HOME FORUM Materiaal en techniek Trango s evo schoenen probleem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 37

Dag allen,

vorig jaar kocht ik de trango s evo schoenen van la sportiva. Ik ben net terug van mijntweede 14daagse trektocht in de pyreneeen ermee en de toppen zijn gewoon compleet kapot zoals je hier kunt zien: http://imgur.com/6ZhOjev

dat lijkt mij toch niet normaal voor een c schoen die wel wat te verduren moet kunnen krijgen toch? Kan toch niet dat deze schoenen na 28 dagen gebruik oor de vuilbak zijn? Ik betaalde er vorig jaar 290 euro voor bij de berghut…

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is inderdaad niet normaal en mijn inziens een fabricagefout. Ik ken enkele mensen die deze schoenen dragen en die zijn heel tevreden. Ik zou dus naar de Berghut terugkeren (met je aankoopbewijs) en de garantie inroepen.

Groetjes,

Debbie

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Ik weet het niet zo goed.
    De stootrand is ook niet meer dan een dun laagje rubber over een andere ondergrond heen gelegd.
    De fabrikant zal voor zz wel weten of er constructiefouten in zitten.
    Is het rubber verlijmd met de ondergrond?
    En als dat zo is, is dat goed gedaan?
    Verder zou ik mij ook wel kunnen voorstellen dat dit gewoon schade door gebruik is.
    Veel zou te maken kunnen hebben met de voetzetting. Je staat er niet bij stil omdat dat een heel automatische beweging is geworden.
    Als je meer dan gemiddeld met de punt van de schoen, al is het maar voor even, de rotsblok raakt waar je overheen moet stappen,
    je sleept de voet bij momenten met de punt over obstakels bijhet naar voor brengen van de voet of je hebt twee tochten gelopen door ruig terrein, het kan een verschil maken.
    Zo had ik stelselmatig meer schade langs de binnenkant van mijn linker bergschoen omdat bij het naar voor brengen van de rechter voet hij meer dan gemiddeld even de linker schoen raakte

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Bedankt voor je reactie ivo. Wat bedoel je juist met of het rubber verlijmt is met de ondergrond? Er is een duidelijk onderscheid te zien tussen zool en rubber. Voor ik deze schoenen kocht had ik lowa renegades. Zijn zeker 5 tochten meegegaan, over rots steen en sneeuw, zonder dat na een kort zo een drastische verschijnselen boven kwamen..

Gr!

ivovm
    Sleutelbeheerder

Wat ik bedoel is dat als de fabrikant de vibram rubber op de verstevigde punt heeft gelijmd en die verlijming is niet goed gebeurd, heb je misschien iets van verhaal omdat dan de vibram begint te “flapperen” en daardoor nog sneller beschadigd geraakt door de rafelige rand.
    Ik ken de schoenen niet.
    Misschien ligt die vibram rubber los over de tip van de schoen, dan zijn losse randjes normaal.
    Zo op het zicht is die rubbere laag erg dun (dan is dan het nadeel bij alle lichtgewicht schoenen). Het lagere gewicht moet ergens worden gehaald. Het lijkt allemaal niet veel dikker dan bij gewone trailrunners en bv nt vergelijkbaar met de rubber stootrand van bv een hanwag yukon.
    Die laatste zal (op gevoel) minstens drie keer zo dik zijn.
    Jouw tenen zijn nog niet zichtbaar. Die schoenen zijn nog perfect te gebruiken.
    Esthetisch is het een ander verhaal.
    Fabrikanten maken schoenen die ook mooi ogen met attributen die hen wat stoerder maken.(“degelijker”doen ogen)
    Misschien is die rubber rand ook zo bedoeld zonder dat hij een functioneel doel heeft om ze steviger te maken.
    Het zijn maar wat gedachten die bij mij opkwamen bij het lezen van je verhaal.

Luuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 83

Ik heb zelf deze schoenen en heb zeker niet dezelfde problemen. De schoenen al een aantal tochten aangehad, en die slijtage die jij hebt, is bij mij niet aanwezig. Lijkt mij een constructiefout. Overigens vind ik wel dat jouw schoenen vrij strak zitten bij de neus? Het “gescheurde lipje” van je veter, is bij mij ook nog niet voorgekomen. Je hebt wel veel betaald voor deze schoen zeg! Aan die laatste info heb je overigens helemaal niks meer, maar de slijtage van jouw schoen is wel extreem….

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Ik zou contact opnemen met La sportiva. Je kan simpelweg een mailtje sturen met je verhaal en de afbeelding.
    9/10 zeggen ze ermee naar de winkel van verkoop te gaan en dan kan je ze daar gewoon zonder problemen binnenbrengen.

Als de berghut dichtbij is kan je ook gewoon rechtstreeks daarheen gaan.

Vermits bij mij het vaak online gekocht is mail ik de fabrikant altijd eerst. Helpt me om enige kosten die de online winkel aan terugsturen wilt hangen terug te krijgen of te vermijden :-).
    Kan je ook een 2de trip naar de winkel helpen vermijden als ze daar zeggen dat het slijtage is. Al lijkt me dat sterk bij een winkel zoals berghut dat ze je niet zouden helpen.
    Ze moeten sowieso wel via de fabrikant gaan.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Mathieu,

ik heb nu ook eens naar dat fotootje van je schoenen gekeken…
    dat is echt niet normaal…
    ik kan me alleen maar aansluiten bij wat bovenstaande schrijven je al hebben aangeraden…
    ik zou dat fotootje eerst naar de Berghut sturen, nadat ik eens heb gebeld.. (dat is de korste weg… in zo een bedrijf vergaat je mail en foto allicht in het niets… maar niet in ‘De Berghut’ die toch een respectabele reputatie heeft….

Laat ons eens weten hoe dit verhaal verder loopt…

Er kan natuurlijk ook iets fout zijn aan je staptechniek, zoals bovenstaand ook al gesuggereerd, maar dan zou je dat al vroeger met andere schoenen ook moeten tegengekomen zijn…
    bekijk je vroegere schoenen eens goed… of hef je nu je voeten minder hoog en sleep je met je toppen/tenen te veel overal tegenaan…
    in elk geval een zeer merkwaardige overmaatse slijtage…
    het ga jullie goed

Ignacio

ivovm
    Sleutelbeheerder

Als je op niveau van de zool kijkt valt vooral op dat,
    in vergelijking met een nieuwe zool, je daar ook veel sleet hebt.
    http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/vic2rak/cabinet/sportiva/238-37126-i03.jpg
    Het zou wel heel toevallig zijn als er op twee plaatsen (rubber rand en zool) slecht materiaal is gebruikt.
    Ik begin te vrezen dat het een combinatie van terrein en loopstijl is.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Hoi,

Sorry voor de late update!
    Ik heb de schoenen terug opgestuurd naar de mensen van de berghut, die op hun beurt foto’s naar de leverancier van La sportiva in belgië gestuurd hebben. Het antwoord van de leverancier was kortzichtig en ongepast: ‘Dit kan niet, ik geloof het niet, deze schoenen zijn langer gebruikt geweest’. Dus: het is onmogelijk dat mijn schoenen ZO verslijten op zo een korte periode. Dit is wel het geval, dus mijn woord tegen het hunne, dus volgens mij zit er een fabrieksfout in het spel. Anyhow, het doet er niet meer toe, repareren doen ze voor 199 euro, en over mijn lijk 🙂

Gelukkig zijn de mensen van de Berghut er met een hart, en ik heb 30% op mijn volgende paar gekregen. Nu zat ik te twijfelen tussen enkele opties:

– Hanwag Alverstone GTX (B/C): Mijn bergkompaan heeft deze gekocht op hetzelfde moment toen ik de trango’s kocht. Is nog geen schrammetje aan. Lijken me goede schoenen.
    – Hanwag Friction GTX (C/D): Dezez zagen er online ook veelbelovend uit.

Mijn twijfelpunt met deze schoenen is namelijk dat ik schoenen wil waar ik in de zomer mee kan gaan rondtrekken in het hooggebergte, alsook enkele 3000-ers / makkelijke 4000-ers mee kan doen (lange stukken ijs of sneeuw zonder bevroren tenen, stijgijzers, stijle sneeuw / ijspassages). Ik wil ook graag schoenen waar ik geen koud in heb bij bvb trektochtenin oktober, of vogezen in de winter ofzo.

Maar ik wil geen overkill schoen voor wat ik er ga mee doen! 🙂

bedankt!
    Mathieu

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat is inderdaad maar een triestige reactie van La Sportiva, en nochtans zo’n groot merk.

De schoen voor alle terreinen bestaat niet echt, zeker niet als je alpinisme én bergwandelen wilt combineren. Voor wat jij ermee wilt doen, kies je best voor een C/D. Voor wintertochten ben ik zelf ook een voorstander van D-schoenen (GTX gaat langer mee en stijvere schoenen bieden ook meer stabiliteit in sneeuwschoenen waarbij je geen voorgevormde voet hebt). Maar voor bergwandeltochten gaat het wat minder comfortabel zijn, tenzij je de schoenen goed kan inlopen en ze écht goed passen.

Ignace Bral
    Deelnemer
    Aantal berichten: 60

Beste Mathieu,

ik wil je graag van een waanbeeld afhelpen…
    schoenen die ‘alles’ kunnen bestaan niet.
    Een bestelwagen is geen vrachtwagen, en een kruiwagen is geen fiets…

ik wil je ten zeerste afraden om te ‘hiken’ op D-schoenen, en gletsjertochten met een B/C en zelfs een C- schoen zijn niet echt je dat alhoewel je natuurlijk wel met een C schoen een minder zware gletsjertocht aankan… maar dan komt weer het feit van isolatie/warmte op de proppen… en ik kan u verzekeren een berg vraagt niet of je ‘goei schoenekes’ aanhebt…
    Als het vriest ( en hopelijk doet het dat op een gletsjertocht) hebben je voeten veel sneller koud in een C-Schoen…
    Dus, als je voeten niet meer groeien… (maar met de ouderdom vergroten ze nog door uitzakken) kan je zeker best twee paar schoenen aanschaffen…
    Ga ervoor

Ignacio

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Ik heb de schoenen terug opgestuurd naar de mensen van de berghut, die op hun beurt foto’s naar de leverancier van La sportiva in belgië gestuurd hebben.

Het is vaak beter om rechtstreeks contact op te nemen met de fabricant in de plaats van met de verdeler in het land waar je je bevindt. Stuur je klacht eens rechtstreeks naar La Sportiva in Italië. Het is het proberen waard.

La Sportiva S.p.A.
    Via Ischia 2
    Ziano di Fiemme (TN) – ITALY
    Cap. 38030

Tel: + 39 0462/57080
    Fax: +39 0462/570810
    e-mail: lasportiva@lasportiva.com

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Zou ik ook doen (en hopen dat je reactie krijgt).

Ik vind het wel een vreemde reactie: enerzijds zegt de leverancier dat zo’n slijtage niet kan en dat de schoenen al veel langer gebruikt moeten zijn, maar je aankoopbewijs toont net aan dat dat niet kan. Dat is voor mij niet woord tegen woord want je hebt net iets op papier. En mijn reactie zou zijn dat als ik zo een foto zou te zien krijgen, dat ik de schoenen live wil zien want een foto zegt iets, maar ook niet alles.

Mathieu Serruys
    Deelnemer

Ja klopt, woubeir. Maar als ik dat ticketje toon weet hij natuurlijk niet of ik er 28 dagen mee gestapt heb, of een heel jaar lang elke dag 20 km hé…

Maar inderdaad, ik ga La sportiva nog eens rechtstreeks contacteren!

Debbie: Is er zoiets als een schoen op het verkeerde terrein gebruiken, in de zin van: kan het dat C schoenen op 14 dagen (er was eigenlijk juist een heel klein kapje in het rubber toen ik deze zomer vertrok, maar ik heb dat laten lijmen door een professioneel schoenmaker) van in orde naar kompleet kapot kunnen gaan, door verkeerd gebruik? we hebben heel wat droge en scherpe steen gezien in de pyreneeen dit jaar, kan dat door zoiets zijn, dat ik daar beter een b/c voor koop omdat die minder rap verslijten op rots en steen? of zouden C/D schoenen net de robuustste moeten zijn en daar ook allemaal goed tegenkunnen?

bedankt allen voor de reacties!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.