HOME FORUM Wandelgebieden Tour de l'Oisans (GR54)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

Hoi iedereen,

Eerst en vooral mezelf even voorstellen: Pieter, 27 jaar, woon en werk in Leuven. Mijn ervaring met hiking is eerder beperkt: tussen mijn 17de en 21ste heb ik enkele 4-daagse trektochten met tent gedaan in de Ardennen, de Eifel en Klein Zwitserland. Daarnaast heb ik de afgelopen zomers wat gekampeerd en dagtochten gemaakt in de Bernese Alpen en in de buurt van het Mont Blanc massief. Eind november van vorig jaar nog 2 dagen gaan wandelen in de Vogezen met overnachting in Ferme Auberges. Topstreek!

Deze zomer zou ik graag een ‘echte’ trektocht maken in de Alpen, bij voorkeur door te bivakkeren met een tent. Mijn oog is daarbij gevallen op de Écrins, meer bepaald de GR54. Ik kan maximaal 5 verlofdagen aan dit tripje spenderen, dus het zou in elk geval maar over een deel van het volledige traject gaan.Ik denk bijvoorbeeld aan het stuk tussen Alpe d’Huez en Vallouise. Ik zal de route met één, misschien twee tochtgenoten lopen.

Om dan even concreet te worden: ik vraag me af of een route van dit kaliber een haalbare kaart is voor iemand zonder ervaring met alpiene trektochten. De GR54 spreekt me aan omdat deze route me iets minder belopen lijkt dan bijvoorbeeld Tour de Mont Blanc, terwijl het me toch wel een route lijkt met een echt alpien karakter.

Ik ben zeker geïnteresseerd in alternatieven, moest het blijken dat de GR54 geen goed idee is. Verder heb ik al wel wat materiaal bij elkaar, maar van sommige zaken vraag ik me af of ze geschikt zijn voor een dergelijke trektocht. Een goede route kiezen lijkt me in eerste instantie het belangrijkste.

Alvast bedankt voor jullie input!

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Hoi Pieter,

Ik heb de noordkant van de GR54 gelopen en kan dus denk ik wel antwoord geven op je vraag. Het noordelijk deel is eenvoudiger dan het zuidelijke deel. Het gaat veelal over goede paden die goed zichtbaar en niet technisch zijn. Als je niet te vroeg in de zomer gaat moet dit zeker te doen zijn. In het noordelijke deel kun je ook vaak boodschappen doen ( Besse, La Grave, Montier le Bains) dus je tas blijft lekker licht. Er lopen meerdere gemarkeerde wandelroutes in de Ecrins dus je kan ook van de GR 54 afwijken. Soms wordt een uurtje omlopen beloont met prachtige bergmeertjes ( kamperen!). Kijk maar op de kaart!

Ik vind de Ecrins een supermooi gebied om te bivakkeren, je zult genoeg plekjes tegenkomen. Maar in de meeste dorpen zijn campings dus mocht wildkamperen niet bevallen heb je dit als back-up, evenals een gite of berghut bij slecht weer. Kortom een uitstekende plek om ervaring op te doen.

RobinVdBroecke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

Heb je misschien tips over de mogelijkheden om te bevoorraden in de dorpjes? Ik zou deze keer mijn rugzak zo licht mogelijk willen houden door geen eten voor 10 dagen te dragen, maar vraag mij af of er degelijk voedsel voor hikers te verkrijgen is.

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Bij elke berghut kun je maaltijden krijgen, dus als je in de buurt kampeert is dat een optie. Verder kun je boodschappen doen in Bourg d’Oisans ( ook outdoorshop), Besse, La Grave, Montier le Bains, Vallouise en La Chapelle ( kleine supermarkt). Bij sommige campings en gites kun je misschien ook nog wat scoren dus mogelijkheden genoeg.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.