HOME FORUM Wandelgebieden tourlanglauf trekking Sarek 2015

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Dacht ik stuur een mail naar Joery maar voor het algemeen belang
    kan die vraag beter hier worden gesteld.
    Heb het in mijn hoofd gestoken, na de posting van Jef DR dat ik misschien nog eens een nieuwe poging moet ondernemen om vanaf Ritsem met ski’s door de centrale vallei te trekken.
    Helaas ligt de uurrooster voor de komende maanden alweer vast.
    Mijn vraag: tot wanneer is het nog mogelijk om een dergelijke tocht te ondernemen.
    Misschien kan ik nog weg begin april als collega’s willen ruilen maar mogelijk kan ik pas vanaf midden april verlof nemen.
    Is dat nog haalbaar.
    Consequenties?
    De meeste ondernemingen zie ik midden maart al vertrekken.
    Terwijl qua gevonden verslagen april al erg dunnetjes is geworden.
    Vandaar de twijfel.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

April is zeker nog haalbaar! Wij trokken 3 jaar geleden rond 8-12 april nog door Rappadalen zonder problemen, alles perfect dicht bevroren uitgez. wat open stukken waar de versnellingen liggen in de zomer.

Ik weet dat de oversteek aan bvb. Aktse over het meer langs de Kungsleden oversteekbaar is tot begin mei. Saltoluokta STF  is open tot 25/04, dat betekent dat er nog altijd over het meer geskied wordt.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Tot half april kan je nog perfect gaan. Tweede helft van april denk ik dat je meer en meer met lentecondities moet rekening houden, zeker op de lagere delen (sneeuw die harder en ijziger wordt door herhaaldelijk bevriezen ’s nachts en dooien overdag en eventueel door soms regen). Een ander feit om mee rekening te houden is dat het een heel zachte winter is in Lapland, met in sommige gebieden al meteen snel veel sneeuw vorig najaar wat maakt dat zich op veel plaatsen nooit dik ijs heeft kunnen vormen (of dit voor Sarek ook sterk het geval is weet ik niet). In de lente maakt dit dat het ijs op meren en rivieren instabieler is en sneller zou kunnen open breken.

De klimatologische curve van de gemiddelde maximum temperatuur stijgt boven 0°c uit vanaf ongeveer:
    – 1 april voor Kvikkjokk (320m)
    – 10 april voor Ritsem (520m)
    – 30 april voor Tarfala (1150m).

Ongeveer 1 à 2 weken later zie je voor elk station de curve van de gemiddelde sneeuwdikte een snelle daling inzetten (lentecondities) en dat is zowat de datum dat het stilaan op zijn eind komt om te gaan tourlanglaufen.

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Ivo, ik vermoed dat je toerlanglauf bedoelt. Om verwarring te vermijden, gelieve die term gebruiken, en niet toerski (materiaal en terrein is ietwat anders). 🙂

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Deze zomer heb ik relatief lang een babbel kunnen slaan met iemand die tijdens de zomer is opgegroeid rond het Sitojaure meer (één van de zonen van het oudere koppel dat nu tijdens de zomer in Rinim verblijft). Hij wist me te vertellen dat zelfs de eerste helft van mei nog een goede maand is voor tourlanglaufen, doch met dien verstande dat de sneeuwkwaliteit na de middag dan wel vaak slecht wordt als gevolg van dooi: dus vroeg starten en vroeg kamp maken, was zijn advies. Hier en daar al grasperkjes om te kamperen. Ook veel daglicht en aangename(re) temperaturen.

Zelf vond hij begin mei een uitstekend tijdstip, alle afwegingen in acht genomen.
    Ikzelf kan ter zake moeilijk een oordeel vellen, maar hij kan wel eens gelijk hebben zolang er niet te veel technisch skiwerk bij komt kijken (… en met een beetje geluk qua klimaat).

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Tot mijn eigen schaamte was ik gewoon vergeten op deze site te kijken
    voor de juiste info.
    https://forum.hikingadvisor.be/2013/11/09/bestemmingen-voor-ervaren-winterhikers/
    smhi laat op hun kaarten de sneeuw inderdaad snel doen terugtrekken
    later op het seizoen als ik er de data’s van vorige jaren op nasla.
    Bedankt voor jullie gedachten.
    Het heeft mij geholpen om, met wat goede wil van de collega’s, mijn reis vast te leggen
    tussen 1 en 15 april.
    Zou hou ik 10 effectieve tourlanglauf dagen over.
    (Debby, ik zal de titel eens aanpassen. Vertelt veel over mijn ‘leekgehalte’ in deze materie)
    Straffe toeren ga ik niet uithalen omdat ik alleen ga en het toch wat veilig
    wil houden.
    Niettemin blijven tips altijd welkom.
    Steve,
    nog iets te melden over de doorsteek tussen Sitojaure en Rapadalen?
    Ik probeer de volgende hut thuis te brengen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.