HOME FORUM Materiaal en techniek Titanium windscherm voor gasbranders

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 151

Een paar jaar geleden heb ik zitten experimenteren met windschermen voor gasbranders. Uiteindelijk ben ik tot het onderstaande ontwerp gekomen en dit gebruik ik sindsdien met tevredenheid. Het windscherm is simpel, licht, stevig en eenvoudig zelf te maken:

• Bestel titanium folie bij Titanium Goat. Zelf had ik een stuk van 12″ x 12″ besteld.
    • Bepaal de afmetingen en teken dit uit op dik papier. De afmetingen zijn afhankelijk van de hoogte van je brander en de diameter van je pannetje. Je kan het windscherm zien als een deel van een kegelvorm en de afmetingen exact uitrekenen. Een meer praktische aanpak is om deze PDF uit te printen (let op: A3) en aan te passen aan je eigen pannetje en brander. Papier is goedkoop en werkt perfect om de juiste vorm te bepalen voordat je in duur titanium folie gaat knippen.
    • Zorg dat je de brander niet teveel insluit, het gasblik zou oververhit kunnen raken! In het begin heb ik een soort reflectieschijf gebruikt om oververhitting van het gasblik te voorkomen maar in de praktijk is gebleken dat dit overbodig is als je het scherm aan één zijde relatief open houdt.
    • Plak het papier met de juiste vorm op het titanium folie en knip dit uit met een goede papierschaar.
    • Naai een elastisch bandje om het scherm te bevestigen aan het gasblik.
    • Gewicht van mijn versie: 21 gram

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Mooi projectje en goede tip.

Ter info: Je kan ook titanium folie bij deze shop in Nederland bestellen. Het 0,1mm dik titanium folie is ongeveer 25% dunner, lichter en goedkoper dan dat van Titaniumgoat. Ik gebruik deze folie voor al mijn windschermen en het is nog steeds stevig genoeg om een pot van 2kg te laten dragen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

(Redelijk) Nice.

Wat ik wel nog zou voorzien, is een warmtereflector tussen cartouche en brander want nu is het risico dat de cartouche te heet wordt met mogelijks ergere gevolgen.

LFone
    Bijdrager

(Redelijk) Scherp.

Zoals omschreven in de tekst zul je wel bedoelen.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

Tekst niet gelezen en ik bedoel dus echt wel ‘redelijk nice’ dus. Wat muggeziften, maar alleen de onderkant wordt zo verwarmt en daardoor is er (klein) verlies aan efficiëntie. Gelukkig gebruik je al een brede pot.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Bedankt dat je dit hebt gedeeld! Ik zou dit binnenkort ook graag eens willen proberen. Zijn er nog tips om in de buurt titanium folie te bestellen? Bij Titaniumshop.nl (link van Joery) zie ik alleen een rol van 90 euro…

Dzjow
    Moderator
    Aantal berichten: 380

Je kan hier eens rondvragen of er nog mensen geïnteresseerd zijn, welke afmetingen ze nodig hebben en dan de bestelling naar verhouding verdelen. ’t Is maar een idee.

Arend
    Bijdrager
    Aantal berichten: 91

Heeft iemand een idee hoe je op basis van de diameter van een gasblik, hoogte van je brander en diameter van je pannetje een nieuw ontwerp kan berekenen en vooral zo precies (digitaal) kan uittekenen. Mijn brander is namelijk net iets hoger, waardoor er speling ontstaat tussen het scherm en mijn pannetje (die volgens mij hetzelfde is als die van @LFone).

Edit: Volgens mij kan het aan de hand van deze website

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1010

Het principe is hetzelfde maar met volgende handleiding moet het ook lukken

LFone
    Bijdrager

“Edit: Volgens mij kan het aan de hand van deze website

Dat is inderdaad een handige rekenmodule en komt op hetzelfde neer als hoe ik het gedaan heb. Het windscherm kun je zien als een deel van een kegelvorm.

KennyTheHiker
    Bijdrager
    Aantal berichten: 97

Heb er eentje gekocht in tataniumfoil voor 8 euro…

Serrel
    Bijdrager
    Aantal berichten: 73

Als je nu nog aangeeft waar je die kan kopen voor 8€ hebben we er allemaal wat aan.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.