HOME FORUM Materiaal en techniek Trango s evo schoenen probleem

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

De kwaliteit van C/D’s zijn – naar mijn ervaring – gemiddeld hoger dan van B/C’s. Je ziet dat niet altijd op zicht maar vaak worden er iets duurzamere materialen gebruikt (zo bestaan er diverse Vibramzolen). Ze zijn dan ook bedoeld voor alpinisme. Maar het is nooit een garantie. Zo heeft Ivo al meermaals zijn D-schoenen moeten laten herstikken omdat de naden los gingen en is er al eens een nieuwe zool opgelegd. Bij intensief gebruik ziet elke schoen af.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Trango S Evo schoenen zijn speciaal. Ik heb er al op deze site over geschreven en ik vermeld ze ook steeds in mijn verslagen. Ik ben een grote fan van de contactuele eigenschappen van de zool op natte rotsen, maar ze zijn duur gezien de zool sneller slijt dan andere Vibram zolen. Veel professionele gidsen lopen op deze schoenen. Ik heb dit jaar nog een Spaanse gids gezien die ze in de Pyreneeën droeg. In de Alpen heb ik ooit een gids aangesproken met dezelfde schoenen. Hij gebruikte ze gedurende één seizoen, zijnde van mei tot oktober. Daarna waren ze versleten.

Ikzelf gebruikte ze gedurende mijn twee Pyreneeën tochten (HRP) in combinatie met The North Face Hedgehogs. De Trango’s worden enkel gebruikt als het regent of in pure rotszones. Als je eenmaal op de Vibram Mulaz zolen gelopen hebt (op natte rotsen), dan wil je ze niet meer missen. Fundamenteel zijn het Via Ferrata schoenen.

Ikzelf bezit 4 categorieën schoenen: A, A/B, C en D en dan nog de Corandon 1949 voor waterrijke gebieden zoals Scandinavië (dus feitelijk 5, maar de laatste heeft geen officiële quotering.) De meeste A/B en B schoenen zijn een compromis van verschillende kwaliteiten. Bij de Trango is men voluit gegaan voor de klim- en dus contactuele eigenschappen van het rubber. Dit heeft nadelen op het vlak van de duurzaamheid. je moet ze dus selectief gebruiken, wanneer ze echt nodig zijn. Dan kan je er veel plezier aan beleven. Zowel Lowa (Laurin GTX Mid) als Scarpa (Rebel GTX) hebben vergelijkbare schoenen met de Vibram Mulaz zool.

2 berichten aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.