HOME FORUM Materiaal en techniek Materiaalbesprekingen thermisch ondergoed als pyjama

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Deelnemer
    Aantal berichten: 35

hoi hikers,

gezien ik een echte koukleum ben, ga ik toch eens op zoek naar super warm technisch ondergoed en zo kwam ik bij Odlo X-warm of Icebreaker 260. welk van de twee is het beste als pyjama?

nu weet ik niet zeker of ik tegen de merinowol kan, dus vroeg ik me af of er synthetisch ondergoed is wat toch wel qua warmte in de buurt komt van deze twee?

caersbart
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 108

Gaat allebei warm zijn denk ik… heb zelf ondergoed van Bergans, Akeleie dat is 80% wool (merino); 20% polyester. Vind het wel aangenaam zitten. Ik vind wel ondergoed of pyama niet zo aangenaam met ritsen om te slapen, maar da’s persoonlijk. Mijn baselayers hebben meestal wel ritsen.

Mijn vriendien heeft juist dezelfde uit de Odlo reeks maar niet de x-warm, ik vond die wel heel dun. Maar dat is niet dezelfde als in jou foto. Gaat dus wel dikker en warmer zijn.

Tanya
    Deelnemer

over de rits twijfelde ik ook wel, maar zou het graag zowel als pyjama en als baselayer gebruiken.

heeft jouw vriendin het met die gewone Odlo het warm genoeg? die vond ik zelf ook wel héél dun.

wat ik me ook afvraag is of het qua warmteregulatie oké is om 2 dunnere truitjes over elkaar aan te doen. dat dacht ik te doen als ik toch niet tegen de wol kan (of het toch nog te koud blijkt te zijn), er dan een synthetisch truitje onder te dragen om zo het direct contact met de huid te vermijden.

Woubeir
    Deelnemer
    Aantal berichten: 773

Waarom niet eigenlijk.

Vraag is natuurlijk wat budgettair kan want ik heb ooit (in het buitenland want hier boden ze het niet aan) een powerstretch pull gekocht voor gebruik als gewone fleece om overdag te dragen, maar bleek uiteindelijk ideaal als heel warme slaaplaag ? Maar hij kostte ook wel wat.

Sven
    Deelnemer
    Aantal berichten: 322

Check ook woolpower, die zijn dikker

Debbie
    Sleutelbeheerder
    Aantal berichten: 1049

Ik heb het ook graag warm en gebruik Icebreaker 260 (lijfje met lange mouwen) maar daarboven indien nodig een extra woolpower. Qua prikken valt die merinowol heel goed mee, al voel ik het toch nog lichtjes. De Icebreaker hou ik enkel voor het slapen, kwestie van iets droogs en proper te hebben voor op de bivakplaats. Doorheen het jaar durf ik die ook wel eens aandoen als gewone kledij.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

Op het ogenblik ben ik bezig met een vergelijkend onderzoekje naar isolatiekleding, met name ondergoed. Mij voorlopige conclusies staan hieronder. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om kleding uit bamboe te proberen maar dat kan nog komen.

Als dunne isolatielaag gebruikte ik bij trailrunning het lange ondergoed van Viloft, een product uit Eucalyptus-hout. Voordelen: het ademt fantastisch, stinkt niet snel (ongeveer gelijk aan Merino) maar niet zo warm als Merino. Lage prijs(15-20 euro per stuk). Merken o.a. Beeren onderkleding en Ten Cate(modieuzer en duurder). De goedkoopste aanbieder is een off-shore bedrijf uit Den Helder: unishore.nl

Dan de Merino. De voorkeur verdient hier Woolpower. Het is mede dank zij de synthetische bijmenging sterker en beter ademend dat de kleding van Icebreaker. Als kleding direct op de huid is Woolpower Lite(een 150 kwaliteit) ideaal. Die bestaat uit 80% merino en 20% polyamide. De gewone Woolpower in 200(gr/m2) kwaliteit is een mengsel van 60% merino en 40% polyester, polyamide en elastaan. Dit alles uitgevoerd in een wat grover weefsel met aan 1-zijde een wat lusachtige structuur. In warmte is er niet veel verschil maar de Lite zit strakker en ademt beter.

Helaas is de Woolpower kleding niet goedkoop. Als leveranciers noem ik verreweg.be enmoosecampwebshop.nl plus mounteqshop.be (60-80 euro per stuk lang).

Dan nog even over de warmte in de slaapzak. Die moet toch vooral komen van de slaapzak , de isomat en een eventuele inlet. Erg warm ondergoed in de slaapzak brengt snel zweetpartijen teweeg, behalve bij echt winters weer natuurlijk.

Tanya
    Deelnemer

hoi, bedankt allemaal voor jullie advies! nu nog een keuze maken 😉

Tanya
    Deelnemer

@boelo: ik vraag me af of die Woolpower 400 dan wel veel warmer is dan de Lite en 200? ik dacht om als broek de 400 te nemen (gezien ik het vooral aan mijn benen heel koud heb) en dan een Lite of 200 t-shirt.

boelo
    Deelnemer
    Aantal berichten: 139

De 400 is dubbel zo dik als de 200, dus dan weet je het antwoord al. Deze kwaliteit wordt veel gebruikt door jagers en andere mensen die niet zoveel hoeven te bewegen. Wanneer je wel veel in beweging bent dan wordt het al snel veel te warm. In de winter of anders heel hoog in de bergen kan je ook aan een geisoleerde/gevoerde winterbroek gaan denken, zoals bijvoorbeeld verkrijgbaar bij As Tucas.

Woubeir
    Deelnemer

@Tanya

Waarvoor moet het eigenlijk dienen ? Voor alleen bij het slapen of ook overdag ?

caersbart
    Sleutelbeheerder

Die zijn inderdaad wel heel dun, is misschien goed om te lopen of tijdens het wandelen maar minder geschikt als het echt koud als je niet meer in beweging bent. Denk dat die je zelf aanhaalde beter geschikt zijn voor mensen die het snel koud hebben (mijn vriendin slaapt thuis met een electrische deken 🙂 Ik heb altijd schrik dat ze het kou heeft op tocht. Heeft me al handenvol geld gekost aan slaapzakken, jassen in dons… thermisch ondergoed 😀

Tanya
    Deelnemer

het dient enkel voor aan de bivak, dus wanneer ik niet beweeg. dan denk ik dat die 400 of de X-warm wel het beste is.

ja, zo’n koukleum zijn is duur en super vervelend als de rest van het gezin bijna het tegenovergestelde is.

bedankt voor jullie hulp!

Woubeir
    Deelnemer

Die zullen warmer zijn ja, maar gebaseerd op de koukleum hier thuis (durft de donsjas, die ik zelf pas onder 0° aandoe, al aandoen vanaf +15° of +20°), kan de 200 al voldoende zijn.

caersbart
    Sleutelbeheerder

Hahaha… hier juist hetzelfde. Ik dit weekend in een T-shirt naar de voetbal van haar zoon aan het  kijken, mijn vriendin naast me met haar cumulus jas aan 😀

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.