HOME FORUM Wandelgebieden Trekking Kirgizie

Tags: 

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Hallo,

In augustus ga ik met een vriend naar Kirgizie. We hebben slechts 15 dagen ter plaatse en we willen dan ook graag in die korte tijd de mooiste gebieden verkennen. Via de website van CBT ( community based tourism ) zijn verschillende trekkings mogelijk van enkele tot 7 dagen.

Heeft iemand hier ervaring met het land? En zo ja, wat zijn zo de spectaculairste gebieden om door te trekken?  Eventueel zouden we ter plaatse kampeergerief huren indien mogelijk en er zelf op uit trekken.

toon
    Deelnemer
    Aantal berichten: 136

Eerst en vooral. Waw! Stikjaloers. Super land! Super de super mensen!

Heb je deze al gezien?

Ik was er in Juli en Augustus 2011 en wat volgt is gebaseerd op die ervaring. Ondertussen zijn de zaken misschien veranderd.

Reality check. 15 dagen is weinig. Zaken worden niet op één twee drie geregeld. Zeker niet door een onafhankelijke reiziger. Ik probeerde er zelf mijn visum te verlengen. Als het op administraties aankomt, ben ik nogal koppig, maar ik heb moeten plooien. Via een lokaal reisbureau was het op 24u geregeld. Ik was al bijna twee weken zelf aan het proberen… Dus als je het maximum uit je 15 dagen wil halen zorg je -hoe bourgeois dit ook moge overkomen- dat alles van hieruit geregeld is. Het huren van kampeergerief zal je op zeer exotische plaatsen brengen, plaatsen die zonder zwans de moeite waard zijn om te zien, maar er zal weinig tijd overschieten om je gerief te gebruiken.

Als je zelfstandig wil gaan trekken, neem je alles van hieruit mee. Je neemt een busje naar de plaats die je gekozen hebt. Je neemt een peiling op je kompas en je wandelt. (Moest je toch een relatief gedetailleerde kaart vinden, koop hem dubbel! Ik heb er veel geld voor over…) Je zal een mooi stuk natuur gezien hebben, maar slechts een klein stuk van Kyrgyzstan.

Ik denk echt waar dat je beter af bent, meer gezien gaat hebben, meer mensen gaat ontmoeten, meer gaat verstaan van wat de mensen zeggen… als je je 15 dagen in handen geeft van een organisatie. En CBT is inderdaad de moeite waard om te contacteren. Via hun afdeling in Koshkor kwam ik in contact Beka, mijn gids/paardenman voor mijn trekking. Ze zullen je zeker verder kunnen helpen. En ze kunnen je een programma samenstellen waarin er plaats is voor een paar dagen trekking.

Waar naartoe? Zal je zelf moeten uitmaken. Wat ik al snel besefte toen ik uiteindelijk Kyrgyzstan verliet, en wat ik weer maar al te goed besef nu ik dit typ, is dat ook ik me heb laten vangen door die drang om als zelfstandig reiziger over te komen. En daardoor te weinig gebruik heb gemaakt van de mogelijkheden die er zijn en daardoor te weinig heb gezien van het land. Ik deed een kortere trekking in de buurt van Bishkek, ik rafte wat en ik deed een schitterende trekking van 21 dagen met Beka en twee paarden van het Song Kul tot in Karakol, maar ik heb nog steeds spijt dat ik niet dichter geraakte bij de bergen op de grens in het Zuiden, en dan zeker naar het Westen van het land toe. De grens met Tajikistan… Ze gaan over de 7000m. Buiten de Himalaya ga je niet hoger vinden…

Moest ik nu opnieuw gaan, voor 15 dagen, tastte ik diep in mijn portefeuille en huurde ik een gids en een auto. Gegarandeerd avontuur! En veel vriendschappen…

Wieland
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Hallo KimT,

Ik was vorige zomer in Kirgizië, heb er een stuk over geschreven in De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20150224_01546715
    Een echte bergtrekking heb ik er niet gemaakt, maar heb wel twee goede contacten te geef:

Paardentreks in Song Kol: Aidai Osmonalieva (aidai2602@gmail.com), spreekt Engels. Was vroeger bij CBT, nu eigen bedrijfje.
    Hotel en trips in Karakol en Noord- en Oost-Kirgizië, trekkings in het Tien Shangebergte: Taalai Janybekov (teskey@mail.ru), spreekt Engels, enorm behulpzaam, kent iedereen in Issyk Kulregio. Je vindt Teskey Guesthouse en Taalai ook op FB.

Succes!

Wieland

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Ola Kim T

Kijk ook eens bij Asia Trekking Biskehk*

ze hebben een mooie trekking van 10 dagen voor 1250 dollar de man/vrouw…
    Ten zuiden van het grote issikul meer is het prachtig trekken…
    ik heb in dezelfde streek rondgezworven met een bus met 17 man ( is veel te veel… maar ja, iedereen wilde mee van hier…) veel avontuur, veel onverwachts, maar een ongelooflijk mooi land en veel paarden…
    Gaan, gewoon gaan, maar zoals hierboven al gezegd, als je alles zelf wil regelen zal je veel meer ttijd nodig hebben, ze kennen daar wat van’administratie’

Good luck

Ignacio

Ik sliep in dat hotel en was er zeer tevreden. zij kunnen alles regelen want ze hebben een eigen trekking en klim organisatie

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Ik ben (nog) nooit in Kirgizie geraakt, maar dit lijkt me wel een hele hoop nuttige info:

Mountaineering regions of Kyrgyzstan new release 2015 (Vladimir Komissarov)

“This guidebook gives brief description and outline of well explored as well as undeveloped and
    prospective regions (characteristics of the region, location, season, climate, history of exploring and development, camps, access, climbing opportunities, rescue works, connectivity and formalities). The book also gives recommendations on logistics and supply of alpine expeditions and solution of necessary formalities.”

KimT
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

Wow, dank aan allen!

Handige informatie. Ik wist dat ik het hier moest vragen 😉

Omdat 15 dagen relatief kort is was het plan sowieso om direct naar Karakol door te reizen en van daaruit trekkings te plannen. Omdat we in die korte tijd natuurlijk wat hoogtepunten willen zien en beleven is het handig op voorhand al wat gebieden te selecteren die uit eerste hand aangeraden worden.

Het was eigenlijk een plotse beslissing. Maar mijn reisgezel zal volgend jaar wonen en werken in Almaty, Kazachstan. Dat is vlakbij de grens dus ik vermoed dat ik er wel nog eens zal heen reizen, met de prijzen van Pegasus moet je het daar ook al niet voor laten 🙂

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.