HOME FORUM Materiaal en techniek toch eens proberen…

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Hallo,

Misschien niet de juiste plaats om hier mijn vraag te stellen maar misschien zijn er hier toch mensen die mij kunnen helpen.

Ik ben op zoek naar een tent. Ze zou dienen om komende zomer een roadtrip te maken van 3 weken door Groot-Brittannië. Elke dag een stukje rijden met de auto, iets gaan doen of gaan bekijken en ’s avonds kamperen op een camping of in het wild.

Vereisten aan de tent: snel opzetten en afbreken; plaats voor 2 volwassenen, 3 kinderen en een golden retriever; plaats om te kunnen koken als het regent;windbestendig ; budget max 1000 euro.

Mogelijke kanshebbers op dit moment:

– eureka sphinx 5

– nordisk reisa 6

– bergans wiglo 6

Wat is jullie mening? Nog andere tips? Dankuwel alvast.

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Het is hier natuurlijk een hiking forum, voor een tent die met de auto mee kan kan je toch gewoon nemen wat je wil? Veel parameters die tellen voor een hiking tent zoals gewicht, stormvastheid,…hebben gewoon niet zoveel belang als je met de auto onderweg bent en op campings staat. Ik zou in ieder geval geen 1000 euro geven voor een tent die moet dienen voor een autovakantie, dat kan een tip zijn 😉

FrankB
    Bijdrager
    Aantal berichten: 231

Ik ook niet. Een hele mooie goedkope is deze:
    https://www.vrijbuiter.nl/coleman-vespucci-6_caab0076/
    10.000 grondzeil 3.000 buitendoek geeft waterdichtheid, sta-hoogte, leefruimte, mooie grote ramen (uitzicht is heel belangrijk bij kamperen), geïntegreerd grondzeil in de leefruimte is ook belangrijk, snel op te zetten. (overigens een hond moet niet in de slaapcabine met z’n scherpe nagels 😉
    Eventueel kan er nog een extra luifel bijgekocht worden.
    Klein nadeel zijn de (deels) glasfiber stokken, daar moet je wat voorzichtiger mee zijn dan met staal. Maar Coleman geeft best wel kwaliteit, en ik heb nooit iets gelezen over brekende stokken van haar. En de hoofdstokken zijn van staal (beter dan aluminium).

mimal
    Bijdrager
    Aantal berichten: 29

Tsja. De bedoeling zou ook wel zijn om op sommige dagen te gaan wildkamperen. Bvb een uurtje wandelen, plekje zoeken en daar kamperen.

Gewicht is dus wel degelijk van belang. Uiteraard hoeft het geen hyperlichtgewicht tent te zijn, dat zoek ik ook niet. Maar de coleman waarvan sprake weegt 24 kg. Dat is toch ook wat veel om in mijn rugzak te steken. :-).

Stormvastheid minder van belang op een camping vind ik wat een gekke opmerking. Daar kan het toch ook waaien? Mijn broer zijn tent is vorig jaar in Schotland kapot gegaan. Door de wind. Op een camping…

Kent er iemand deze: vaude badawi long 6?

FrankB
    Bijdrager

Overigens stond ik eerst bij stormwind (van opzij) met mijn familie(tunnel)tent zonder stalen stokken in Normandië, Caersbart… daar werden we niet vrolijk van…. al braken de fiberglas stokken niet….

FrankB
    Bijdrager

Hyper licht gewicht kan niet met 3 kids en hond erbij Minal… maar als je een compromis zoekt is er een nog goedkopere Coleman met minder ruimte van 13 kg:
    https://www.vrijbuiter.nl/coleman-bering-6_caab0071/
    En Vaude? Vaak lichtgewicht nylon buitendoek dat bijgespannen moet worden bij regen…. daar wordt je ook niet altijd vrolijk van…  Ik zou het echt niet zo kostbaar zoeken…
    (die Nordisk is ook 17 kg…. wil je die samen met je partner sjouwen in een rugzak?)

FrankB
    Bijdrager

ps dezelfde luifel als bij die andere kan ook bij deze bijgekocht worden…

FrankB
    Bijdrager

pps
    Voor de prijzen die jij hanteert zou je zelfs 2 Colemans kunnen kopen en nog veel goedkoper uit zijn. Die grote van 24 kilo waar iedereen blij van wordt op de camping (zeker bij storm en slecht weer!!!) en die van 13 kilo voor die spaarzame wandeltochten…
    Voor wat je wil.. en wat het beste en gezelligste voor je kids is – is dat dan de ideale oplossing.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Waarom geen familietent van Decathlon voor op de camping en voor het bivakkeren een apart model ? Zo’n tent van Decathlon heb je al voor enkele honderden euro’s of zelf minder.

FrankB
    Bijdrager

Decathlon is slechter merk (veel minder waterdicht (2000/4000 ipv 3000/10000 met grondzeil vast in leefruimte) wat geen pretje is bij slecht weer)— gewoon die 2 Colemans zoals ik adviseerde scheelt maar 100 euro… Coleman is subtop en die 2 tenten zijn het beste alternatief… heel grote tent op de camping en 13 kg tent voor paar wandeltochten… of zelfs alllen die 13 kg tent…. wat ik niet zou adviseren met kids die plezier willen beleven op de camping bij slechter weer… als je niet naar Schotland, Noorwegen of Normandië (e.d.) gaat heb je aan die 13 kg tent genoeg

FrankB
    Bijdrager

bovendien heeft die grote Coleman 2 stalen stokken en is veel stormbestendiger

Woubeir
    Bijdrager

Toevallig hebben wij een al  jaar of 5 een tent voor 6 personen van Decathlon en die heeft al menig stormpje en hondenweer overleefd zonder amper een krimp te geven voor de 200 € die hij kostte.

FrankB
    Bijdrager

Leuk om terug te horen Woubier…. zo zie je maar…

FrankB
    Bijdrager

Wel duidelijk dat Mimal een Mercedes wil voor die 3 weken (en 3 weken volgend jaar)… status? Geld te over? dan moet je een A klasse en een C klasse kopen 😉 Of koop goedkopere prima alternatieven en deel je geld met Goede Doelen… zodat wat minder mensen sterven aan honger 😉 minimaal 20 vliegen in één klap!

Woubeir
    Bijdrager

Of niet weten wat er op de markt is ? Toen wij een familietent wouden aankopen, was ook een bepaald model van ± 800 € een optie. Toevallig had een familielid zo’n 200 €-tent van Decathlon en hadden wij die zelfs al enkele keren geleend, en omdat die eigenlijk uitstekend beviel en zelfs een beter ontwerp had (voor ons) dan die van 800 €, hebben we uiteindelijk die gekozen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.