HOME FORUM Materiaal en techniek TMB in september (slaapmateriaal)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Hoi allen,

In september plannen een vriend en ik de Tour Du Mont Blanc te stappen. We vertrekken ongeveer 5-8 september. Het plan is om het volledig traject met tentje te doen (waar mogelijk en toegelaten). Zelf hebben wij redelijk weinig ervaring met rondtrekken.

Ik vraag mij af wat voor slaapzak en slaapmatje ik minstens nodig heb om mij goed te beschermen tegen de koude ’s nachts in de Alpen gedurende september. Wij tasten wat in het duister wat betreft de weersomstandigheden (specifiek temperaturen). 2 jaar geleden liepen we de West Higland Way (afwisselend met hoog-routes) in de paasvakantie. Toen had ik een zeer dun schuimmatje van Decathlon bij en een slaapzak (comfort 5° limiet 0°) ook van Decathlon. Ondanks de buitentemperaturen (geregeld onder nul) viel dit al bij al goed mee met dit materiaal.

Kunnen jullie mij tips en advies geven of materiaal aanraden?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Jasper

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Dat hangt wat af hoe warmbloedig je precies bent. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar een luchtmatras en een slaapzak met comforttemperatuur tot -5°C. Maar er zijn even goed mensen die het doen met minder, en jij blijkbaar ook. Met een dikkere luchtmatras kan je het comfort alleszins al wat meer verhogen en vooral voor een betere nachtrust zorgen. Lees meer over soorten matrassen in dit artikel.

Je zal toch even onderweg zijn langs de TMB, en in september kunnen de nachten al wat frisser zijn dan in juli en augustus. Maar het hangt wat af waar jullie gaan kamperen natuurlijk. Altijd in het dal of ook op hoogte?

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Is je slaapzak synthetisch ? Want dergelijke zakken hebben de neiging al vrij snel isolatiewaarde te verliezen waardoor een limiet van 0 ° dan nu ineens een stukje meer (lees: een ongunstigere limietwaarde) kan zijn.

Waar vertrek je trouwens ?

Toen (12 jaar terug) kon je overnachten met de tent aan de Chalets de Miage (via de Col de Tricot), Plan Jovets, Col de la Croix de Bonhomme, refuge Elizabetta, aan de Col Chécrouit (mits aandringen), refuge Bertone (variant), refuge Elena, camping La Fouly, Val d’Arpette (variant), officieuze camping Le Peuty, camping Tré le Champs en vlakker stuk voorbij La Flégère.

Jasper
    Deelnemer

Aan Debbekes:

Ik vermoed dat dit afwisselend zal zijn. We willen de route volgens eigen tempo/planning lopen. We zullen weliswaar moeten afzakken om voorraad op te slagen. De bedoeling is wel om telkens in tentje te slapen in afgelegen terrein, niet bij hutten etc. (in hoeverre dit in de praktijk haalbaar is natuurlijk). Bedankt voor de tips!

Aan Woubeir:

Mijn slaapzak is inderdaad een goedkope synthetische mummyslaapzak.

Wij vertrekken rond 7/8 september richting Alpen. Leuke tips voor te kamperen. Ik heb gelezen dat in september de hutten makkelijker toegankelijk (mits ze nog open zijn) zijn. Voor bijvoorbeeld een nacht gratis tentje op te zetten.

Jasper
    Deelnemer

Bedankt voor de tips!

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Boven refuge Bertone is normaal een plateau voor de tent en met een prachtig uitzicht trouwens.

En probeer tot de Lacs Jovet te raken. Ligt wel buiten de TMB.

Jasper
    Deelnemer

Super,

Allemaal genoteerd 🙂

Groetjes

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Je mag me gewoon Debbie noemen. 😉

Je slaapzak lijkt me aan de lichte kant, maar het is uiteraard aan jou om te beslissen of je al dan niet een warmere wilt aankopen. De TMB is een fysiek zwaardere tocht dan de WHW, en mijn ervaring is dat de vermoeidheid je wat kouwelijker maakt.

Ik blijf erbij dat een dikker matrasje ook al veel wonderen kan doen. Een slaapzak kan je een wat opwaarderen door een zijden lakenzak te gebruiken (fleece kan ook, maar dat is best zwaar) en/of door warm thermisch ondergoed (vb. merinowol) of een extra donsjasje op koude nachten aan te doen. En genoeg warm eten en drinken voor het slapen gaan, doet ook al veel om je motor op gang te houden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.