HOME FORUM Materiaal en techniek Titanium kookpot voor 1 persoon + kooksysteem

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Om wat extra gewicht te kunnen sparen als ik alleen op stap ga, ben ik op zoek naar een lichtere en kleine kookpot. Ik heb deze op het oog: https://www.alpkit.com/products/mytipot. Zijn er nog betere alternatieven op de markt?

Arne L.
    Deelnemer
    Aantal berichten: 134

Evernew maakt gebruik van een nog lichter (maar daarom zeker niet minder duurzaam) titanium.

Ik heb erg goeie ervaringen met de 0,9L. Perfect voor sologebruik, lukt net als ik met mijn vriendin op stap ga.

Evernew is enkel een stuk duurder dan Alpkit. Maar een titanium pot koop je niet elk jaar.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

wat wil je doen met die pot ? Gewoon water opwarmen of ook kokkerellen ?

Debbie
    Sleutelbeheerder

Bedoeling is om er water in te koken met mijn gedroogd voer in en dan alles laten wellen.

Woubeir
    Deelnemer

En wat houdt dat allemaal in ? En stopt alles bij het wellen ?

Ik heb bvb. een titanium pot en er gewoon water in koken is geen probleem. Maar vanaf dat ik er bvb. pureepoeder bij doe en dat al het water begint op te slorpen, moet ik opletten dat er niks begint aan te bakken.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ik doe inderdaad het gasvuur uit. De pot moet vooral groot genoeg zijn natuurlijk. Maar 0,9 liter lijkt me voldoende voor 1 persoon.

Woubeir
    Deelnemer

0,9 moet ok zijn. De mijne is zelf maar 0,75 liter.

Ik zou vooral letten op de potdiameter en die lijkt bij die Alpkit al vrij ok.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

Wel van een ander merk maar het mijne heeft met een tolerantie van enkele mm
    net dezelfde afmetingen.
    Gaat goed voor het koken voor één persoon.
    Ik gebruik enkel voor het koken van water wat ik in een zakje giet.
    Ik kan mij voorstellen dat voor grote eters, wanneer je het droogvoer in het potje gooit het toch soms op het randje gaat zijn wanneer je wil gaan roeren.
    Het gasbusje past er goed in. Dat spaart een ruimte maar minder dan gedacht want moet je een plek zoeken voor het kleine spul (branderkop,aanstekertje…)dat anders in de potje gestoken kan worden.
    Verder zou ik het vlampatroon van de branderkop eens bekijken. Bij dergelijke smalle potjes is de vlambasis al vlug te breed voor een ideale afstraling.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Ivo, welk merk heb je?

veerle
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 116

Debbie,
    heb hetzelfde potje, prijs-kwaliteit ben ik daar tevreden van

Woubeir
    Deelnemer

@ivovm

het hangt er inderdaad van af hoe compact je je brander kan opbergen, maar in mijn potje van 750 ml en maar 9,1 cm diameter past een gasblikje van 100 gram (omgekeerd natuurlijk omdat je daar een holte hebt; voor 2 personen genoeg voor minstens 5 dagen), het gasbrandertje, een firesteel, een windscherm en warmtereflector. Het past inderdaad net, maar het gaat.

roversmountains
    Deelnemer
    Aantal berichten: 74

Qua brandstof verkies ik nog steeds alcohol, maar ben ik nu overgeschakeld van een 25 jaar oude Trangia op een modernere Esbit CS985H-EX (310gr) (esbit.de) (http://www.campz.be) met vlamverdeler, type pocketrocket. Hij is sneller en lichter dan de Trangia. Voor buitengebruik maak je best 2 windschermpjes uit de zijwand van 330ml drankblikken. Die wegen niets en passen perfect in de brandervoet. Een gasflesje koop je steeds vol en moet je vol meedragen bij de start. Alcohol kan je perfect doseren en in een aangepast klein plastic flesje gieten. Een alcoholbrander vind je niet meer in de reguliere buitensportzaken, maar enkel nog via Campz (waarschijnlijk te goed, te goedkoop en te weinig reserveonderdelen nodig ;-)). Methanol (brandt zuiverder dan de ethanol verkrijgbaar in Scandinavië). Verder gebruik een afgezaagde plastic lepel. Meer heb je niet nodig om een gevriesdroogde maaltijd te eten. Het argument dat alcohol een lage calorische waarde heeft is theoretisch juist, maar in praktijk onzin,gezien jet om een gevriesdroogde maaltijd op te warmen echt niet veel nodig hebt: 30ml ’s avonds voor een volle portie, 25ml ’s ochtends voor een halve portie, gebruik een 50ml injectiespuit (Rohloff oliewisselset of apotheek) met een plastic slangetje dat voldoende lang is voor de gebruikte brandstoffles.

Debbie
    Sleutelbeheerder

Interessante tip, Roeland. Jij gebruikt dus dit: http://esbit.de/en/cookset-with-alcohol-burner-cs985h-ex/. Lijkt me wel handig. 310 gram is misschien wel niet super licht. Ik twijfel nog wat tussen de diverse mogelijke brandstoffen: gas, alcohol of esbit.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1024

@ Debbie
    Ik had het in mijn reactie al kunnen zetten.
    het is een keteltje van Relags outdoor equipement maar wordt al lang niet meer gemaakt. Deksel heeft een kraag die over de pot komt. Niet zo logisch. Hieronder in een opzet met windscherm (zoals ik hem niet meer toepas omwille van te “bulk” en het is een slecht idee om een tentpiket te gebruiken als tweede steunpunt) maar nu in een strakkere versie volgens zelfde principe.

Vorm van het handvat bepaalt voor een klein stukje hoe je de uitvoering van je windscherm gaat maken. Als je ooit van plan bent om met alcohol en esbit te gaan koken en je wil niet zelf aan de slag met het maken van een windscherm dan moet je evt de mogelijkheden van traildesigns eens bekijken en de pot aanpassen aan hun assortiment.
    Misschien is de toaks 900ml pot een idee omdat de basis wat breder is als je met esbit of alcohol aan de slag wil
    https://www.traildesigns.com/stoves/toaks-900ml-pot-sidewinder-ti-tri-bundle

Woubeir
    Deelnemer

@roversmountains

Zeker waar om dat mee te nemen in je overweging. Alleen weegt een vol gasblikje van 100 gram ongeveer 185 gram. En omdat je tegenwoordig zelf al voor 20 € of minder een gasbrander kunt vinden van minder dan 50 gram, kan je zelf al met gasbrander + vol gasblikje een week lang koken voor minder gewicht dan je Esbit zonder gas.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.