HOME FORUM Materiaal en techniek Toegepaste weerkunde voor bergsporters?

Tags: 

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 120

Ik merk dat er nog veel te leren is met betrekking tot het weer. Natuurlijk zijn er genoeg algemene boekjes met betrekking tot weerkunde te koop, maar zijn deze er ook met betrekking tot de bergsport? Veel teksten mbt het weer zijn doorgaans dermate theoretisch of grootschalig dat het lastig is toe te passen in het veld.
    Enkele onderwerpen waar ik op doel zijn:
    – gebiedsspecifiek weer (onweder in namiddag, neerslagmaanden etc).
    – veranderingen in weer gedurende een periode/nacht, bijvoorbeeld windrichting.
    – gedrag van wind op verschillende locaties in de bergen.
    – etc

Alvast bedankt!

bergkonijn
    Deelnemer
    Aantal berichten: 190

Een paar jaar geleden bergsport cursus bij Bergsport Vlaams Brabant gevolgd. Een van de avonden ging het over het weer in de bergen. Was best nuttig.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Den Dzjow is ooit eens begonnen aan een cursus in pdf, maar na hoofdstuk 1 (luchtdruk) vond hij geen tijd meer. Was nochtans extreem interessant. Hopelijk vind hij ooit eens de tijd om het af te werken::: 😉

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Het eerste hoofdstuk van mijn cursus kan je nog steeds hier terug vinden. Mijn bedoeling is altijd geweest om iets nuttigs te kunnen aanbieden aan mensen die gemotiveerd zouden zijn om in de praktijk de vaardigheden aan te leren om eigen weersverwachtingen te maken op basis van wat je waarneemt onderweg. Echter die motivatie vind ik zelden of nooit terug bij anderen en dat heeft mij al altijd ontmoedigd om deze cursus verder af te werken. Tijdsgebrek is voordien het probleem niet geweest (maar intussen heb ik sowieso geen tijd om me er nog mee bezig te houden).

Indien je enkel geïnteresseerd zou zijn in weerkunde als achtergrondinfo dan is er hier en daar wel wat literatuur te vinden. Cicerone heeft zo een gidsje. Hier vind je ook een online cursus die zich vooral richt op de alpinist. En zoals gezegd bieden vele bergsportverenigingen ook wel een inleiding tot weerkunde aan. Of je daarmee de vaardigheden om zelf weersverwachtingen te maken op het terrein gaat mee aanleren, dat is een totaal andere zaak. Daarvoor zal je erg gemotiveerd moeten zijn, er vrijwel dagelijks mee bezig moeten zijn en veel geduld moeten hebben. Al doende leert men.

Je kan het wat vergelijken met leren auto rijden. Als je weet waarvoor het gaspedaal en de koppeling dient kan je daarom nog geen auto rijden. Je zult tijd moeten nemen om te leren auto rijden in de praktijk door het te oefenen (en soms eens op je bek te gaan). Zo is dat met weersverwachtingen maken net hetzelfde. Met enkel maar een boekje te lezen of een cursusje bij te wonen ga je niks leren.

steve
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 173

Gaan we een kickstarter opzetten zodat Dzjow toch gemotiveerd geraakt 😉

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Goh, er is ook een cursus meteorologie aan de UA te volgen.
    Heb ik tijdens mijn master als keuzevak gevolgd.
    Misschien kan je gewoon op de cursusdienst hier de cursus van kopen?
    Of waren het slides ^.- ik weet het niet meer en ben in tussentijd van computer gewisseld (al een aantal keer) dus ik heb jammer genoeg die info niet meer digitaal.

Was gedeeltelijk theoretisch (moet je eerst snappen voor je verder kan natuurlijk) en dan was er een deel toepassing met zelf een weerbericht opstellen etc. Wel interessant. Maar ben het om eerlijk te zijn allemaal vergeten (was met weerkaarten en type wolken etc). Meest simpele manier is gewoon luchtdrukverandering met een horloge om weersveranderingen op te merken.

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Meest simpele manier is gewoon luchtdrukverandering met een horloge om weersveranderingen op te merken.

Die heeft nog ni ontdekt hoe de vork werkelijk in de steel zit. 😀

DaemonAngel
    Deelnemer
    Aantal berichten: 186

Het deel “meest simpele” is cruciaal in mijn uitspraak.
    Ik ben het ermee eens dat dit zeker niet alles zegt. Al houden nieuwe modellen horloges wel rekening met uw positie, dus je moet niet in je bivak zijn om de luchtdruk te meten.

Maar een gemakkelijke indicatie die mensen kan helpen voor noodweer te waarschuwen die niet de kennis en ervaring die u hebt hebben?

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Ik heb me al 2 keer opgegeven voor cursus “weerkunde in de bergen” van de NKBV. Helaas beide keren afgelast wegens te weinig deelnemers… Misschien is er dus weinig animo voor maar mij lijkt het super interessant.

Koen
    Deelnemer

Bedankt voor de reacties.
    Het Cicerone boekje is trouwens in de aanbieding. Voor 5 GBP kan je hem binnen hebben. Ik ga het zsm goed doornemen.

Koen
    Deelnemer

Het Cicerone boekje ziet er veelbelovend uit. Voor 5 GBP totaal heb je hem binnen! Aanradertje!

Nu naar buiten om te oefenen 😉

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Theorietjes zijn mooi, maar het zijn ook maar theorietjes.

Weersfenomenen zijn plaatsgebonden. Informeer je dus bij iemand die er woont. De Hüttenwirt of Gardien is daarvoor in principe de geschikte persoon. In bemande hutten met een of andere vorm van moderne communicatie hang het weerbericht vaak uit. In de valleien vind je dat in de toeristische dienst.

Wie over eigen communicatie beschikt in de vorm van een smartphone, kan bij dekking zelf op het net gaan.

http://www.yr.no is een goede site met zeer gedetailleerde informatie.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Het is niet zo dat een theoretische uitleg hier alleen maar voor ons Belgenlandje gaat gelden bvb. die zelfde theoretische uitleg al toegepast in bvb. Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk en alles klopt mooi.

Zo’n uitleg betekent niet trouwens dat je geen lokale informatie best kan inzamelen. Anderzijds,  wat betekent bvb. de info van een gardien dat het pas morgen gaat stormen en vandaag het nog prachtig weer gaat zijn, als je niet aan bepaalde weersevoluties kan zien dat die storm er toch een pak sneller zal zijn dan voorspeld. En rekenen op een gegarandeerde dekking is niet zo verstandig.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Recent gelezen: Jill doet het weer.

Geschreven Jill Peters (weervrouw VTM)

Basisbegrippen weerkunde, voor wie nog nooit een cursus weerkunde kreeg.

Uitverkocht in de normale handel. Enkel nog verkrijgbaar bij:

http://www.2dehands.be/boeken-strips/boeken/wetenschap/jill-doet-weer-190221008.html

of in je plaatselijke bibliotheek :-).

RoVer

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.