HOME FORUM Materiaal en techniek Titanium kookpot voor 1 persoon + kooksysteem

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Bijdrager
    Aantal berichten: 74

Ik blijf tegen gas, omdat het de afvalberg verhoogt in de bergen. Veel trekkers late namelijk hun lege gasblikken achter. Dat men bij Trangia overgeschakeld is van hoofdzakelijk alcohol naar gas is merkbaar in de hutten in Zweden. Overal vind je lege Optimus gasblikken of Campinggaz in de Pyreneeën. Het is met gasbranders zoals met printers. Ze zijn spotgoedkoop, maar je betaalt je blauw  aan de blauwe blikken van Campinggaz 🙂  of inktcassettes voor die goedkope printers.

Het heeft geen zin om naar het gewicht van een titanium potje te kijken als je een allesbrander met brandstoffles en drukpomp meesleurt, in een gebied waar dat niet nodig of zinvol is. Het leeggewicht van een metalen brandstoffles, zeker met drukpomp is altijd hoger dan een plastic fles of een gasblik. Je kan het gewicht van een gasbrander zonder windscherm ook niet vergelijken met een systeem met windscherm. Hetzelfde geldt voor het gewicht van een pot met of zonder vlamverdeler.  Het is de vlamverdeler die de Esbit efficiënter maakt dan de 25 jaar oude Trangia.

Jennes
    Bijdrager
    Aantal berichten: 37

Nu we toch enigszins afwijken van de topic vraag, door de kookpot te combineren met de brander, wil ik mijn combinatie ook even onder de aandacht brengen.

Ik gebruik de Primus PrimeTech pan van 1 liter. Ooit gekocht in combinatie met een lichtgewicht gasbrandertje. Deze wordt geleverd met een plastic beker die precies in het pannetje past, waarbinnen weer een gascartridge van 100 gram past. De beker is te gebruiken om uit te eten en beschermt de binnenkant van het pannetje.

Maar sinds een aantal maanden heb ik de Bushbuddy aangeschaft. Een lichtgewicht houtbrander die door Fritz Handel met de hand gemaakt wordt in Iskut, in het hoge noorden van Canada in de buurt van Alaska. Hoewel de Bushbuddy net iets te hoog is om in het pannetje te passen, is de combinatie in gebruik echt geweldig. Met 2 handjes gebroken droge dooie takjes heb je in zeer korte tijd water aan de kook. Brandmateriaal is gemakkelijk te vinden, in Schotland heb ik ook iemand met gedroogde heide heel snel water aan de kook zien brengen. Je hoeft geen benzine, alcohol of gas mee te nemen en je hebt na het eten nog een gezellig en veilig kampvuurtje zonder schade aan de bodem. De buitenkant van de brander blijft namelijk lekker koel. Eventueel kun je een Trangia gebruiken ipv hout wanneer je veel regen verwacht en niet buiten kunt koken. Echt een aanrader! Kijk maar eens naar dit YouTube filmpje.

De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Jennes,
    http://www.voetsporen.nl

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1048

Intussen een oud forumtopic teruggevonden en doorgelezen. Boeiend. Het lijkt erop dat die Esbit toch het interessantste is. Nu ben ik zelf geen handige hiker en koop ik dus het liefst gewoon iets aan in plaats van zelf te knutselen. Dit lijkt me een goed formaat en gewicht van brander: http://esbit.de/en/solid-fuel-stove-titanium-st11-5-ti/. De vraag is nu gewoon nog waar ik hem kan vinden. Dan moet ik gewoon nog een schermpje maken. Die titaniumfolie is wel niet goedkoop. Tips blijven welkom.

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

Debbie,

Ik heb er zo eentje en is inderdaad een handig zeer lichtgewicht ding. Heb het destijds bij de K2 gekocht maar dat zijn van die dingen die niet altijd in voorraad zijn. Het is vast wel on-line /via een outdoorwinkel ergens te bestellen.

Mocht je overwegen om titaniumfolie aan te kopen, wil ik ook wel wat mee bestellen.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1008

K2 kan ze zeker leveren, evt bestellen omdat ze ook esbit verkopen.
    Verder kwam ik de volgende online winkel tegen.
    Indertijd met Toon paar dagen onderweg geweest. Ik meen dat hij nog titanium folie op overschot had van een bestelling.
    Samenaankoop is een gedacht. Komt het zover dan doe ik ook mee.
    Met zo’n houdertje kan je wel niet zonder aanpassingen overschakelen op alcoholbrandertjes. Dan moet je nog een ander soort houder bedenken.
    Daar valt echter wel altijd iets te “bricoleren”

of je pan moet op een paar staken rusten die door het windscherm zijn gestoken.
    Of één staak terwijl de andere kant op het handvat rust.
    Bij kookpotjes met een kleine diameter is het aan te raden om het principe van een gram craker toe te passen. Dat is wel te combineren met het voetje wat je op het oog hebt.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Wat betreft de ST11,5-TI van Esbit… Ik heb er eentje gekocht in de tijd voor ik aan het knutselen ging. Hij is op één wandeling gebruikt en ik doe hem van de hand voor een Duvel. Ik ga hem niet meer gebruiken. Je gaat verschieten hoe klein ie wel niet is en ik vond hem -natuurlijk een beetje afhankelijk van de ondergrond- niet heel stabiel.

Wat betreft de titanium folie. Ach, waar zijn de dagen van de scheepvaart? En meer specifiek: ach, waar zijn de loonstroken van de scheepvaart? In ieder geval… Ik kocht indertijd 500gr folie, dikte 0,1mm, hoogte 150mm, grade 1, artikelcode 1428 van de titaniumshop.nl. 102,85€ inclusief BTW en (gratis) verzending. Zo zegt de factuur het. Ik heb nu nog 5 meter over en dat is goed voor 350 gr. Dus 0,5m = 35 gr = pakweg 7€. Ik verkoop 4 meter.

Alles af te halen in Antwerpen.

Ik gebruik nog steeds de opstelling die ik op het einde van dat oude topic postte. Ik neem voor een 600ml te koken zo één blokje Esbit, groot formaat mee. Dus er is sowieso nog een rendementsprobleem met mijn systeem, maar ik ben er even niet zo fanatiek mee bezig. Gewoon blokje eronder en wachten. Behoorlijk zorgeloos.

roversmountains
    Bijdrager

http://www.campz.be/outdoor-uitrusting/campingkeuken/camping-fornuis/spiritus-kooktoestel/246891.html

Deze is verkrijgbaar bij Camp Z en heeft een windscherm. Je kan er bovendien een alcoholbrander in plaatsen. Je zal meer energie verliezen met systemen die niet volledig op elkaar zijn afgesteld, dan met een systeem dat volledig op elkaar gebouwd is, type pocket rocket. http://www.campz.be/esbit-spiritus-kookset-cs985h-ex-spirituskoker-grijs-348207.html

Of http://esbit.de/en/cookset-for-solid-fuel-cs585ha/ indien je met Esbit tabletten wenst te werken (heeft geen vlamverdeler).

Wat je wint aan gewicht qua eigen gewicht van de brander verlies je dus in brandstof. En die moet je ook meedragen, tenzij je ze in de natuur vind, zoals met de houtbrander. Maar dan moet het weer meezitten…

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 114

@Toon

Ik werk in Antwerpen en wil (een deel van) die folie (en evt het brandertje voor Debbie) wel eens komen ophalen. Wil je je mailadres eens doorgeven voor verdere afspraak?

Zelf ben ik bereikbaar op het x.phanter  gmailadres.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Wat een service, zeker geinteresseerd in die brander en de folie. De duvel in antwerpen is wel moeilijk, tenzij je naar onze av komt?

Roepend,  ik zal dit eens uitproberen, dan zie ik wel. Ik begrijp je visie wel. Potje van esbit is wel te klein die meegeleverd wordt.

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@roversmountains

nog even ingaan op dit:

Ik blijf tegen gas, omdat het de afvalberg verhoogt in de bergen. Veel trekkers late namelijk hun lege gasblikken achter. Dat men bij Trangia overgeschakeld is van hoofdzakelijk alcohol naar gas is merkbaar in de hutten in Zweden. Overal vind je lege Optimus gasblikken of Campinggaz in de Pyreneeën.

Heeft dit niet meer te maken met attitude dan met gas als brandstof ? Mensen die gasblikken achterlaten, gaan ook het afval bij spiritus of Esbit achterlaten. En zelf kook ik al een eeuwigheid op gas en ik heb nog nooit een leeg gasblik ergens achtergelaten.

toon
    Bijdrager
    Aantal berichten: 136

Mmmmm… Duvel!

Debbie
    Sleutelbeheerder

Schol! En bedankt!

roversmountains
    Bijdrager

@Woubeir

Bij gas heb je per definitie te maken met wegwerpverpakking en dus afval. Gas staat bovendien onder druk en dus moet de verpakking per definitie sterker en dus meestal zwaarder zijn. Alcohol vervoer je in principe in een herbruikbare verpakking. Het verpakkingsmateriaal van Esbit (vaste brandstof) is verwaarloosbaar.

Het heeft inderdaad veel met attitude te maken, maar je zal hopelijk zelf al vastgesteld hebben dat niet alle trekkers diezelfde hoogstaande attitude hebben :-).

Woubeir
    Bijdrager
    Aantal berichten: 773

@roversmountains

niet iedereen heeft inderdaad die attitude, dat is waar. Maar of IK nu gas of esbit gebruik, dat gaat HUN attitude niet veranderen. Je kan proberen om hen te overtuigen om van gas over te stappen op alcohol, maar ja, die zijn nu eenmaal niet gemakkelijker in gebruik en raad eens wat ze doen … En dat wij er wel bewust mee omgaan, gaat op de totale afvalberg jammer genoeg maar een petieterig klein verschil geven. Dat mag natuurlijk voor ons geen uitvlucht zijn om dan maar niets te doen, maar we moeten ook beseffen dat wat wij doen, het probleem niet volledig gaat oplossen (ver van zelfs). 🙂

oskar
    Bijdrager
    Aantal berichten: 6

Ik zag hier ergens het volgende systeem passeren maar zonder reactie: Classic/Sidewinder/Fissure Ti-Tri van Trail Designs (https://www.traildesigns.com/stoves/caldera-sidewinder)

iemand die wat meer informatie heeft en/of zijn ervaring met het volgende systeem kan delen

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.