HOME FORUM Tussen pot en pint tourlanglauf uitrusting

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1003

Ik geef maar mee dat nu het moment lijkt te zijn om centen te sparen als

je plannen hebt om een uitrusting te kopen.

De voorbije dagen de visakaart boven gehaald om na drie jaar huren een eigen

uitrusting aan te schaffen.

Als basis volgende ski aangeschaft en gisteren geleverd

http://www.sport-conrad.com/en/cross-country/skis/backcountry-skis/eon-62.html

Jelle
    Bijdrager
    Aantal berichten: 38

Scherpe prijs!! Erg leuke ski’s, sturen verrassend goed in diepere sneeuw.

LFone
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Ook al een keuze gemaakt voor bindingen en schoenen?

Dit weekend ga ik een set tweedehands Fischer Mountain Crown E99 ski’s ophalen met SNS backcountry bindingen. Weet nog niet of ik de bindingen wil/kan(?) vervangen en moet dan nog een keuze voor de schoenen gaan maken.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Joery was ronduit negatief over zijn salomon ski-schoenen (sns binding). Zelf ook geen al te goede ervaringen mee.

Bij het bestellen van de ski’s had ik volgende manuele binding laten monteren. Bij onze laatste wintertocht was ik een duitser tegengekomen met lundhags husky 75 schoenen met een losse vilten binnenschoen. Leek een mooi systeem maar ik zou mijn schoenen op maat moeten laten maken. Uiteindelijk een skarvet BC van Alfa gekocht in de uitverkoop. Had graag een crispi svartisen 75 gekocht maar die vond ik niet in mijn maat. Een overzicht van enkele backcountry skischoenen:

http://www.utemagasinet.no/Utstyr/Sko-deg

LFone
    Bijdrager

Die Lundhags hadden niet misstaan bij de belegering van Stalingrad. 😉

Ik heb alleen ervaring met 75 mm bindingen en dat was altijd wel een simpel en degelijk systeem. Het zou zonde zijn om nu schoenen te kopen bij een binding die wellicht tegen gaat vallen. Dit artikel van Andrew Skurka is ook interressant (wellicht al een keer gelezen).

Deze Alpina BC 1575 zien er wel goed en betaalbaar uit. Zie dat het een Nederlandse winkel is dus binnenkort maar eens gaan passen.

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Ik heb met nnn en sns bindingen gelopen en heb er geen verschil in ervaren, beide prima. Vroeger ook erg veel gelopen met 75mm bindingen/schoenen (wel gewone langlauf, geen bc): ook prima bindingen. Wel vervelend dat de gaatjes altijd dicht gingen met ijs/sneeuw. Dit is lang geleden weet niet of deze bindingen veranderd zijn en dat je dit soort problemen nu niet meer hebt?

Ik heb me vooral laten leiden door de pasvorm en comfort van de schoen. Ik heb met Fischer schoenen gelopen en die zaten niet goed aan mijn voet. Later Salomons gekocht waarmee ik erg tevreden ben: geen iritaties/warm en wat ook een criterium was: er is goed mee te lopen zonder de ski’s. Wel vochtige voeten aan het einde van een dag (wij overnachten bij een vuurtje waar te drogen valt…) Maar of dat laatste beter is bij andere schoenen..?

We hebben trouwens nog een set nnn binding liggen dus mocht je die willen. (ook nog Fischer schoenen dus 🙂 )

LFone
    Bijdrager

Gisteren tweedehands Fischer E99 skiset opgehaald. Aan de kleuren te zien is het een ouder model maar voor 35 euro mag ik niet klagen. (inclusief SNS BC bindingen en Colltex stijgvellen).

@Fred/Charissa: die NNN bindingen zou ik wel willen overnemen. Welk merk/type is het precies? Salomon is gestopt met SNS BC. Online vind ik nog wel Salomon schoenen maar niet in mijn maat. Die Fischer schoenen zullen voor mij te klein zijn ben ik bang.

WidW
    Bijdrager
    Aantal berichten: 57

Wisten niet dat Salomon met de hele BC lijn gestopt is. Hopelijk functioneren onze schoenen nog lang dan 😉

De bindingen zijn van Fischer (NNN), type weet ik niet.

De schoenen zijn maat 43.

LFone
    Bijdrager

Ondertussen hebben we na lang zoeken onze tourlanglauf uitrusting compleet. Veel dingen in de uitverkoop of tweedehands kunnen vinden (al vallen de uiteindelijke kosten toch nog tegen…):

Set 1 (J-I)
    Fischer E99 Mountain Crown
    Rottefella NNN BC Manual bindingen
    Fischer BCX 6 schoenen
    Black Diamond Vapor Carbon 1 skistokken
    Coll-Tex 38 mm stijgvellen

Set 2 (Rosa)
    Rossignol BC 70
    Salomon BC bindingen
    Salomon X-ADV 6 schoenen
    Fizan Compact stokken
    Black Diamond Kicker Skins 50 mm stijgvellen

Na eindeloze discussies te hebben gelezen over bindingen uiteindelijk toch niet gekozen voor 75 mm bindingen. Gevoelsmatig is 75 mm toch wat lomper/zwaarder dan systeembindingen. En door nu systeembindingen te nemen kom ik er vanzelf wel achter of dat bevalt.

Als iemand nog op zoek zou zijn naar degelijke leren 75 mm schoenen dan is het de moeite waard om te zoeken naar Alico Army schoenen. Deze had ik nieuw voor 45 euro thuisbezorgd en leken me een hele nette en degelijke schoen. Maar uiteindelijk toch geretourneerd voor een wat modernere schoen.

Bananeman
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Vroeger meer dan 10 jaar gelanglaufd en met gewone langlauflatten bergpassen overgestoken.

Duits gastgezin verklaarde ons gek.

Wat is het verschil met touringski’s? Beide vellen, enkel hiel los?

Kan ik ergens info vinden voor ski techniek? Nieuwsgierigheid is weeral gewekt..

ivovm
    Sleutelbeheerder

Tom,

over de verschillen tussen de ski’s en de schoenen, lees het volgende uitstekend artikel

https://forum.hikingadvisor.be/2016/01/31/toerlanglaufen/

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Jan-Ivo & Rosa, zoals Ivo al aanhaalde moet je erg oppassen met de Salomon XADV schoenen. Ik heb al op elke tocht een nieuw paar moeten meenemen en telkens scheuren de schoenen weer open langs de zijkant op de wreef, soms al na 2 dagen. De isolatie binnen in de schoen wordt dan helemaal nat en kan deels gaan bevriezen met alle gevolgen vandien. Veel duct tape meenemen en op voorhand verstevigen met seamgrip is de boodschap, alsook vapor barrier sokken gebruiken om het vocht niet tot op je blote voeten te laten doordringen. Salomon heeft aantal jaren wel verbetering aangebracht in de schoenen, maar helaas bleek dat nog steeds niet voldoende. Ik gebruik nu geen Salomon meer.

ivovm
    Sleutelbeheerder

Ik zie dat er momenteel nog een paar fischer E99 ski’s in de aanbieding staan

https://www.telemark-pyrenees.com/product-categories/nordic-touring-skis

Voor wat mijn gedachte waard is: het is een ski zonder schubben en ik zou stijgvellen kopen die over de volledige lengte gaan    https://www.telemark-pyrenees.com/colltex-classic-mix-skins

en niet (enkel) hun verkorte versie  https://www.telemark-pyrenees.com/fischer-easy-skins

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.