HOME FORUM Materiaal en techniek Toerlanglaufen: enkele praktische vragen

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Gisteren hebben we beslist dat we eind maart op wintertrekking gaan in Breheimen en Jotunheimen, voor een 9tal dagen. Ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om eens met toerlanglaufski’s in plaats van sneeuwschoenen op stap te gaan. Ik zou ze bij Bruno Vanvolsem huren.

Nu heb ik twee praktische vragen:

• Tot welke hellingsgraad kom je uit de voeten met toerlanglaufski’s (met vellen)?
    • Nemen we een pulka mee of niet? Ik zie twee nadelen van een pulka: het hele gedoe met transport (trein naar de luchthaven, trein in Noorwegen, bus naar startpunt) en (wellicht?) minder handig voor het nemen van hellingen. Het voordeel lijkt me vooral dat we geen gewicht op de rug hoeven te dragen.

Wat zijn jullie ervaringen?

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Stijgen kan zeer steil met skins. 45° is geen probleem zolang je geen ijs hebt of poedersneeuw. Afdalen hangt dan weer puur van je techniek af en het soort sneeuw. Zoveel mogelijk oefenen op ploegend remmen is cruciaal als je je toch op wat geaccidenteerder terrein wil gaan begeven.

Pulka of niet? Na al die tochten die ik maakte met pulka ben ik sterk overtuigd van het volgende: blijf eraf als het ook zonder zou kunnen! Skiën zonder pulka geeft mij een gevoel van vrijheid en ik kan vrijwel gaan en staan waar ik wil. Met pulka heb ik een last mee te zeulen die me mijn routekeuze alleen maar inperkt.

Ik vind voor mezelf een pulka pas nodig als ik eten voor meer dan 14 dagen zou moeten meezeulen. Dat is zowat de limiet die ik voor mezelf heb ondervonden om met veel gewicht op de rug nog goed te kunnen skiën. Persoonlijk vind ik dat het gaan wintertrekken met pulka in Scandinavië snel een soort hippe is geworden, precies of het hoort erbij en dat terwijl vele tochten die men gaat maken met pulka evengoed zonder zouden kunnen. Ik zou dus zeggen Debbie, probeer eens te gaan langlaufen in de Ardennen van zodra er genoeg sneeuw ligt met een rugzak met hetzelfde gewicht als het maximum gewicht voor je tocht en beoordeel of dat doenbaar gaat zijn of niet.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ok, bedankt voor de feedback. Het scheelt dat we alle twee alpiene kunnen skiën (of toch min of meer). 😉

Nu nog wachten op wat sneeuw in de Ardennen. Hoe zit het in de Jura?

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Ik ben niet de beste skiër, dus kan niet veel gewicht verdragen op mijn rug (evenwichtsgesukkel). Daardoor kiezen we onze doorgaande tochten (in noordelijk scandinavia) vooral langs valleien en dan vinden we de pulka nog altijd zeer handig voor tochten langer dan zelfs een week. Sidetrips vanuit basecamps met daypack kan dan al wat wilder. Het hangt dus idd van je vaardigheden af. 😉

Koen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Interessant, ik zat zojuist over hetzelfde dilemma te mijmeren.  De reacties van Joery en Steve laten zien dat het erg persoonlijk is. Binnenkort maar eens naar de Vogezen oid om het zelf te ervaren.

Happy trails!

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

nog nooit ski’s gebruikt (en zal ook niet direct gebeuren), maar is ervaring met alpine skitechniek relevant voor toerlanglaufen ?

WidW
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

@Woubeir,  ik denk dat ervaring met alpine skitechnieken je zeker zal helpen met het toerlanglanglaufen: je ontwikkelt er gevoel op de ski’s/sneeuw door, leert wat over je balans en kent dan bijvoorbeeld al remtechnieken wat wel belangrijk is tijdens toerlanglaufen.

@Debbie
    , hier genoeg ervaring met langlaufen zonder zware rugzak en enige ervaring met ongeveer 10-15 kg bepakking, en een vakantie met een pulka. Mijn gevoel is dat een pulka je vooral beperkt in je routekeuze omdat je niet te steil kan gaan ermee. Wij waren ook sneller geneigd om toch nog wat extra gewicht bij te leggen ‘omdat het kan’.  Met de rugzak toeren ging verassend goed. Wij hadden echter geen tent etc bij, wel alle eten. (huttentocht). Wat de maximum rugzakgewicht betreft waarbij je nog comfortabel zal skieen, denk ik dat ervaring op de ski’s (of talent) wel een rol zal spelen.

Nog steeds geen ervaring met de skins…(wel bij maar niet gebruikt).

Het lijkt me zeer zinvol om eens te gaan proberen in de Ardennen met rugzak! Je bent ervaren genoeg om te beoordelen of het doenbaar gaat zijn in Noorwegen.

wim_depondt
    Deelnemer
    Aantal berichten: 65

Mijn ervaring: er is een aanzienlijk verschil tussen alpine skiën en (toer)langlaufskiën: die laatst zijn – god zij dank – lichter, minder stijf en de botten laten minder sturing toe. Ik herinner me nog levendig mijn eerste toerlanglaufuitstappen, na jarenlang alpine ski’s te hebben gebruikt: was ff wennen.

Een spontaan ideetje: misschien enkele uren de remtechniek wat oefenen en aanvoelen op een indoor skipiste? Niet allen de ploeg maar ook de telemark stop.

Pulka zou ik in casu weglaten: ik zie veel op & neer op de topo van Breheimen & Jotunheimen (wat, bij slechts sneeuwkwaliteit, bij mij overigens soms vloeken is. Ik kies nu eerder voor trajecten met weinig op & neer).

erph
    Deelnemer
    Aantal berichten: 55

Met een pulk gebruik ik veel sneller mijn vellen dan met een rugzak (meer grip nodig om te trekken versus meer gewicht om de ski te ‘zetten’), en dat maakt toch een verschil in manier van skiën en eventueel snelheid.

Ik heb geen enkele ervaring met alpine skiën, maar ik heb dat nooit als een gemis ervaren bij mijn ski-trekkings. Technisch heb ik dat van in het begin een eenvoudige sport gevonden, en om te leren omgaan met winter en sneeuw (wat veel belangrijker en moeilijker is) lijkt een verblijf in een skigebied me niet echt ideaal.

Het is natuurlijk afhankelijk van het terrein en vooral van de sneeuwcondities, maar een vuistregel die ik al een aantal keer gehoord hebt en die me wel lijkt te kloppen, is dat je met een pulk ongeveer drie keer zoveel gewicht kan meenemen als in een rugzak, en dat voor dezelfde inspanning / calorieverbruik. Zoals WidW al opmerkte, je kan het jezelf dus iets comfortabeler maken.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedankt voor de inzichten. Gezien het geaccidenteerde landschap, en het feit dat we zelf liever wat meer op en neer gaan, zullen we gaan voor de rugzak. De ervaring zal het wel uitwijzen. En als we tussenin eens kunnen testen, is dat natuurlijk ideaal.

Voortgaand op de opmerking van Wim, in welke mate worden telemarktechnieken gebruikt bij het toerlanglaufen? Wat zijn de voordelen? Los van het feit dat je ze moet aanleren natuurlijk.

Jelle
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Er wordt bijna uitsluitend telemark gebruikt. Zeker als je in diepere poeder komt is slalom techniek heel moeilijk met die dunnere toerski’s.
    Het vergt wel heel wat oefening.

Als niet ervaren toerskiër daal je steile hellingen best af in etappes waarbij je schuin op de helling afdaalt, remt tot stilstand en dmv een x-step weer de andere richting uitgaat.

Hier in Jotunheimen/breheimen ga je inderdaad best met rugzak. Het terrein maakt het moeilijk en zwaar met pulk.

Als je je route plant, probeer Gjende-meer te vermijden. Dat meer heeft heel vaak problemen om toe te vriezen en gezien de extreme temperaturen wat uitblijven dit jaar, kan het zijn dat Gjende niet veilig is.

Een mooie, technisch niet moeilijk en veilige route is bv: Spiterstulen-leirvassbu-olavsbu-gjendebu-storadalen-urdadalen-spiterstulen. Eind maart wordt meestal de weg naar spiterstulen vrij gemaakt. (4 tot 6 dagen)
    Moest het niet zijn, moet je wel een dag extra rekenen om van bøverdalen naar spiterstulen te gaan (ca 15km stijgen).

Voor Breheimen is Sota-seter een mooi startpunt. Het overgrote deel van de gletsjers zijn veilig begaanbaar in de winter. (hetzelfde geldt voor die van Jotunheimen waar de smørstabreen een absolute aanrader is, voel je je zeker genoeg bij afdalingen is storebjørn, 2333m, een pracht van een top).

Als Lom je uitgangspunt is, kan je eerst een dagje inlopen aan Flatmogrendi (http://ut.no/kart). Daar vertrekt een geprepareerde route van ca 7,5 km met 350m stijgen en dalen.

Ik woon in Lom dus als je een nachtje logie nodig hebt voor je aan je tocht begint, laat het maar weten.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Net terug van skiverlof. Bedankt voor de goeie tips, Jelle!

Joris Kelchtermans
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Dag Debbie,

Wat waren jouw ervaringen? Heb je gekozen voor rugzak of pulka?

Mvg,

Joris

Debbie
    Sleutelbeheerder

Het zijn uiteindelijk sneeuwschoenen en rugzak geworden, omdat ik serieuze blaren had opgelopen na een dagje langlaufen in de Hoge Venen. Een verslag vind je op mijn site.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.