HOME FORUM Wandelgebieden Transardennaise (GTA) – a rant

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 18

Beste HA’ers

Ik las de beschrijving van de Transardennaise op trekking.be en was zeer enthousiast. En inderdaad, de route is prachtig en het verblijf praktisch. Ik heb ook de stops genomen die de man op Trekking aanbeveelt. ’t Is te zeggen, tot ik moest stoppen wegens een zware verkoudheid, opgelopen tijdens een regenachtige nacht in het tentenkamp van de MESA (http://www.mil.be/nl/artikel/mesa-een-wandeltocht-doorheen-de-geschiedenis), waar ik mezelf had bijgelegd om niet op de (betalende) camping te moeten gaan liggen.

Een mooie tocht door de Ardennen, goed bereikbaar (een uur of 3 reizen vanuit Leuven). Alleen jammer dat je om 6u30 nergens koffie kan krijgen ūüôā

MAAR

De route is niet zo geweldig bewegwijzerd: vaak zijn de spaarzame markeringen overgroeid met takken of struiken. Vooral in dorpen en steden is het erg moeilijk om de weg te volgen (Iets wat me tijdens de 1500 km van Le puy naar Santiago nooit overkomen is). De eerste dag ben ik zo een aantal afslagen misgelopen en heb ik ongeveer 25 ipv 21 km gewandeld. Vanuit La roche en ardenne mankeert boven op de berg aan het eerste kleine kruispunt de afslagmarkering waardoor ik die gemist heb en uiteindelijk in Hives uitkwam.

De bijhorende gids (ter waarde van 20 euro) trekt ook al op niet veel.¬† Het is een slechte vertaling uit het Frans van een tekst die duidelijk 30 jaar geleden geschreven is. Wat vroeger asfaltbanen waren zijn nu veldwegen met keien bezaaid en omgekeerd. Soms laat de vertaling het afweten: ga nu links over “de openbare weg”, een letterlijke vertaling van “la voie public”, gezien het ging om een niet zichtbaar pad over een grasvlakte. Door mijn wantrouwen in de gids ben ik daarna nog een paar keer misgelopen.

In combinatie met de magere bewegwijzering is het echt moeilijk navigeren. Het wordt beter vanaf het moment dat de GTA samenvalt met een Eifel- Frankrijk route (aangeduid met de tilde: ~), maar ik wil het ook niet overroepen.

Kortom, wandelen over de transardennaise doe je volgens mij best met de nodige voorbereiding op de kaart. Koop de gids niet als je je info elders kan verkrijgen. De gids (en heel de route volgens mij) is enkel geldklopperij van hij die hem uitzette: √©√©n keer begint een wandeling met de woorden “verlaat nu MIJN HOTEL en ga rechtsaf”. Je bent beter af met een paar goeie kaarten.

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Heb je toevallig de offici√ęle kaart gebruikt? Ik twijfel om hem te bestellen op hun site; blij van deze ervaring te lezen.

Pat
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

@Johan

welke uitgave is jouw gids van de Tranardennaise ?

Bij GR-paden verkoopt men de gids van 2014. Die zou toch ok moeten zijn ?

JohanP
    Deelnemer

Ik heb dus de gids van 2014.

Ik citeer p.64

Bij het binnenkomen van Erneuville, voor je het eerste huis bereikt, volg je de openbare weg links, die 250m verder uitmondt op de weg Beaulieu-Erneuville.

Bleek dus dat het om een publieke weg ging, niet te missen, want er is helemaal geen openbare weg :-). Probleem was dat er 250m verder dan de weg Beaulieu-Erneuville een pijl naar rechts stond, die weer naar zo’n grasveld wees. Ik daarin getrokken om dan te merken dat ik gewoon een weiland was ingelopen. Kortom, de gids lijkt mij onbetrouwbaar.

Kan je wel zeggen dat zoiets aan mij ligt, maar als is de GTA vergelijk met de GR dan weet ik het wel: de GR is veel professioneler en moderner, zeker wat de boeken betreft. Bij de GTA moet ik vaak interpreteren of ik nu al op dees of geen kruispunt ben aanbeland.

Het is echt mijn overtuiging dat de gids 30 jaar geleden geschreven is en sindsdien niet meer ge√ľpdatet is. Behalve de advertenties misschien…

Pat
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

ūüôā

da’s duidelijk.

‘k zal gewoon de kaart aanschaffen. Hopelijk is die beter

Iemand ervaring met deze kaart  ?

Luc
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

Als auteur van het wandelverslag over de Tranardennaise op Trekkings.be reageer ik graag op je opmerkingen over die route. Jammer dat je eigen tocht niet vlot verliep.
    De bewegwijzering van de Transardenna&ise wordt om de paar jaren vernieuwd. Uit ervaring weet ik dat het bij het begin van een bewegwijzerde wandeltocht altijd even wennen is aan het systeem en de eigenheid van de markeringswijze en de frequentie van de markering, waardoor je met name de eerste kilometers al eens verkeerd loopt. Op het punt boven La Roche waar je een eerste maal verkeerd liep (in de buurt van die hoogspanningsmast neem ik aan), ben ik onlangs nog geweest. Ik zag daar geen probleem. Het zou kunnen dat de groenbegroeiing het teken daar wat had verstopt.
    De gids trekt op niet veel schrijf je, ik ben het daar gedeeltelijk niet mee eens. Hij werd destijds (idd een jaar of 30 geleden) geschreven door een wandelaarster / professor Waals cultureel patrimonium. Zelf kom ik graag een en ander te weten over de dorpen en de streekeigenheid waar ik doortrek, en vindt het dus prima om kwalitatieve achtergrondinfo te kunnen lezen. De vertaling gebeurde door twee professionele Vlaamse vertalers die ook de route hiervoor hebben nagelopen. Waar het inderdaad wat mangelt is dat de tekst idd niet zo hedendaags meer is qua stijl en voldoende updates. Dat geldt ook voor het tracé van de Transardennaise zelf overigens.
    Er zijn verbeteringen mogelijk aan de route, waarvan het tracé sinds het begin amper gewijzigd werd. In dit verband wil ik ook aanstippen dat tussen Sprimont en Lavacherie vandaag een veel beter traject beschiktbaar is dan de asfaltweg via Aviscourt. Ik ga dat kortelings in het verslag invoegen en ik dacht dat dat op de routekaart van de Transardennaise ook is ingetekend, in de gids staat die als variante vermeld maar het tracé is veel mooier, heb het onlangs gewandeld. Nog wat de gids betreft zou het beter zijn dat met de hedendaagse beschikbaarheid van kaartmateriaal (en ik refereer hier specifiek naar de almaar beter wordende mogelijkheden via Open Street Map) betere kaarten  zouden worden opgenomen ipv de eenvoudige schetskaarten, daardoor zou je minder sterk afhankelijk worden van routebeschrijving en markeringen.
    Nu wat het einde van etappe 1 betreft, die leidt je inderdaad naar de B & B van de route-initiator. Je hoeft daar niet te overnachten, je kan ter plaatse ook gewoon op camping Wachirock terecht. Je hoeft zelfs de etappe-indeling die in de gids wordt voorgesteld niet te volgen. Zelf ben ik wel in zijn B & B gaan overnachten. Oorspronkelijk was ik van plan om naar¬†camping Wachirock te gaan¬†maar op het einde van een druiligere eerste dag kwam plots het idee om gewoon bij hem te gaan aanbellen voor overnachting, ook uit curieusiteit om de man achter die route te kennen. Wat me vaak stoort aan een B & B is dat je als solotrekker vaak het dubbele betaalt dan een koppel als je het omrekent p/p, op 5 of 10 ‚ā¨ na. Bij hem is dat niet zo, ook ondanks het feit dat je er maar √©√©n nacht verblijft en dat kan ik zeer appreci√ęren. Prijs ‚Äď kwaliteit is correct, ik had daar eigenlijk niks op aan te merken. Dat in het verslag zijn B & B misschien wat extra in de aandacht is gezet, ja het zij zo, ik vond mijn geld goed besteed en uiteindelijk kan ik dankzij zijn initiatief toch een toffe tocht maken van een week.
    De eigenaar is inderdaad een man die commercieel is ingesteld en die aan zijn Transardennaise geld wil verdienen. Maar waarom niet? Er zijn toch ook veel organisatoren die reizen in en naar het buitenland aanbieden, waarom zou een Belgische touroperator met Belgische bestemming dan niet kunnen.? Er is daar ook een markt voor. Niet iedereen wil een hele dag met de rugzak op stap en slapen op campings of in het wild, anderen hebben graag gesneden brood en alles makkelijk georganiseerd en gereserveerd. Belangrijk in dit verband vind ik ook dat je bij de Transardennaise de keuze hebt om al of niet op bepaalde diensten van hem beroep te doen of om er helemaal geen euro aan uit te geven. Er bestaan in de Ardennen ook routes waarvan je het routeverloop pas ter beschikking krijgt nadat je een forfait-package hebt geboekt. Bij de Transardennaise is dat niet zo en ben je dus helemaal niet gebonden.
    Wat de gidsen en kaarten betreft kan ik je ook zeggen dat hij daar amper iets aan heeft verdiend, die werden tot 2014 immers door derden geschreven en extern uitgegeven. ¬†Als je een gids of kaart bij hem koopt, dan wint hij er aan wat anders een boekenwinkel er zou aan winnen, dus waarom zou je dat dan niet via hem bestellen? Maar het is dus perfect mogelijk om hem geen euro te gunnen en ‘zijn geldklopperij’ (zoals je dat stelt) te vermijden en toch een hele week gebruik te maken van zijn bewegwijzering en routebeschrijvingen.
    Je hoeft ook niet de Transardennaise te wandelen. Er bestaat een perfect alternatief, GR 14, die zelfs minder over verharding loopt. Waarom er veel meer voor de Transardennaise wordt gekozen dan GR 14 heeft denk ik vooral veel te maken met de sterke¬†merknaam. Het klinkt avontuurlijker dan het anonieme ‘GR 14’.

‘Transardennaise’ is overigens een door de eigenaar geregistreerde merknaam, voor het wandelverslag heb ik de toestemming gevraagd en gekregen om hem te gebruiken. Hier en daar heb ik wel wat meer aandacht besteed aan de diensten die hij aanbied dan ik oorspronkelijk wou, maar dat is in overleg gebeurt en ik meen dat er goed evenwicht is aan onafhankelijke info enerzijds en anderzijds de vermeldingen en referentie naar de diensten die hij aanbiedt.
    Grtz, Luc, Trekkings.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

En, als fait divers, de GTA werd oorspronkelijk ook, net als een GR, wit-rood gemarkeerd en soms kom je die markeringen nog tegen (ik heb er een paar weken geleden nog een heel aantal gezien). Dus niet verwarren met die van de GR-14. ūüôā

JohanP
    Deelnemer

Dag Luc

Bedankt voor je reactie. Ik kan natuurlijk alleen mijn eigen ervaring meegegeven. Ik respecteer wat je schrijft en waarschijnlijk druk ik mezelf te sterk uit onder invloed van mijn mindere ervaring. Ik denk dat ik er van uit ga dat je een route eigenlijk zou moeten kunnen wandelen op signalisatie alleen. Dat is mijn “eis” voor een goede route ūüôā
    Maar ik ben dan nogal veeleisend natuurlijk :-DNogmaals bedankt

Jef Dr
    Deelnemer
    Aantal berichten: 61

2j geleden M√ľllertal, vorig jaar Lee en Eisleck (in 2 trekkings). ¬†Vorige week Transardennaise. ¬†Om eerlijk te zijn, tegenvaller.

ik had kaartje gekocht, boekje van iemand uit dorp gekregen. ¬†Kaartje is goed, al had ik wel de stafkaarten mee waar ongeveer 90km vd tocht op stond. ¬†Da’s toch nog altijd meer detail. ¬†Over routemarkering kan ik kort zijn, die is heel goed. ¬†Af en toe owv het groen idd beetje verborgen. ¬†Enkele keren wat verwarrend (owv ander wandelpad dat je kruist / owv feit dat ze precies geen stickers hebben met pijl naar boven (rechtdoor dus)), maar echt minieme klachten.

De tegenvallers; veel asfalt, veel heel lange stukken rechtdoor (ook in bos), veel brede wegen waar ge met jeep over kunt ipv smalle single tracks.  Ik was teveel verwend de vorige jaren vermoedelijk, want rotsachtige omgeving / pittige klimmetjes-afdalingen zijn er precies niet in deze omgeving.  Enkele mooie dorpjes wel, maar ik prefereer toch mooie natuur.

Die variant langs Orti is idd één vd mooiere stukken Luc!  Bedankt trouwens voor je verslagen, die pak ik ook altijd mee, leuk om lezen tijdens het stappen ter plekke :-).

Het was voor mezelf wel leerrijk in die zin dat ik nu weet dat 4x40km met redelijk zware rugzak teveel is.  Iets overbelast aan enkel, is nu wat dik :-(.  Volgende keer dus minder ambitieus!

Maar wat wordt die volgende keer?  Heb nog wel wat verlof staan.

Ik kan altijd wel een GR-route pakken maar heeft iemand nog goede suggestie voor een tocht van 2-4d stappen, rond de 30km per dag?  In onze Ardennen of heel dicht bij de grens, liefst veel hm en single tracks en veel onverhard uiteraard.

Denk voorlopig aan GR14 Malmedy-La Roche, dan heb ik quasi gans de GR14 gevolgd.  Dat stuk is wel niet lang.  En aan de Gaume (maar nog niet opgezocht of daar LA-pad is met veel onverhard).

grtz

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.