HOME FORUM Wandelgebieden Tips trektocht Franse Alpen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

Dag allemaal,

De tweede helft van augustus plannen we last-minute een tochtje van ongeveer een week in de Alpen en hiervoor zoeken we nog wat tips. We zijn op dat moment al in Lyon, dus het begin- en eindpunt zou vanaf daar met het openbaar vervoer bereikbaar moeten zijn.

De reisverslagen hier op de website heb ik al bekeken. Op basis hiervan leek het nationaal park Ecrins wel aanlokkelijk, mogelijks een deel van GR 54. Hoe druk belopen is deze? Andere trekkers tegenkomen is geen probleem, maar grote groepen dagjesmensen verstoren de natuurbeleving wel wat.

Meestal trekken we met de tent, maar als het aantal hoogtemeters per dag erg groot is, beperk ik het rugzakgewicht liever in de mate van het mogelijke en zijn hutten dus ook een optie. Is het nodig die te reserveren?

Andere suggesties voor een tocht van ongeveer een week zijn uiteraard ook welkom! We kunnen goed overweg met kaart en kompas, dus zelf wat puzzelen in een mooi en rustig gebied is ook mogelijk. Gletsjerervaring hebben we amper/niet, dus dat vermijden we liever

Alvast bedankt!

Groetjes,

Helena

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Over de gr54 weet ik niets te vertellen wel een andere suggestie

Goede herinneringen aan een oversteek van de vercors tussen corrençon en lus la croix haute.

Daar zijn wat afwijkingen mogelijk door bv vanaf jasse du Play  richting graat te lopen en deze integraal te volgen over de Veymont. Hou je watervoorraad in de gaten.

http://parc-du-vercors.fr/fr_FR/le-territoire-2122/infos-pratiques-2124/info-sources-3623.html

Globaal overzicht van de route (al zou ik de jocou ook meenemen in het plan)

http://envirando.free.fr/images/rando/vercors/carte-grd.jpg

Helena
    Deelnemer

Bedankt voor tip!

De Vercors ziet er wel erg mooi uit, maar is dit niet meer geschikt voor de vroege zomer? Op de landenpagina hier las ik dat eind juni-begin juli wordt aangeraden omwille van de schaarse watervoorraad. Alle water meedragen zie ik niet zo goed zitten. Ik hou het gebied wel zeker in mijn achterhoofd, als het nu qua periode niet past, dan later hopelijk een keer.

ivovm
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1016

Waterbevoorrading blijft inderdaad de onvoorspelbare factor en ik kan de twijfels ook niet wegnemen.

Ooit ben ik met mijn gezin, nog voor ik zelf bergtochten begon te plannen, in Chamrousse terecht gekomen en heb tijdens een dagtocht lac robert bezocht. Misschien valt er wel iets te doen in het Belledonne massief (gr 549). Ik heb het sinds die tijd niet meer verder uitgevlooid. Paar linken die ik nav jouw vraag en de opgedoken herinnering net bijeen heb gesprokkeld.

http://www.altituderando.com/Traversee-de-Belledonne-de

http://www.lessentiersdesbergersenbelledonne.fr/

Helena
    Deelnemer

Belledonne lijkt erg de moeite! Alpien en bereikbaar maar toch niet te druk. Ik ga dit zeker verder uitpluizen. Bedankt!

NicoCallens
    Deelnemer
    Aantal berichten: 29

Ikzelf wil de Maritieme Alpen, en meer bepaald het Frans Nationaal Natuurpark “Mercantour” aanbevelen, maar dan moet je wel nog eerst van Lyon per trein (TGV) naar Nice en vanuit Nice met de bus of de trein de bergen in (zie bv. ook http://mercantour-trekking.duurzaam-mobiel.be/openbaar-vervoer/). Zelf maakten we er eerder kortere tochten (3 à 4 trekkingsdagen) maar langere tochten zijn zeker ook mogelijk.  Wij doen die tochten steevast in september, waarbij vooral de eerste helft van september aan te bevelen is.

jputte
    Deelnemer
    Aantal berichten: 22

Beste Helena,

GR54 is een topper! Het leuke is dat er een aantal heel mooie varianten mogelijk zijn, naargelang hoe moeilijk je het wil maken. Daarmee vermijd je ook meteen de minder leuke stukken. Ik heb de 54 twee keer gelopen, een keer in de zomer en een keer in oktober, wat nog goed meeviel. Ik kan aanraden om de 54 in omgekeerde richting te volgen, te beginnen in Bourg d’Oisans.

Hierbij de verdere beschrijving waar je ook de gpx kan downloaden van de route die ik liep (tent of bivakzak is wel nodig voor sommige stukken hieronder): http://www.openrunner.com/index.php?id=1846129

– Vanuit Bourg d’Oisans Lac Lauvitel en Lac de la Muzelle volgen.Goed om in te lopen!

– eerste variante (vermeld in de gids) is de Pas de l’Olan (nabij Refuge de l’Olan), heel mooi en niet zo moeilijk, ruige omgeving.  Toch geen aanrader bij echt slecht weer.

– Als dat goed meevalt kan je vanuit Entre les Aygues de Collet de Rascrouset doen, vooral de klim door het desolate en totaal verlaten dal is prachtig, er komt daar niemand, staat ook niet beschreven in de gids, maar enige ervaring met oriëntatie is nodig (geen duidelijk pad). Kaart 1:25.000 is echt nodig voor oriëntatie. De afdaling is steil maar niet moeilijk of gevaarlijk. Op die manier vermijd je een afdaling naar Vallouise.

– als dat ook goed meevalt een iets uitdagendere afdaling van de Col des Grangettes. Als je klimervaring hebt is dit geen enkel probleem, anders voor echt ervaren wandelaars denk ik. Maar daarmee vermijd je het spuuglelijke stuk door een skigebied. In plaats krijg je een prachtig zicht op de lac de l’Echauda.

Dat is meteen een van de redenen om de route omgekeerd te volgen: de moeilijkheidsgraad gaat zo omhoog en je kan beter inschatten wat je aankan.

– het noordelijke deel van La Grave tot Bourg d’Oisans vind ik niet zo geweldig, mooi zicht op het massief van de Escrins, maar dat vind ik eerder frustrerend om er naar te kijken en er niet midden in te zitten… Elk zijn goesting natuurlijk.

Verdere extraatjes: Vanuit refuge l’Alpe de Villar d’Arène naar refuge Adèle Planchard (heen en terug): prachtig zicht op het massief! Opgelet: bivakkeren is er niet mogelijk, verblijf in de refuge nodig, dus vooraf reserveren. Ook de Pic Turbat schijnt heel mooi te zijn, maar heb ik zelf niet gedaan (was slecht weer en leek me geen goed idee). Dus mijn tip is om eerder de extra’s te doen dan het noordelijke deel.

Doorsteek naar de GR58 is perfect mogelijk vanaf de Pas de la Cavalle: zie beschrijving en gpx hier: http://www.openrunner.com/index.php?id=1847128

Kan verder uitgebreid worden met tour du Viso: geweldig gebied als je houdt van wat eenvoudig klimmen tussendoor, eindeloos veel mogelijkheden en de Italianen duiden die routes heel goed aan. Helm is aan te randen in sommige stukken vanwege steenslag.

veel plezier,

Jan

Helena
    Deelnemer

Fijn om zo uitgebreide suggesties te krijgen! Morgen gaan we kaarten vergelijken van Belledonne en de GR 54 en zo proberen beslissen.

We zouden waarschijnlijk deze keer de tent thuislaten (laatste maanden niet echt veel kunnen trainen op lopen met een zware rugzak) en dus voor hutten kiezen, hoewel we dan natuurlijk een vrijheidsgraad kwijt zijn. Is het nodig om alle hutten op voorhand te reserveren? We vertrekken 15 augustus, dus nog in het hoogseizoen, hoewel ik hoop dat de grootste drukte al wat gaan liggen is.

Helena
    Deelnemer

Intussen is de keuze toch gevallen op de GR 54, maar dan waarschijnlijk in ingekorte versie (tot Vallouise is waarschijnlijk het makkelijkst) omdat we maar een week de tijd hebben.

We overwegen om onze tarp mee te doen als back-up ipv de tent. Zou het haalbaar zijn om op die manier te vertrekken zonder hutten te reserveren? Als er dan geen plaats is, slapen we onder de tarp.

Dit is wel een rechthoekig A-model en kan dus niet volledig afgesloten worden, maar als het weer meezit zou dit moeten lukken denk ik. Bij slecht of onstabiel weer moeten we wel zeker overnachten in hutten (een bivakzak hebben we niet, dus lijkt me wat riskant bij heel slecht weer). Is het haalbaar om voldoende plekken te vinden om te bivakkeren in de écrins? We hebben vooral ervaring in Skandinavië en daar is het landschap natuurlijk helemaal anders.

Ook zouden we waarschijnlijk geen kookspullen meedoen om het rugzakgewicht te beperken, en dus ook veel in hutten te proberen eten. Ik bekijk komende dagen zeker nog de hutten die langs de route liggen, naar hun capaciteit en de mogelijkheid tot eten daar.

Helena
    Deelnemer

Intussen hebben we de etappes bestudeerd en hebben we er al veel zin in! Maandag vertrekken we op tocht. Wel nog een laatste praktische vraag. Is het mogelijk om in Franse hutten met kaart te betalen of kan dit enkel contant? Om voor zes of zeven overnachtingen voor 2 personen in cash bij te hebben, komt dat toch een fameus bedrag dat ik liever niet bij me heb als het niet nodig is. Op de websites van de hutten heb ik hierover geen verdere info gevonden. Iemand die hier ervaring mee heeft? Alvast bedankt!

Saskia
    Deelnemer
    Aantal berichten: 129

Beetje laat om nog te reageren, maar ik was op vakantie en mijn oog valt nu pas op dit topic. Ik heb deze route vorig jaar om deze tijd gelopen. Ik was bij elke! hut welkom om te kamperen, er was meestal zelfs een veldje voor. Verder zijn er in het gebied nog veel meer goede kampeerplekjes te vinden. Mee-eten in de hut ging prima en de maaltijden waren uitstekend. De hutten waren rustig, alleen ref. Muzelle en Chaumette waren aardig druk (weet niet of ze vol waren). Ik weet niet of je met een creditcard kan betalen, je zou nog even kunnen bellen naar een hut om dat te checken.

Veel plezier!

Helena
    Deelnemer

Intussen zijn we terug thuis van onze tocht. Het is erg goed meegevallen, bedankt voor alle nuttige tips!

We zijn gestart in Le Bourg d’Oisins en hebben in tegenwijzerzin de GR 54 gevolgd tot in Vallouise, via het zuidelijke deel dus. We zijn vertrokken op maandagnamiddag (met een hele korte etappe) en zijn op maandag de week erna aangekomen in Vallouise.

Deze omgekeerde richting vond ik echt een goede tip! Zo kom je elke avond andere mensen tegen, en word je niet opgejaagd door andere wandelaars die je inhalen, die je daarna opnieuw zelf inhaalt enz. Ook qua etappes was het zo goed opbouwen, omdat de eerste dagetappes vrij kort zijn op deze manier. We hebben overal in refuges of gîtes d’etappes gelogeerd. Hiervoor had ik enkel de eerste twee gereserveerd op voorhand, daarna hebben we telkens we aankwamen in de refuge gebeld om onze volgende avond te reserveren. Dit was nooit een probleem, vaak waren er maar een paar andere gasten, tenzij in enkele beter bereikbare hutten. Het hoogseizoen was duidelijk al voorbij. Ook het eten was overal prima, meestal vier gangen. Betaling kon met kaart in dorpjes wanneer er internetverbinding was, anders contant.

Het gebied zelf was prachtig en lekker rustig. Veel marmotten gezien, maar ook arenden en gieren en weinig menselijke ingrepen op het berglandschap. De GR is overal makkelijk te volgen, en afgezien van de vele hoogtemeters elke dag, een meestal eenvoudig pad bij goed weer. Bij hevige regen kunnen sommige steile passages wel verraderlijk worden. Het weer was bij ons zeer goed, soms wat te warm voor ons en 1 dag heeft het geregend (non-stop), maar die dag wandelden we net door de vallei.

Een prima tocht gehad dus in een erg mooi gebied, ik zou zo opnieuw vertrekken 🙂

vw t2
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

Helena,

Zelf plan ik de GR 54 voor volgend jaar (aug / sep 2017)

hoeveel dagen deden jullie over het zuidelijke deel ?

Volgens de topo kan ik de route indelen in 10 dagen, maar da’s dan in wijzerszin.
    Het zuidelijke deel zou in 6 dagen mogelijk zijn, maar hier zitten wel een paar serieuse etappes tussen (bijna 10 uur onderweg) en vraag me af of dit ook mogelijk is in de omgekeerde richting.

In de topo staat geen tijdstabel in tegenwijzerszin.

Bedankt
    Jan

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Hey Helena, leuk om je ervaringen te horen. Ik hou je ervaringen in het achterhoofd. Heb je ergens foto’s staan?

@Jan
    : Normaal kan je alle GR’s in de twee richtingen lopen, zelfs al is de topogids in één richting geschreven. Qua aantal dagen, hangt veel uiteraard af van de condities en je eigen fysieke mogelijkheden.

Helena
    Deelnemer

@Jan

Wij zijn op maandagnamiddag (circa 16u) met de bus in Le Bourg d’Oisans aangekomen en de maandagavond een week later in Vallouise aangekomen. Op zeven dagen is het goed te doen, op zes lijkt het me doorstappen. Welke etappes worden precies gecombineerd?

Onze etappes waren als volgt:

maandag: Le bourg d’Oisans – La Danchère (inlopertje circa 3u wandelen)

Dinsdag La Danchère – Refuge de la Muzelle via Lac Le Lauvitel. Dit kan een stuk korter, met minder hoogtemeters als je in Venosc start en direct na Refuge de la Muzelle gaat. Op deze manier kan je mogelijks de volgende dagetappe er nog bij nemen, maar dan heb je wel een heftige start

Woensdag: Ref. la Muzelle – Valsenestre: vrij korte etappe, wel lange afdaling (500 m klimmen, circa 1500 m dalen)

Donderdag: Valsenestre – Le Désert: ook korte etappe (circa 1000 m klimmen en dalen). We waren eerst van plan om deze te combineren en niet in Valsenestre te blijven, maar hebben gekozen om de eerste dagen niet te zwaar te maken. Het was ook zeer warm die dagen, dus de namiddag waren lastig.

Vrijdag: Le Désert – Refuge des souffles (1300 m klimmen, 600 m dalen)

Zaterdag: refuge des souffles – refuge du Clot, langere etappe, maar vlak, dus schiet snel op

Zondag: Refuge du Clot – Refuge du Pré, langste etappe met veel hoogtemeters, maar zeker haalbaar. wij zijn rond 8u vertrokken en waren rond 17u30 in de hut. Supermooie etappe trouwens!

Maandag: Refuge du Pré – Vallouise. Het stuk langs de baan hebben we een lift gekregen, is anders redelijk saai.

Deze indeling vonden we erg goed te doen. De eerste dagen waren korter, maar goed om wat gewoon te worden aan het maken van de hoogtemeters. Bij de refuge des souffles kan je ook doortrekken naar refuge de l’Olan of daar ook de Pic Turbat meepikken. Dit waren wij van plan, maar het regende non-stop die dag, dus zijn we gewoon afgedaald.

Als je nog vragen hebt, stel gerust!

@Debbie
    : we hebben wel enkele foto’s, niet zeer veel want de batterij was leeg tegen het einde. Ze staan niet op een webpagina. Ik kan er hier wel enkele posten als dat mogelijk is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.