verschillende blogs nare verhalen over cabane d’ansabère (honden die bijten…)

Daarom zocht ik een alternatief (ook dmv tips op deze website):

Lescun – borce – refuge d’ayous – maar dan… ? we willen niet dezelfde weg terug en van ayous naar arlet is beetje ver..

Is er iemand die ons een alternatieve route terug kan aanraden? (op niveau kinderen, dus max 6-7u stappen)

Of is ons eerste idee met cabane d’ansabère toch haalbaar?

en dan nog een vraagje: aan welke temperaturen moeten wij ons ’s nachts en overdag verwachten begin augustus?

alvast bedankt voor de reactie 🙂

groeten,

Lotte, Jan, Arend en Mila

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Lotte,

volgens mij is dat geen realistisch plan tenzij jullie erg ervaren zijn en je weet wat je kinderen aan kunnen. Geen idee wat jullie al ophet palmares hebben staan.

Ik zou ook nooit vertrouwen op onbemande hutten (d’ansabére). Voor hetzelfde geld heb je geen plaats binnen. Ik begrijp dat het geen tententocht is dat jullie willen doen. Verder lijkt mij het traject vanaf d’ansabére (via col de pau) tot d’arlet veel te zwaar voor de kinderen. Dat is nog flink klimmen.

Een test in onze eigen ardennen of vogezen lijkt onontbeerlijk. Misschoien moet je het niet zo groots zien en zou je je kunnen beperken tot een klim naar een hut om dan de volgende dag terug te keren. Vanaf lescun tot borce zou een goede test zijn. Daarna gaat het toch nog flink bergop tot ayous. (rond de 1400 hoogtemeters?) Haalbaar voor een kind?  Van d’ayous kan je terugkeren richting hut bij candanchu. Daar is aansluiting mogelijk op openbaar vervoer.

Mij lijkt een tocht over de gr107  (eerste deel) realistischer  of de gr653 (compostella route) https://www.gr-infos.com/gr653g.htm  Voordeel is dat je in de buurt van het dal blijft met aansluiting op openbaar vervoer

Alternatief zijn de lagere delen (bv gr367) http://www.lesentiercathare.com/

voor alle gr paden toch maar nazien of er geen veel te lange dagetappes tussen zitten

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.