HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen tips voor aankoop verrekijker

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

Volgend jaar maken we een reis door Namibië – Botswana. Een verrekijker zal ongetwijfeld van pas komen bij het spotten van dieren en vogels.

Een blik op de website van AS adventure leert me dat er verrekijkers zijn tussen de prijsklasse van 45€ en 3200€. Grote verschillen dus…

Waaraan moet de verrekijker voldoen:

– lichtgewicht (max 500gr)
    – compact
    – kan tegen een stootje en een korreltje zand
    – budget +- 150€

Wie kan mij een model aanraden? Of waar moet ik opletten bij de aankoop van een verrekijker?

Werner
    Deelnemer
    Aantal berichten: 57

Je zou hier je licht ook eens moeten opsteken: http://natuurkijker.be/assortiment/produktgroep/verrekijkers

Persoonlijk zou ik even verder sparen en een iets duurzamere kijker kopen. Dat hoeft daarom nog geen Leica of Swarovski te zijn maar bv. een Zeiss Terra 10×25 of 10×32 of een Bynolyt Stork 10×32… Keuze ten over.

Je moet sowieso eens testen want er zitten grote verschillen op verrekijkers.

Roeland
    Deelnemer
    Aantal berichten: 6

Hallo!

Ik ben een JNM’er (Jeugdbond voor Natuur & Milieu) dus ik heb al wat ervaringen met verrekijkers.

Concreet moet je op de volgende dingen letten:

• Vergroting: hoe hoger de vergroting, hoe meer detail je ziet, maar hoe minder je ziet als het begint te schemeren (want minder lichtinval), en hoe gevoeliger je beeld is voor schudden. Typisch is de vergroting 8 à 12x
    • Lensopening: dit is de diameter van je objectief (de lens die niet aan je ogen zit). Hoe groter, hoe meer lichtinval, dus beter te gebruiken bij schemer, maar dus ook een grotere verrekijker
    • Type verrekijker: er zijn dakkantverrekijkers (vb. Kite Fitis) en porroverrekijkers(vb. Kite Toucan). Mijn eerste verrekijker was een Kite Fitis 10×50, mijn huidige is de Kite Toucan 8×42. Mijn ervaringen zijn als volgt: porroverrekijkers zijn voor dezelfde specs compacter en minder lomp, zeker als je ze moet wegsteken in een rugzak is dit een groot verschil. Ik ben naar een kleinere vergroting gegaan omdat ik dikwijls naar grote zoogdieren in de schemer kijk. De lensopening is verkleind ook omdat de verrekijker dan compacter is.
    • Scherpte: hoe scherp je beeld is. Hier kan echt veel verschil op zitten, dus ga eens naar een winkel, stel de verrekijker goed in voor je ogen en vergelijk!

Vanaf de duurdere modellen (+250 euro) kan je hier op beginnen letten

• Beeldhoek: de breedte van het veld dat je door je oculair ziet. Dit staat meestal wel vermeld
    • Hoe dicht je kan scherpstellen: kan soms van pas komen om bv naar vlinder te kijken zonder ze te verstoren
    • Extra opties zoals waterdichtheid enzoverder

Ik kan alvast sterk een winkel aanbevelen: de JNM-winkel! We hebben veel modellen liggen én deskundig advies door mensen die dikwijls verrekijkers gebruiken. Een goede en persoonlijke service. Ik zou zeker eens langs gaan in een winkel om ze te testen en te vergelijken, de JNM-winkel is in Gent.

Om een idee te krijgen van het aanbod kan je kijken op de site: http://oud.jnm.be/index.php?a=118&pag=3016&cat=090000&type=catpag

Er worden wel maar twee merken verkocht: Kite en Bynnex. Als ik me niet vergis zijn ze van hetzelfde bedrijf, en is Bynnex het goedkopere gamma. Ik ken veel mensen die een verrekijker van deze merken hebben en die er heel tevreden van zijn (inclusief mezelf).

Tot slot nog deze raad (toepasbaar op vele gebieden): Het duurste model van een goedkoop merk is dikwijls beter dan het goedkoopste model van een duurder merk, ook al kosten ze even veel.

Groeten en succes met de koop!

Roeland

patria
    Deelnemer
    Aantal berichten: 38

Hallo,

Zelf heb ik de Zeiss Terra en zeer tevreden van. Ik heb er verschillende geprobeerd maar vooral in het minder goede licht (valavond/scherm) scoort deze zeer goed. Het gewicht is ongeveer 700gr; wat niet weinig is voor in de rugzak, maar ook niet extreem.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.